جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۳۵۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
سازمان ورزش شهرداري در سال 90 براي توسعه كيفي ورزش بانوان سه مولفه در نظرگرفته است: محروميت و خواست مناطق و شاخص جمعيت هر منطقه. همچنين اين سازمان قرار است ورزش كبدي را به ورزش‌هاي خود بيافزايد و ورزش كوهنوردي را نيز توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار«شهر» از قديم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است. قدماي ما هميشه حكيمانه به همه چيز نگاه مي كردند هرچند در قديم ورزش شايد تنها ورزش باستاني بود و كشتي و ان هم مختص مردان بود نه زنان. زمان گذشت تا بانوان هم توانستند ورزش كنند و پاي‌شان به باشگاه ها و ورزشگاه ها باز شد.

اگرچه هم اكنون زنان مي توانند به ورزشگاه بروند اما امكانات ورزشي هرگز بين زنان و مردان مساوي تقسيم نشده است حال آنكه زنان به علت ويژگي هاي خاصي زيست شناختي نياز بيشتري به ورزش دارند. قاعدگي، بارداري، شيردهي و مادري كردن زنان را آسيب پذيرتر مي كند و نيازشان را به ورزش بيشتر. بر ميناي تحقيقات، زنان براي اينكه پوكي استخوان كمتري داشته باشند بايد به طور مداوم در روز بين يك ربع تا نيم ساعت ورزش كنند.

سازمان ورزش شهرداري تهران سعي دارد موقعيت هايي را براي ورزش بانوان مهيا كند.اين سازمان مسابقات ورزشي را هم براي زنان در سطح محلات و شهر تهران برگزار مي‌كند. چندي است سوله هاي الزهرا به مكاني براي ورزش بانوان تبديل شده است با اين وجود به نظر مي‌رسد سازمان ورزش شهرداري براي رساندن ورزش بانوان به وضعيت مطلوب راه درازي را در پيشرو دارد.

سال90 سالي براي ارتقاي ورزش بانوان

محمد آقامير رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران گفت: امسال 8 ميليارد تومان اعتبار به ورزش اختصاص داده شده است. به گفته او در سال89 بيش از 5 مجموعه ورزشي دوقلو افتتاح شده كه هم بانوان و هم مردان بتوانند از آن استفاده كنند.

ميترا كريمي معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداري تهران هم بيان كرد:در سال 90 افزايش كيفي ورزش بانوان مدنظر قرار دارد و بر اساس درصد محروميت و خواست مناطق براي ورزش بانوان برنامه ريزي مي شود.

كريمي افزود: در سال 90 براي تقويت ورزش بانوان 3مولفه در نظرگرفته ايم. فعاليت هاي سال جاري اين معاونت براساس 3مولفه شاخص جمعيت،درصد محروميت محلات و خواست مناطق در توسعه ورزش بانوان برنامه ريزي شده است.

«الزهرا» مكاني براي ورزش بانوان

سالن هاي الزهرا با هدف مقابله با بحران هاي ممكن در تهران شكل گرفت و بعد به مكاني براي ورزش بانوان تهراني تبديل شد.

هم اكنون 55 سالن سوله الزهرا در سطح شهر تهران گسترده شده اند و هرچند تعداشان متناسب با نياز بانوان به اماكن ورزشي نيست. سوله هاي الزهرا به گفته ميترا كريمي معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداري تهران بيشتر در مناطق جنوبي شهر تهران مانند منطقه 19 احداث شده اند و پراكندگي آنها بستگي به ميزان استقبال شهروندان دارد. در بعضي مناطق مانند منطقه 5 به علت استقبال زنان8 الزهرا وجود دارد.

هزينه ورزش يك بانو در تهران چقدر است؟

با توجه به نياز زنان به ورزش و هزينه زيادي كه باشگاه هاي خصوصي به زنان تحميل مي كنند خيلي از بانوان قادر به استفاده از اين باشگاه‌ها نيستند. هزينه 12جلسه ورزش در يك باشگاه خصوصي بسته به مكان قرارگيري آن در سطح تهران متفاوت است در بعضي باشگاه ها به65هزارتومان هم مي‌رسد.

شهريه‌هاي دريافتي سوله‌هاي الزهرا در مناطق مختلف متفاوت و درمناطق جنوبي شهرتهران 5هزار تومان است. بعد از هدفمندي يارانه‌ها هم اين ميزان تغيير نكرده است.

