شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۵
کد خبر: ۳۵۵۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
دوشنبه اين هفته، 15 فروردين، اولين نشست هيئت مـوسسان «کميسيون بررسي امور سياسي ـ اجتماعي توليد انرژي اتمي» آلمان با حضور صدراعظم اين کشور، آنگلا مرکل، برپا شد. دولت آلمان، اين کميسيون را حدود دو هفته پس از وقوع زلزله‌و سونامي سهمگين ژاپن، که به تخريب نيروگاه اتمي فوکوشيما انجاميد، تشکيل داده است. اين کميسيون قرار است، چگونگي ادامه‌ي کار نيروگاه‌هاي اتمي در آلمان، وضعيت ايمني آن‌ها و توليد انرژي‌هاي همسو با طبعيت را مورد بررسي قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر» به نقل از دويچه وله، آنگلا مرکل در نشست نخستين اين کميسيون، از 17 عضو آن خواست که نتايج بحث و گفت‌وگوهاي خود را تا ابتداي تابستان تسليم دولت کنند. صدراعظم آلمان در اين نشست گفت، کميسيون از جمله بايد به اين مسئله بپردازد که «چگونه مي‌توان در کوتاه‌ترين مدت، از استفاده از نيروگاه‌هاي اتمي براي تأمين انرژي چشم پوشيد و براي هميشه تغييري درخور نياز، در سياست توليد انرژي ايجاد کرد.»


مرکل به‌ويژه به اهميت بررسي «موانعي که بر سر راه حفظ محيط زيست» وجود دارد، اشاره کرد و گفت که خروج اين نيروگاه‌ها از چرخه توليد انرژي، پي‌آمدهايي براي محيط زيست به همراه خواهد داشت. مرکل تأکيد کرد که اين پي‌آمدها بر اهدافي که براي حفظ محيط زيست در نظر گرفته شده، تأثير خواهد گذاشت. صدراعظم آلمان هم‌چنين به مسئله‌ي کمبود توليد برق اشاره کرد و بررسي چگونگي واردات آن را از کشورهاي ديگر، يکي از وظايف اين کميسيون دانست. او گفت که کشورهاي ديگر، هم‌چنان به توليد انرژي اتمي ادامه مي‌دهند.


«کميسيون بررسي امور سياسي ـ اجتماعي توليد انرژي اتمي»، قرار است در ارزيابي‌‌‌هاي خود، نتايج «کميسيون بررسي مسائل امنيتي نيروگاه‌هاي اتمي آلمان»، را نيز مورد توجه قرار دهد. اين کميسيون، گزارش نهايي پژوهش‌‌هاي خود را در نيمه‌ي ماه مه در اختيار «کميسيون بررسي امور سياسي ـ اجتماعي» قرار مي‌ دهد. به گفته‌ي مرکل، اين کميسيون بايد با توجه به نتايج «کميسيون بررسي مسائل امنيتي» به اين پرسش پاسخ دهد که «چگونه مي‌توان با خطرات ناشي از استفاده‌از انرژي اتمي، روبرو شد و آن را با چرخش تعيين‌کننده‌ي تغيير به سوي دوران توليد انرژي‌هاي همسو با طبعيت هماهنگ کرد.»


آنگلا مرکل، تصميم در مورد چگونگي کار کميسيون را به عهده‌ي اعضاي آن گذاشت. وي تأکيد کرد که «همگاني‌کردن بحث» از نظر او اهميت ويژه‌اي دارد. برخي از اعضاي کميسيون موافق پخش مستقيم آن از راه رسانه‌هاي همگاني هستند.


رياست «کميسيون بررسي امور مربوط به انرژي اتمي» به عهده‌ي «کلاوس توپفر»، از حزب دموکرات مسيحي و وزير پيشين حمايت از محيط ‌زيست آلمان است. «ماتياس کلاينر»، رئيس مرکز پژوهش آلمان نيز، يکي ديگر از اعضاي پرنفوذ اين کميسيون است. اين دو، پيش از برپايي نشست کميسيون اعلام کردند که تغيير سياست توليد انرژي بايد با تأمين نيازهاي جامعه هماهنگ باشد. کلاينر در مصاحبه‌اي گفت: «اگر قرار باشد ما به دليل کمبود توليد، از کشورهاي ديگر برق وارد کنيم، از اين که نيروگاه‌هاي خود را با شتاب از دور توليد خارج کنيم، سودي نخواهيم برد.»


احزاب اپوزيسيون آلمان، از جمله حزب سوسيال دموکرات و سبزها، تشکيل «کميسيون بررسي امور سياسي ـ اجتماعي توليد انرژي اتمي» را راهکار مؤثر مبارزه با خطرات استفاده از نيروگاه‌هاي اتمي نمي‌دانند. اوا بولينگ ـ شرودر، رئيس کميته‌ي حمايت از محيط زيست پارلمان آلمان، در اين رابطه مي‌گويد: «تمام مسائل مربوط به اين که آيا مي‌توان مسئوليت خطرات ناشي از استفاده از نيروگاه‌هاي اتمي را پذيرفت يانه، از زمان چرنوبيل تا کنون، بارها مورد بحث قرار گرفته است.» او مي‌افزايد: «براي پاسخ دادن به پرسش‌ها و پي‌‌آمدهاي ديگر اين مسئله، مجلس آلمان مرجع صالح است، نه کميسيون بررسي امور سياسي ـ اجتماعي توليد انرژي اتمي».

(منبع:دويچه وله)

خبرهاي مرتبط:

رسوايي علمي در کابينه‌ي آلمان

لوفتانزا افتتاح خط جديد دوست‌دارمحيط زيست خود را به تاخير انداخت

استانبول و مونيخ بهترينشهرهاي اروپا براي سرمايه‌گذاري املاک

نظر شما