جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۱
کد خبر: ۳۵۵۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵
بيست و پنج سال پس از فاجعه‌ي هسته‌اي چرنوبيل
غذا‌هايي که در مناطق روستايي شمال اوکراين فروخته مي‌شود هنوز به راديواکتيو ايجاد شده از فاجعه‌ي انفجار هسته‌اي چرنوبيل آلوده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، فعالان بين‌المللي صلح سبز اعلام کردند بر اساس آزمايش‌هاي انجام شده در مواد غذايي موجود در بازار مناطق «ژيتومير» و «ريون» در شمال اوکراين نشان مي‌دهد که اين مواد غذايي هنوز پس از 25 سال به راديواکتيو آلوده هستند.


اين يافته‌هاي نشان مي‌دهد در بسياري از نمونه‌هاي شير، قارچ خشک شده و حبوبات آزمايش شده از اين مناطق مقدار قابل توجهي از عنصر راديواکتيو «سزيوم 137» وجود داشته‌است. اين عنصر راديواکتيو نيمه عمر بسيار طولاني‌اي دارد.


بنا بر اين گزارش مواد بررسي شده در منطقه‌ي «ريون» از لحاظ راديواکتيو آلوده‌تر بوده‌اند. اين امر به علت برخوردار بودن اين منطقه از زمين‌هاي مرطوب‌تر اتفاق افتاده‌است که باعث مي‌شود عناصر راديواکتيو ساده‌تر به خاک مزارع و ديگر خاک‌هاي اين منطقه منتقل شود.


بر اساس اين گزارش در بين توليدات عمده‌ي و صنعتيِ مواد غذايي در اوکراين مشکل راديواکتيو وجود ندارد اما در مناطق روستايي فقيرنشين‌تر که روستائيان دام‌هاي خود را در چراگاه‌هاي آلوده به راديواکتيو به چرا مي‌برند و حبوبات و قارچ وحشي را از اين مناطق جمع آوري کرده و در بازارهاي محلي به فروش مي‌رسانند.


اين گزارش همزمان با بيست و پنجمين سالگرد فاجعه‌ي چرنوبيل منتشر شد.


برنامه‌ي آزمايش دوره‌اي مواد غذايي در اوکراين که پس از فاجعه‌ي چرنوبيل صورت مي‌گرفت دو سال پيش متوقف شده‌بود. صلح سبز ضمن انتشار اين گزارش از دولت اوکراين براي متوقف کردن آزمايش ميزان راديواکتيويته‌ي مواد غذايي در مناطق شمال و شرق اوکراين که در حادثه‌ي چرنوبيل آلوده شده‌بودند انتقاد کرد.

(منبع:خبرگزاري فرانسه)

خبرهاي مرتبط:

نفوذ آب راديوکتيو نيروگاه هسته‌ايفوکوشيما به اقيانوس متوقف مي‌شود

آب‌هاي ساحلي ژاپن بيش از حد مجاز بهراديواکتيو آلوده‌ شده‌اند

حفر خندق توسط نيروهاي ارتش روسيهبراي حفظ سلاح‌هاي اتمي از آتش

نظر شما