شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۵
کد خبر: ۳۴۷۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۴
بلاياي طبيعي سه‌گانه‌ ژاپن در طول سه روز گذشته اين کشور را به مرکز مباحث و خبرهاي جهان بدل کرده‌است، با فراگيرتر شدن جستجو در نزديک سواحل شمال شرقي ژاپن ساعات به ساعات به آمار کشته‌شدگان اين بلاياي طبيعي افزوده مي‌شود.

در حالي که آمار رسمي دولت ژاپن هنوز نزديک به هزار نفر را کشته‌شدگان اين حادثه اعلام مي‌کند، در مناطق نزديک به مرکز زلزله اين رقم تا ده هزار نفر کشته نيز اعلام شده‌است.

نيروگاه هسته‌اي دائيچي در منطقه‌ي فوکوشيما درست در سواحل اقيانوس آرام در شمال شرقي ژاپن ساخته‌شده‌است. پس از زلزله‌ي 8/9 ريشتري روز جمعه، سوناميِ حاصل از زلزله موج‌هايي به بلندي ده متر و سرعت هواپيماي جت در اقيانوس آرام ايجاد کرد که باعث آسيب رساندن به سه رآکتور از پنج رآکتور اين نيروگاه هسته‌اي چهل ساله در ساحل اقيانوس آرام شد و رآکتورهاي آن را در معرض گداخته شدن و ذوب شدن و آزاد کردن تشعشعات و مواد راديواکتيو در جو و اقيانوس قرار داد.


دومين انفجار گاز هيدروژن در طي شنبه و يک‌شنبه و اين بار در راکتور شماره سه اين نيروگاه در حالي رخ داد که مهندسين و کارشناسان هسته‌اي در تلاش بودند تا با پمپ کردن آب دريا اين رآکتور را خنک کنند و از ذوب شدن ميله‌هاي سوخت اورانيوم و پلوتونيوم آن جلوگيري کنند. هر چند بسياري از کارشناسان و از جمله آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي اعلام کرده‌اند که در بدترين حالت هم اگر حادثه‌ي وحشتناکي در اين نيروگاه رخ دهد به اندازه‌ي حادثه‌ي چرنوبيل 25 سال پيش در اوکراين نخواهد بود، اما هنوز نگراني‌هاي جدي زيست محيطي و براي جان ژاپني‌ها وجود دارد.


انفجار ديروز در رآکتور سوم نيروگاه فوکوشيما يک (دائيچي) حتي نگراني‌ها را افزايش داد. هر چند اين انفجار پيشتر توسط مقامات رسمي ژاپني پيش‌بيني شده‌بود و دليل آن آزاد شدن مقادير زيادي بخار آب بر اثر نرسيدن کوتاه مدت خنک کننده به ميله‌هاي سوخت در حال گداختن رآکتور اعلام شده‌بود، اما از آنجا که رآکتور سوم اين نيروگاه بر خلاف رآکتور اول از سوخت ترکيبي هسته‌اي شامل پلوتونيوم و اورانيوم استفاده مي‌کند، نگراني‌ها بابت آسيب‌هاي زيست محيطي ناشي از انفجار اين رآکتور يا ذوب شدن بدنه‌ي آن در بين ناظران افزايش يافته‌است.


امروز هواپيما‌هاي و ناوهاي امريکايي که به امداد کارشناسان ژاپني براي مهار رآکتورهاي اسيب ديده به منطقه آمده بودند، به دليل انفجار دوم و آزاد شدن مقاديري راديواکتيو موقتا اين منطقه را ترک کردند. سنگاپور اعلام کرده‌است که واردات خود از ژاپن را از لحاظ سطح راديواکتيو موجود در آن آزمايش خواهد کرد.

اين بلاي هسته‌اي سومين بليه‌اي است که از جمعه تا کنون به صورت متوالي گريبان اين کشور را گرفته‌است. پس از پنجمين زلزله‌ي بزرگ تاريخ، با 8/9 ريشتر قدرت و تخريب بالا، سوناميِ پس از آن که يکي از بزرگترين سونامي‌هاي ثبت‌شده‌ي تاريخ است و صحنه‌هاي از تخريب غيرقابل تصور را در شمال شرقي ژاپن بر جاي گذاشته است، فاجعه‌ي هسته‌اي سومين بلاي ژاپن در عرض دو روز بود.


نخست وزير ژاپن «نائوتو کان» ديروز اين بلايا را بزرگ‌ترين بحران ژاپن از بعد از جنگ جهاني دوم ناميد، بزرگترين بحران پس از آن که ايالات متحده بمب‌هاي اتمي خود را بر روي شهر‌هاي هيروشيما و ناکازاکي انداخت.


ديشب نخست وزير ژاپن در يک کنفرانس خبري به خبرنگاران گفت ما در حال بررسي اين موضوع هستيم که آيا ما مردم ژاپن خواهيم توانست از پس مشکلات حاصل از اين بحران برآييم يا نه.


کارشناسان زمين شناسي بزرگي اين زلزله را با اين مثال براي ما روشن مي‌کنند که اين زلزله توانست خاک ژاپن را 2/5 متر و البته کل محور کره‌ي زمين را ده سانتي‌متر جابجا کند.


اين زلزله بيش از 150 پس‌لرزه پديد آورد، نزديک به يک سوم از اين پس‌لرزه‌هاي قدرتي بالاي پنج ريشتر داشتند و نزديک به پنج پس‌لرزه قدرتي بيش از 6 ريشتر داشته‌اند.

نظر شما