جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۳
کد خبر: ۳۴۸۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳
گزارشي از خدمات شهرداري براي روزهاي سال نو
نوروز فرصتي است براي نو شدن، براي ديد و بازديد و مسافرت. نوروز تهران هميشه زيباست چرا كه تهران خلوت مي‌شود و ترافيكش كمتر. بيشتر شهروندان مي‌روند سفر و برخي هم به هر دليلي در خانه مي‌مانند كه ديدار از بوستان‌ها و سرزدن به سفره هاي نوروزي براي اين دسته از شهروندان خالي از لطف نيست.

به گزارش «شهر» از سال گذشته شهرداري تهران تورهاي رايگان «تهران‌گردي» را براي شهروندان در ايام نوروز تدارك ديده است. امسال هم قرار است اين تورها برگزار شوند و اوقات فراغت تهرانيان را پر كنند. «راهيان نور ولايت» هم برنامه ديگر شهرداري براي پركردن اوقات فراغت شهروندان تهراني در ايام نوروز 90 است.

  

بزرگترين سفره «هفت سين» دنيا در پاي ميلاد

 

«سير» و «سماق» و «سنجد»،«سبزه» و «سنبل»، «سركه» و «سمنو» همراه با «سكه» و تنگ «ماهي‌قرمز» قرنهاست كه پاي ثابت نوروز شده و كمتر خانواده اي است كه سفره هفت سين نچيند، حالا شهرداري تهران هم قصد دارد اين سنت نيكو را با برپايي سفره هفت سين در ميدا‌ن‌هاي تهران رنگ و بويي ديگري ببخشد.

 

بزرگ‌ترين «سفره هفت‌سين» كشور امسال با مساحت 500 متر مربع در پاي برج ميلاد تهران پهن مي شود، علاوه بر اين اراضي عباس‌آباد  هم امسال شاهد گسترده شدن هفت‌سين است .

در منطقه 3 سفره هفت سين در ميدان مادر، ورودي پارک ملت و ابتداي ميرداماد-وليعصر پهن مي‌شود. همچنين  سفره هفت سيني ديگري در منطقه 19 و در ميدان دردشت محله نعمت آباد همراه با نماي بصري زيبا و نورپردازي هاي مناسب پهن مي شود. همچنين در منطقه 19قرار است دو باغ ايراني و سنتي براي استفاده از شهروندان در ايام نوروز آماده شود. در منطقه 15 سفره هفت سين در کوه‌هاي مسگرآباد چيده مي‌شود. 

 

در منطقه2هم سفره هاي هفت سين در اماکن پرتردد اين منطقه شامل محله طرشت، بزرگراه شيخ فضل الله نوري، و بزرگراه شهيد همت پهن مي شود. سفره هاي هفت سين در منطقه 2 در قالب آثار حجمي در ابعاد چهار متر در چهار متر مربع طراحي شده است .همچنين به گفته مجتبي خانجاني، معاون خدمات شهري و فضاي سبز منطقه 2 ،نقش بزرگي از حاجي فيروز به عنوان نمادي از نوروز ايرانيان در کنار اين سفره هاي هفت سين ترسيم شده که شور و اشتياق عيد را ميان شهروندان دو چندان کند.

 

تهران «ناصري» را در نوروز بگرديد

 

تعطيلات نوروز فرصت مناسبي براي آشنايي و ديدار شهروندان از موزه‌ها، مناظر طبيعي و مفاخر ملي شهر تهران است. سال گذشته با ابتكار شهرداري تورهاي نيم روزه و يك روزه تهران‌گردي برگزار شد و شهروندان از موزه‌هاي تهران و اماكن زيارتي بازديد كردند.

 

امسال اين تورها با عنوان «تور بهارانه» برگزار مي‌شود و منطقه 12به عنوان منطقه اي كه شهروندان در تورهاي نوروزي از آن ديدار مي كنند انتخاب شده است. اين منطقه دربردارنده بزرگترين بافت تاريخي در سطح شهر تهران است. تورهاي امسال قرار است نيم روزه و يک روزه و با محوريت اماکن تفريحي و گردشگري منطقه 12 از چهارم تا يازدهم فروردين ماه 90 برگزار ‌شود.

