جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۳۴۹۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۹
هنرهاي تجسمي در سال 89 موضوع اصلي رويدادهايي بود که بر جايگاه آن در عرصه فرهنگ تاثير به‌سزايي داشت. جشن تصويرسال، اکسپوي هفت نگاه و جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از جمله اين رويدادها هستند. همچنين در سالي که روزهاي پاياني آن را مي‌گذرانيم، اين حوزه چند تن از اعضاي فعال و نامدار خود را نيز از دست داد.

به گزارش خبرنگار شهر،‌ از مهم‌ترين رويدادهاي هنرهاي تجسمي در سال 89 مي‌توان به ششمين نمايشگاه مجسمه‌هاي کوچک، بزرگداشت احمد اسفندياري و محمود جوادي‌پور، اجراي 60 نقاشي ديواري در سطح شهر، تمديد و صدور مجوز 134 نگارخانه‌، پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي، جشنواره هنرهاي تجسمي جوان، چهارمين نمايشگاه و فروش سال هنرهاي تجسمي «هفت نگاه»، هشتمين جشن تصوير سال،‌ دو سالانه خوشنويسي قزوين، نکوداشت 70سالگي چند پيشکسوت،‌ معرفي نگارخانه‌هاي برتر سال 89 سازمان فرهنگي هنري شهرداري و‌ نخستين نمايشگاه انفرادي ناصر پلنگي اشاره کرد.‌

ششمين نمايشگاه مجسمه‌هاي کوچک
ششمين دوره نمايشگاه مجسمه‌هاي كوچك در تاريخ 22 بهمن‌ماه در نگارخانه فروهر برگزار شد. انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ايران فراخوان اين نمايشگاه را در آذرماه 89 منتشر كرد و از شرايط شركت در اين نمايشگاه عضويت در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ايران بود. داوران اين نمايشگاه ژينوس تقي‌زاده، محمدحسين عماد و ريما اسلام مسلك بوده‌اند. پيش از اين پيشكسوتاني چون بهروز دارش، ملک داديار گروسيان، نادر قشقايي، سعيد شهلاپور، هوشمند وزيري مقدم و طاهر شيخ الحکمايي در اين نمايشگاه سالانه شركت كرده‌‌اند.

بزرگداشت احمد اسفندياري و محمود جوادي‌پور
نمايشگاه «پيشگامان هنر نوگراي ايران» روز يكشنبه هفتم آذرماه 89 در موزه هنرهاي معاصر ايران با حضور پيشكسوتان هنر معاصر ايران افتتاح شد. هدف از برگزاري اين نمايشگاه تجليل از احمد اسنفندياري و محمود جوادي‌پور و نمايش آثار اين دو پيشکسوت هنر نوگراي ايران بود. 40 اثر از اين دو هنرمند در گنجينه موزه هنرهاي معاصر وجود دارد و علاوه بر آن‌‌ها براي برگزاري اين نمايشگاه، مرکز هنرهاي تجسمي از مجموعه‌داران خصوصي و خود دو هنرمند نيز آثاري را به امانت گرفت و در نهايت توانست 400 اثر از آن‌‌ها را در اين موزه گردهم ‌آورد. اين نمايشگاه تا 30 دي‌ ماه 89 ادامه داشت.

اجراي 60 نقاشي ديواري در سطح شهر
غلامعلي طاهري به تازگي از اجراي حدود 60 نقاشي ديواري با مضامين مختلف بر ديوارهاي شهر تهران خبر داده است. وي که يكي از اعضاي شوراي هنري بنياد شهيد و امور مستضعفان و جانبازان است، در اين‌باره گفته است: حدود 100 طرح نقاشي ديواري در كميسيون هنري بنياد شهيد مورد بررسي قرار گرفت كه 60 اثر تاييد شد و در كميسيون مشترك بنياد شهيد و سازمان زيباسازي درباره اجراي 22 طرح به توافق رسيديم كه اغلب اين آثار اكنون با نظارت طراح اثر در مناطق مختلف تهران اجرا شده است.

تمديد و صدور مجوز نگارخانه‌ها
در سال 89 مجوز 110 نگارخانه تمديد و مجوز 24 نگارخانه صادر شد. از 24نگارخانه‌اي كه در سال جاري مجوز فعاليت گرفته‌اند، 10 نگارخانه در تهران و 14 نگارخانه در شهرستان‌ها واقعند.
نگارخانه‌هاي احسان، فروهر، سين، ايست، ساربان، ابوالفضل عالي، سوره، هفتان، باغ هنر و تيك تاك در سال جاري در تهران فعاليت خود را آغاز كرده‌اند و نگارخانه‌هاي سليمان، اتاق آبي و متن در اصفهان، بهار، آشنا و هنر مدرن در شيراز، اسرار و آفتاب در سبزوار، فرياد در كرمان، ياقوت در قزوين، دل شكيب در كرج، مهسا در نوشهر و امير در بابلسر در سال 89 مجوز آغاز فعاليت دريافت کرده‌اند.


پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي
پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي حوزه هنري، از 28 آذر ماه با اهداي جوايز به برگزيدگان اين سوگواره در خانه هنرمندان ايران افتتاح شد. در اين نمايشگاه که در نگارخانه ابوالفضل عالي حوزه هنري و خانه هنرمندان ايران داير شد، آثار پوستر در بخش اصلي با موضوع عاشورا به نمايش درآمد. همچنين در اين نمايشگاه دو بخش ويژه با موضوع حضرت زينب(س) و جنبي با رويکرد کتيبه‌نگاري در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت. هيات داوران اين سوگواره متشکل از آقايان علي وزيريان، مسعود نجابتي و مهدي سعيدي در مجموع 65 اثر را انتخاب کردند که از ميان آن ها 9 اثر اصلي و ده اثر قابل تجليل انتخاب شدند.
پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي از سوي مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري از 28 آذر تا 9 دي‌ماه 89 برگزار شد. همزمان با اين نمايشگاه، نمايشگاه ديگري با همين عنوان ولي کاملا مستقل در موزه هنرهاي معاصر فلسطين نيز برپا شد.


جشنواره هنرهاي تجسمي جوان
پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان روز 15 دي‌ماه 89 در نگارخانه خيال شرقي و آيينه خيال موسسه فرهنگي هنري صبا و با حضور محسن مومني، مرتضي گودرزي ديباج و مسعود شجاعي طباطبايي افتتاح شد. اين جشنواره تا چهارم بهمن‌ماه ادامه داشت و در نمايشگاه آثار آن، آثار 760 نفر از بيش از هزار هنرمندي که در آن شرکت کرده‌ بودند، برگزيده شد و به نمايش درآمد.

چهارمين نمايشگاه و فروش سال هنرهاي تجسمي «هفت نگاه»
چهارمين نمايشگاه و فروش سال هنرهاي تجسمي ايران، هفت نگاه، چهارم آذرماه 89 با استقبال جالب توجه علاقه‌مندان در خانه هنرمندان آغاز به كار كرد. گروه هفت نگاه با مشاركت هفت گالري آريا، الهه، دي، گلستان، ماه مهر، والي و هفت ثمر، چهارمين دوره خود را در حالي در پنج گالري بهار، تابستان، پاييز، زمستان و غلامحسين نامي خانه هنرمندان آغاز کرد كه اين بار ميزبان 223 هنرمند بود. آثاري از سيد محمد احصايي، آيدين آغداشلو، نصرالله افجه‌اي، ناصر اويسي، تاها بهبهاني، صداقت جباري، فرح اصولي، گيزلا وارگاسينايي، محمد ابراهيم جعفري، منصوره حسيني، بهرام دبيري، جلال شباهنگي، هايده زرين بال، ياسمين سينايي، علي اكبر صادقي، علي شيرازي، منيژه صحي، احمد نادعليان، نظري نوري، احمد وكيلي، نيكزاد نجومي، بيتا وكيلي، مصطفي دشتي و سعيد معيري‌زاده در اين نمايشگاه به فروش گذاشته شدند.
چهارمين هفت نگاه در روز افتتاحيه در مجموع 15 تابلو به فروش رساند كه جوانان از منظر تعداد آثار فروش رفته پيشتازي خود را به رخ كشاندند تا يكي از اهداف هفت نگاه براي معرفي و حمايت از چهره هاي جوان تحقق يابد. در ميان اين 15 تابلو گران‌ترين اثر به فروش رسيده به تابلوي چهار تكه‌اي «الله» سيد محمد احصايي اختصاص داشت كه 35 ميليون تومان به فروش رسيد. اين نمايشگاه تا 19 آذرماه 89 برپا بود.


هشتمين جشن تصوير سال
هشتمين دوره‌ «جشن تصوير سال» از اول تا بيستم اسفندماه سال‌جاري همچون دوره‌هاي گذشته، با در اختيار داشتن کليه‌ فضاهاي نمايشگاهي خانه‌ هنرمندان ايران برگزار شد. در اين دوره که با رويداد ويژه‌ «هنر تبليغات» همراه بود، آثار برگزيده هنرمندان رشته‌هاي عکاسي، گرافيک و کاريکاتور در «نمايشگاه تصوير سال» در کنار «جشنواره فيلم تصوير» ارايه شد.

دو سالانه خوشنويسي قزوين
محمود شالويي رييس مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد، در ابتداي سال 89 از برگزاري چهار دوسالانه خوشنويسي، نقاشي، گرافيک و مجسمه‌سازي خبر داده بود. ولي تنها يکي از اين دوسالانه‌ها، دوسالانه خوشنويسي، 23 ارديبهشت‌ماه 89 در شهر قزوين برگزار شد.