سوله‌هاي الزهرا داراي سالن ورزش‌هاي توپي مانند بسكتبال،واليبال وبدمينتون است. همچنين سالن ژيمناستيك و ورزش هاي رزمي مانند جودو و تكواندو و سالن بدنسازي كه در آن زنان مي توانند از دستگاه هاي ورزشي هم براي تناسب اندام استفاده كنند.

در سالن‌هاي الزهرا علاوه بر وجود كلاس‌هايي ورزشي كه بايد بابت آن شهروندان هزينه كنند سانس 7تا8 صبح ورزش صبحگاهي به شكل رايگان برگزار مي‌شود.

ساعات كار اين مجموعه ها از 8صبح تا 5 بعد از ظهر است هرچند از قرار امسال تا 6 بعدازظهر افزايش مي‌يابد. البته بيشترين ميزان زناني كه ازآنها استفاده مي‌كنند زنان خانه دار هستند. بنابراين لزوم توجه بيشتر به ورزش زنان كارمند و افزايش سانس‌هاي اين مجموعه‌ها و احداث آنها در مجاورت اداره‌هاي دولتي براي استفاده كارمندان ضروري به نظر مي‌رسد.

استخرهاي شهرداري، ارزان ولي اندك

شنا يكي از ورزش هاي مفرحي است كه توصيه زيادي به انجام آن از سوي پزشكان براي زنان مي‌شود. اما اين ورزش هم ورزش ارزاني نيست. دوره هاي آموزشي ان در استخرهاي خصوصي سال گذشته بين60 هزارتومان و تا 100 هزارتومان بود.

تهران 380استخر دارد و تعداد استخرهاي شهرداري هم در سطح شهر تهران 25 عدد است . شهريه استفاده از استخرهاي شهرداري در روز بين يك‌هزار تا هفت هزار تومان متغير است. در مناطق جنوبي هزينه ها ارزان تر و در مناطق شمالي شهر كمي گران تر مي شود.

به گفته كريمي اين شهريه در مقايسه با شهريه استخرهاي خصوصي و حتي دولتي خيلي كم‌تر است. البته استفاده از استخرهاي شهرداري در سانس صبح براي بانوان و در سانس بعدازظهر براي آقايان است و البته از قرار امسال استفاده از استخرها يك روز در ميان براي آقايان و بانوان مي‌شود تا زنان كارمند هم بتوانند از اين استخرها استفاده كنند.

«ورزش كبدي» ورزشي براي بانوان

ورزش كبدي يا «زو» يک بازي با اصل هندي است که در ايران هم رواج دارد. اين بازي به فضاي خاصي نياز ندارد و از اين رو مورد توجه سازمان شهرداري تهران قرار گرفته است.

توسعه ورزش كبدي و كوهنوردي امسال در دستور كار سازمان ورزش شهرداري براي بانوان تهراني قرار دارد. به گفته كريمي، ورزش كبدي از اين جهت مورد توجه است كه قابليت پيشرفت براي بانوان در آن وجود دارد و بانوان مي توانند در مسابقات بين المللي آن هم شركت كنند.

همچنين سازمان ورزش شهردراي تهران در نظر دارد ورزش كوه پيمايي را هم براي بانوان گسترش دهد. كريمي ابراز كرد: امسال سعي داريم با تربيت مربي به جنبه اشتغال زايي اين ورزش هم توجه كنيم هرچند اشتغال‌زايي بر عهده سازمان ورزش شهرداري نيست.

ايستگاه هاي« تن‌درستي» مكاني براي نهادينه كردن ورزش

در حال حاضر1300ايستگاه تن‌درستي و ورزش صبحگاهي در سطح شهر تهران وجود دارد. ايستگاه‌هاي تن‌درستي پتانسيل زيادي براي نهادينه كردن ورزش در بين شهروندان دارند. در اين ايستگاه ها كه هر صبح در بوستانهاي تهران برپاست شهروندان مي توانند رايگان ورزش كنند و از مربيان محلي براي ارائه تمرين‌هاي ورزشي استفاده مي‌شود. مربيان محلي بدون هيچ چشم‌داشتي در اين ايستگاه ها شهروندان را تمرين مي دهند. البته قرار است براي اين مربيان تسهيلات ورزشي از سوي سازمان ورزش شهرداري در نظر گرفته شود.

نظر شما