 

12 موزه و 40 بناي تاريخي در ايام عيد مورد بازديد شهروندان قرار خواهند گرفت. ايستگاه مترو امام خميني، بهارستان، صادقيه، تجريش، فلكه اول تهران‌پارس و فلكه دوم نازي آباد مكان هايي هستند كه براي جابجايي تهرانيان علاقه‌مند به تهران‌گردي در نظر گرفته شده‌اند تا از آنجا به مكان‌هاي در نظر گرفته شده براي بازديد منتقل شوند.

 

تهراني‌ها نوروز به جنوب مي‌روند

 

امسال 33 هزار نفر زائر تهراني با کاروان‌هاي «راهيان نور ولايت» از مناطق عملياتي 8 سال دفاع مقدس بازديد مي کنند. اين تورها رايگان است و خانواده شهدا و مردم عادي مي تواند از آن استفاده كنند.

نخستين کاروان راهيان نور ولايت با حدود 500 نفر زائر 10 اسفند 89 به مناطق هاي جنگي اعزام شد.

براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، شب اول كاروانيان در پادگان دو کوهه، شب دوم در خرمشهر اسكان داده مي شوند. شهروندان تهراني همچنين از اروند و شلمچه بازديد مي كنند. در آخر راهيان به شوش دانيال مي روند و سپس به شهر خود باز مي گردند.

به گفته مجتبي عبداللهي، شهردار منطقه 20 كه مسئول پروژه« راهيان نور ولايت» است با همکاري شرکت شهر سالم يک تيم پزشکي و آمبولانس نيز در طول مسير، کاروان هاي راهيان نور ولايت را همراهي مي كند تا در صورت لزوم خدمات پزشكي لازم را به شهروندان ارائه دهد.

ديگر برنامه‌هاي نوروزي تهران

همچنين شهرداري تهران برنامه هاي ديگري هم به مناسبت نوروز تدارك ديده است از جمله برگزاري برنامه «تهران، سلام» در مناطق 4،13،15،16،19،20،21 و 22 که مهمترين مداخل ورودي و خروجي شهر در آن ها قرار دارد. در قالب  اين برنامه محصولات فرهنگي از جمله نقشه، راهنماي اماکن توريستي و ديدني تهران و راهنماي مراکز گردشگري توزيع مي‌شود.


آماده سازي فضاي اسکان موقت مسافران در بوستان هاي منتخب از ديگر فعاليت هاي شهرداري در مناطق 22 گانه تهران در استقبال بهار است. در قالب اين طرح امکانات رفاهي و وسايل تامين ايمني براي مسافران شهر تهران پيش بيني شده است. و در کنار آن خدمات فرهنگي متنوعي به اين افراد ارايه مي شود. علاوه بر اينها در روز 12 فروردين 22 ايستگاه فرهنگي در ميادين مهم و اصلي شهر تهران برپا مي شود. اين برنامه با نام«جشن بهاران» در ميادين اصلي مناطق 22 گانه برگزار مي‌شود و غرفه هاي ورزشي، مسابقات فرهنگي، سلامت، آسيب هاي اجتماعي و قرآن بخوانيد جايزه بگيريد در اين ايستگاه هاي فرهنگي داير خواهد بود.


جشن سبزه‌ها


روز طبيعت يا همان «سيزده بدر» ايراني ها به دل طبيعت مي روند تا پايان خوشي را براي تعطيلات نوروزي در كنار دوست و آشنا رقم بزنند. بوستان‌هاي تهران در روز طبيعت غلغله مي شود از حجم زياد شهروندان، خانواده ها در كنار هم بساط كباب و آش رشته را به راه مي اندازند.
شهرداري تهران امسال نه تنها اعلام كرده كه تمامي بوستان هاي شهر را براي استقبال از روز طبيعت آماده مي كند بلكه با ابتكار شهرداري منطقه 12 جشن سبزه ها را هم برگزار مي كند. قرار است در قديمي‌ترين بوستان تهران يعني «پارك‌شهر» جشن سبزه ها برپا شود، البته در  روز 28 اسفند ماه ساعت 11 اين جشن شروع مي شود و در طي مراسمي با حضور شهردار منطقه 12 به زيباترين سبزه ها هديه داده مي شود.

نظر شما