شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۸
کد خبر: ۳۴۸۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به راه‌اندازي ايستگاه‌هاي مترو تجريش و كهريزك همزمان با تابستان 90 گفت: اظهارنظر دبير شوراي‌عالي ترافيك درمورد هماهنگ نبودن روند ساخت مترو با تامين واگن ،غيركارشناسي است. تنها مساله‌اي كه باعث ايجاد اختلال در توسعه مترو مي‌شود، دير رسيدن اعتبارات مالي دولت است.

به گزارش خبرنگار «شهر» حميدرضا ارشادمنش معاون عمراني وزيركشور و رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور امروز -24اسفند- به همراه شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك ، سيدجعفرتشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران و درويش مديرعامل جديد مترو از دستگاه ماشين حفار (TBM) پروژه خط سه و نيمه شمالي و جنوبي خط يك مترو بازديد كرد.

 

سيدجعفرتشكري هاشمي درحاشيه اين بازديد در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اكنون ايستگاه مترو كهريزك از بخش جنوبي خط يك، نزديك به 40 درصد پيشرفته داشته و تا پايان بهار سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

او ادامه داد: ايستگاه تجريش نيز در بخش شمالي خط يك مترو هم‌اكنون درحال ساخت است. سعي داشتيم اين ايستگاه را در اوايل فروردين سال آينده راه‌اندازي كنيم اما به دليل سختي‌ها و مشكلات بسياري كه در مسير ايستگاه وجود دارد امكان تحقق اين موضوع نيست.اما با اين وجود ايستگاه تجريش در پايان 3ماه اول سال 90 آماده بهره‌برداري مي‌شود.

 

معاون شهردار تهران در مورد آخرين وضعيت ترخيص واگن‌هاي مترو از گمرك نيز گفت: هم‌اكنون به دليل كمبود منابع مالي امكان ترخيص اين واگن ها وجود ندارد. اميدواريم با بازديد امروز -24 اسفند-معاون وزيركشور امكان ترخيص اين واگن‌ها و تجهيزات مترو فراهم شود كه در اين رابطه مذاكرات لازم درحال انجام است.

 

او افزود: درحال حاضر 4 قطار آماده براي ورود به مترو و 6 قطار به صورت (CKD) در گمرك است كه به مشكل نقدينگي امكان ترخيص اين قطارها وجود ندارد. اميدواريم بنابر قول مسئولان دولتي اين واگن‌ها را هرچه زودتر ترخيص كنيم.

 

او اظهاركرد: با اضافه شدن اين واگن‌ها به ناوگان مترو سرفاصله خط 4 كاهش مي‌يابد.

 

تشكري هاشمي در ادامه با اشاره به فعاليت دستگاه ماشين حفار (TBM) در پروژه خط سه مترو گفت: اين دستگاه درحال حاضر توانسته است در يك شيفت كاري 14متر حفاري كند. درصورت تامين منابع مالي از سوي دولت و امكانات و تجهيزات لازم ، اين دستگاه مي‌تواند در روز 20متر حفاري كند.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران همچنين در مورد اظهارنظر شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك مبني بر هماهنگ نبودن روند ساخت مترو با تامين واگن، تصريح‌كرد:اين اظهارنظري غيركارشناسي است و توسط افرادي گفته مي‌شود كه تخصصي در اين حوزه ندارند. همه چيز در مترو محاسبه شده است و اجراي هريك از بخش‌هاي آن به طور دقيق در حال انجام است.

او با بيان اين كه همزمان با ساخت مترو، واگن‌ها نيز به موقع سفارش داده مي‌شود، ادامه داد: شهرداري از سال86 با شركت واگن سازي تهران براي تامين واگن مترو قرارداد منعقد كرده است و قطعات اين واگن ها به صورت (CKD) وارد كشور مي‌شود.

 

تشكري هاشمي تاكيد كرد: درحوزه مترو هم‌چيز سرجاي خود قرار دارد،تنها مساله‌اي كه گاهي اوقات باعث ايجاد اختلال در توسعه مترو مي‌شود، دير رسيدن اعتبارات مالي دولتي است.نبود منابع مالي كافي موجب اختلال در ساخت و توسعه مترو مي‌شود.

 

دراين بخش اميدواريم با حسن نظر مسئولان وزارت كشور در روزهاي آينده كمك بيشتري شود. اگر همان اعتباراتي كه مجلس براي مترو تصويب مي‌كند، پرداخت شود، حتما طبق برنامه پيش خواهيم رففت و مي‌توانيم به مردم بهتر خدمت كنيم.

معاون شهردار تهران در مورد اعلام قيمت بليت مترو به مبلغ 975 تومان ، گفت: اين يك شانتاز تبليغاتي بود كه افراد خاصي براي اختشاش ذهني مردم و سو‌استفاده از آب‌گل آلود به وجود آمده، اطلاعات غلطي دراختيارمردم گذاشتند.اين اطلاعات غلط و ناقص است.

او افزود: افزايش بليت مترو در سال 90 نسبت به سال قبل كمتر از 20درصد است.براساس مصوبه شوراي شهر در مورد نرخ بليت‌هاي مترو، تامين هزينه تمام شده بليت بايد از 3 بخش دولت، شهرداري و مردم تامين شود.

تشكري هاشمي اظهاركرد: عددي 975 توماني كه اعلام شد مجموع اين 3 بخش وقيمت تمام شده است.ما براي تشويق مردم به استفاده از كارت‌بليت‌هاي اعتباري مترو ، قيمت بليت تك سفره بيشتر محابه شد. قيمت بليت تك سفره براي مردم در سال گذشته 250 تومان بود و در صورت اجراي مصوبه شوراي شهر در سال آينده 325 تومان مي‌شود.

او افزود: اين قيمت براي بليت‌هاي تك سفره به صورت ميانگين به 130 تومان كاهش پيدا مي‌كند.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: هم اكنون هر 3 مصوبه شواري اسلامي شهرتهران در مورد قيمت بليت مترو و اتوبوس و نرخ كرايه تاكسي توسط فرمانداري بازگشت داده شده و به تاييد اين نهاد نرسيده است.

تشكري هاشمي همچنين درمورد پرداخت يارانه‌هاي بليت مترو گفت: براساس قانون دولت امسال بايد60 ميليارد تومان بابت يارانه بليت پرداخت كند كه تا كنون 16 ميليارد تومان آن پرداخت شده است. قرار است در يك تا 2 روز آينده نيز مبلغي حدود 13 ميليارد تومان بابت يارانه بليت مترو پرداخت شود.مسئولان دولتي قول داده‌اند به زودي مابقي يارانه بليت را نيز پرداخت كند.

او افزود: يارانه بليت اتوبوس نيز براي كل كشور امسال 200ميليارد تومان است كه سهم تهران يك سوم اين مبلغ و نزديك به 70 ميليارد تومان است. تاكنون 6/8 ميليارد تومان يارانه بليت اتوبوسراني تهران پرداخت شده و وعده داده شد مابقي يارانه اتوبوس نيز پرداخت شود.

نظر شما