پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۱
کد خبر: ۳۵۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت با اشاره به اهميت مقاومت در برابر داروهاي ضد ميكروبي از وجود يك ميليون سل مقاوم به دارو در جهان خبر داد.

به گزارش "شهر"، دكتر محمدمهدي گويا كه در دومين روز از همايش مقاومت‌هاي آنتي‌ ميكروبيال و مصرف منطقي آنتي‌بيوتيك سخنراني مي‌كرد، گفت: بيماري سل كه در گذشته نياز به بستري شدن در بيمارستان نداشت و طول دوره درمان آن 6 ماه بود و حدود 400 هزار تومان هزينه درمان داشت به دليل مقاوم شدن اين بيماري به دارو در حال حاضر، زمان درمان آن 2 سال و هزينه درمان اين بيماري نيز چندين برابر شده است.

 

وي همچنين بيماري مالاريا و HIV را نيز از جمله بيماري‌هاي مقاوم نسبت به دارو عنوان كرد و گفت: در حال حاضر 200 ميليون نفر در جهان در معرض خطر بيماري مالاريا هستند و همچنين 3/7 درصد مبتلايان به بيماري ايدز نسبت به داروها مقاومت پيدا كرده‌اند.

 

گويا با تاكيد بر اين كه مقاومت نسبت به داروهاي ضد ميكروبي كشنده است، گفت: با گذشت 70 سال از كشف آنتي‌بيوتيك‌ها در حال حاضر به علت تجويز بي‌رويه اين داروها، مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها كه براي درمان بيماري‌ها بكار مي‌رفت تبديل به ضد خود شده و براي سلامت افراد مضر و خطرناك شده است.

نظر شما