نکوداشت 70سالگي چند پيشکسوت
گراميداشت هفتادسالگي گرافيست پيشکسوت قباد شيوا سوم بهمن‌ماه در گالري ايست و گراميداشت هفتادسالگي عباس کيارستمي، آيدين آغداشلو و محمد احصايي در روز اول بهمن‌ماه 89 در خانه هنرمندان برگزار شد. در مراسمي که عصر يکشنبه سوم بهمن‌ماه براي نکوداشت قباد شيوا به مناسبت هفتادسالگي‌اش در گالري ايست برگزار شد، آثار اين گرافيست پيش‌کسوت به نمايش درآمد. در اين نکوداشت بخشي از پوسترهاي قباد شيوا روي ديوارهاي گالري ايست نصب شدند و تعداد زيادي از آثار وي نيز به صورت اسلايد روي ديوار بيرون گالري، به نمايش گذاشته شد. پرويز کلانتري، محمدابراهيم جعفري، حميد سوري، جلال شباهنگي، هادي هزاوه‌اي و اعضاي سايت گرته در اين مراسم حضور داشتند و در نشستي دوستانه درباره مجموعه آثار قباد شيوا گفت‌و‌گو کردند. مراسم ويژه‌اي نيز با عنوان «در ستايش هفتاد سالگي» در روز جمعه اول بهمن‌ماه براي محمد احصائي، عباس کيارستمي و آيدين آغداشلو در خانه هنرمندان ايران برپا شد.


معرفي نگارخانه‌هاي برتر سال 89 سازمان فرهنگي هنري شهرداري


چهارمين دوره انتخاب نگارخانه‌هاي برتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران روز چهارشنبه 27 بهمن‌ماه 89 در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد. در اين مراسم همچنين آيين نکوداشت دو نگارخانه‌دار خصوصي و تاثيرگذار شهر تهران، معصومه سيحون، موسس نگارخانه سيحون و پرويز ملکي، موسس نگارخانه هما برگزار شد. کارشناسان مديريت هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري براساس شاخص‌هاي ارزيابي چون ارتقاء سطح خدمات به شهروندان و تجهيزات نگارخانه‌ها، ارتباط مطلوب و موثر با هنرمندان، تهيه بانک اطلاعات هنرمندان و کوشش در رونق بخشي اقتصاد هنر، از ميان 24 نگارخانه فعال اين سازمان در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران، نگارخانه‌هاي برتر خود در سال 89 را معرفي کردند. در اين مراسم لوح‌هاي تقديري توسط آقايي، بزرگ‌نيا، کلانتري و ناصر پلنگي به هنگامه معمري مدير گالري هما به نمايندگي مرحوم پرويز ملکي و نادر سيحون پسر معصومه سيحون و نماينده گالري سيحون اهدا شد. همچنين نگارخانه‌داران قابل تقدير سازمان شامل علي‌اصغر عبدلي، مژگان طريقي، بهارک نوروزي، نجمه مجتهدي و شيوا زيودار لوح تقدير دريافت کردند. در ادامه از جمع نگارخانه‌هاي درجه يک سازملان فرهنگي هنري شهرداري، نگارخانه فرهنگسراي بهمن به مديريت اکرم هادي و نگارخانه فرهنگسراي ارسباران به مديريت سناز آرين‌فر رتبه سوم، نگارخانه فرهنگسزراي شفق به مديريت مريم زنجان‌پور رتبه دوم و نگارخانه پرديس ملت به مديريت فرناز محمدي و نگارخانه خانه کاريکاتور به مديريت مريم فخاري، مشترکا رتبه اول اين دوره را از آن خود کردند.


نخستين نمايشگاه انفرادي ناصر پلنگي
‌نمايشگاه آثار فتومدياي ناصر پلنگي نيز در روز 27 بهمن‌ماه و پس از برگزاري مراسم تجليل از گالري‌داران در گالري پرديس ملت برپا شد. عليرضا سميع‌آذر در مراسم افتتاح اين نمايشگاه نکات قابل توجه آثار اين نقاش مقيم استراليا را که پس از سال‌ها آثارش را در ايران به نمايش گذاشته بود، براي حاضران شرح داد. اين نمايشگاه با فروش 24 اثر به ارزش 72 ميليون و پانصدهزار تومان رکورد فروش آثار ديجيتال آرت را شکست.

از دست رفته‌هاي ماندگار
در سال 89 جامعه هنرهاي تجسمي هنرمنداني چون هانيبال الخاص، محمدعلي ترقي‌جاه، علي عامه‌کن و محمود ماهرالنقش را از دست داد.
هانيبال الخاص از نقاشان پيشکوت و پيشرو دوران مدرن بود. وي شاگردان بسياري را تربيت کرد که هم‌اکنون از نقاشان مطرح و صاحب نام ايران هستند. الخاص در روز 23 شهريورماه به علت کهولت سن و سرطان در امريکا درگذشت. محمدعلي ترقي‌جاه نيز 21 مردادماه 89 به دليل سکته قلبي در ايران از دنيا رفت. وي آخرين نمايشگاه آثارش را به همراه پسرش علي ترقي‌جاه در ژنو سوئيس برگزار کرد. علي عامه‌کن تصويرگر نيز در 34 سالگي در روز 19 اسفند 89 در زادگاه خود، آستانه اشرفيه به دليل سرطان از دنيا رفت. همچنين محمود ماهرالنقش، کاشي‌کار برجسته و عضو فرهنگستان هنر در روز 24 اسفندماه 89 پس از مدت‌ها بستري شدن در بيمارستان، به دليل کهولت سن درگذشت.


نظر شما