جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۳
کد خبر: ۳۵۱۴۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
اولين موتور سنگين ديزل ملي امروز با حضور معاون اول رييس جمهور به بهره‌برداري عملياتي رسيد.

به گزارش «شهر» به نقل از خبرگزاري فارس، در مراسمي كه صبح امروز سه شنبه-9فررودين- با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، محرابيان وزير صنايع، نيكزاد سرپرست وزارت راه، مصطفي ميرسليم عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، سيد حسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و جمعي از نمايندگان مجلس و مسئولان راه آهن در تالار تشريفات راه‌آهن تهران برگزار شد، از اولين "لوكوموتيو " با موتور ملي كه به ناوگان ريلي كشور خواهد پيوست رونمايي شد. 


بر اساس اين گزارش، باتوجه به بررسي‌هاي صورت گرفته پروژه هاي طراحي، انتقال دانش فني و ساخت موتور ديزل سنگين ملي (طرح د87) در قالب توسعه خانواده د87 با عناوين موتور 12استوانه خورجيني ديزل و دوگانه سوز، موتور 8استوانه خورجيني ديزل و موتور 6استوانه خطي ديزل از سال 89 در دستور كار قرار گرفت.


12 سيلندر، نوع موتور چهارزمانه مجهز به توربو شارژز، وزن خشك 3710 كيلوگرم، دوهزار و 195 ميليمتر طول، هزار و 240 ميليمتر عرض، هزار و 280 ميليمتر ارتفاع، هزار كيلو وات قدرت موتور، هزار و 500 دور در دقيقه دور موتور، 6هزار و 360 نيوتن متر گشتاور ماكزيمم، هزار و 990 كيلو وات مصرف سوخت و نيز سيستم پيشرفته با سامانه پاشش الكترونيكي از جمله مشخصات فني طرح موتور ملي براي لوكوموتيوهاي داخلي است. 


محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان سال88 در آئين رونمايي از اولين موتور ديزل سنگين (ملي) كه در آمل برگزار شده بود، با اشاره به اين طرح ملي گفته بود كه ايران با توليد موتور سنگين ديزل به جمع دوازه كشور برتر جهان در اين زمينه اضافه شده است. 


وي در اين زمينه افزوده بود كه طراحي و ساخت اين موتور در كشور در ابتدايي راه است و متخصصان و كارشناسان ايراني براي بومي كردن قطعات اين خودرو بايد تلاش مضاعفي را داشته باشند. 


در اين مراسم، معاون اول رئيس جمهور از شماري از مسئولين، دست‌اندركارن، متخصصان و كارشناسان ساخت موتور ملي با ارائه لوحي تقدير كرد. 

نظر شما