شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۳۵۲۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
گزارش‌ها از شهر قندهار، در جنوب افغانستان حاکي از کشته شدن 10نفر و زخمي شدن بيش از 70نفر در جريان تظاهرات خشونت‌آميز عليه سوزاندن قرآن در آمريکا است.

گفته شده که صدها نفر در اعتراض به سوزاندن نسخه‌اي از قرآن به وسيله کشيش تري جونز، در ايالت فلوريداي آمريکا، روز شنبه، 13حمل/فروردين در شهر قندهار اقدام به تظاهرات کرده‌اند.

 

اين تظاهرات به خشونت گراييده و بر اساس گزارش‌ها، بر اثر درگيري ميان تظاهرکنندگان و پليس، 10نفر کشته و 70نفر ديگر زخمي شده‌اند.

 

در اثر اين خشونت‌ها شماري از ساختمان‌هاي دولتي و غيردولتي در اين شهر آسيب ديده است.

 

تصاوير پخش شده از اين تظاهرات نشان مي‌دهند تظاهرات‌کنندگان در حال آتش زدن لاستيک‌هاي خودروها در خيابان‌هاي شهر قندهار هستند.

 

زلمي ايوبي، سخنگوي والي قندهار گفته است: "راهپيمايي حق مردم است، اما شماري از راهپيمايان در تظاهرات امروز موترهاي (خودروهاي) مردم را آتش زده‌اند، مغازه‌ها را سوزانده و در خيابان‌ها لاستيک‌هاي موترها را آتش زده‌اند."

 

اين در حالي است که روز جمعه نيز در پي تظاهرات خشونت‌آميزي در شهر شمالي مزار شريف، شماري از تظاهرات‌کنندگان به دفتر سازمان ملل حمله کردند و دست‌کم 12نفر را کشتند.

 

گفته شده که دست‌کم 2نفر از آنها سربريده شد‌ه‌اند.

 

هفت نفر از کشته شدگان اين حمله شامل سه کارمند خارجي دفتر نمايندگي سازمان ملل، يوناما، و چهارنفر ديگر نگهبانان نپالي اين دفتر بوده‌اند.

 

حمله به دفتر يوناما و کشتن کارمندان آن از سوي محافل داخلي و بين‌المللي به گونه گسترده‌اي محکوم شده است.

 

عطا محمد نور، والي بلخ گفته است که طالبان در ميان تظاهرات‌کنندگان در شهر مزار شريف نفوذ کردند و آنها را به عوض محل از پيش تعيين شده، به سوي دفتر نمايندگي سازمان ملل جهت دادند.

 

طالبان مسئوليت حمله به دفتر يوناما را به عهده گرفته‌اند.

 

همچنين شهر هرات، در غرب افغانستان هم در روز جمعه شاهد تظاهرات مسالمت‌آميزي در اعتراض به سوزاندن قرآن در آمريکا بوده است.

نظر شما