يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۷
کد خبر: ۳۵۸۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
رييس سازمان غذا و دارو از عرضه 3 هزار و يكصد ميليارد تومان دارو به بازار طي سال گذشته در كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر احمد شيباني امروز – دوشنبه - در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با تأكيد بر اين كه داروخانه‌ها غير از داروهاي OTC نبايد داروي ديگري را بدون نسخه به مراجعه‌كنندگان ارائه دهند، خطاب به داروسازان گفت كه با راهنمايي صحيح بيماران هويت حرفه خود را حفظ كنند؛ اگرچه معتقديم بطور كلي منطقي كردن مصرف دارو اقدامي جمعي است و عزمي راسخ را مي‌طلبد.

 

وي همچنين از اجراي طرح سامانه جامع اطلاعات دارويي(سجاد) در سازمان غذا و دارو بزودي خبر داد

و اظهار كرد: البته اين اطلاعات در حال حاضر نيز وجود دارد، اما بصورت شبكه نيست.

 

شيباني درباره برنامه‌هاي سازمان غذا و دارو براي توليد داروهاي با فناوري جديد در سال 90 به اين نكته اشاره كرد كه ايران بزودي در توليد داروهاي ام اس خودكفا مي‌شود و حداقل سه قلم داروي بايوتك و چهار قلم دارو با فناوري نانو به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

وي گفت: يك قلم از داروهاي با فناوري نانو عمدتا مربوط به داروهاي سرطاني و شيمي ‌درماني در مرحله توليد اول است و در سال جديد به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

رييس سازمان غذا و دارو درباره يك دارو با منشأ گياهي براي درمان سرطان نيز اظهار كرد: داروي اسپينال Z دارويي با منشأ گياهي است كه 12 سال بر روي آن كار شده و اكنون در مرحله صدور پروانه قرار گرفته است و اميدواريم در درمان بيماران اثربخشي لازم را داشته باشد.

 

وي، توجه به كيفيت دارو را شعار امسال سازمان غذا و دارو عنوان كرد و درباره حق فني داروخانه‌ها اعلام كرد: اين موضوع در وزارت بهداشت در حال بررسي است و پس از نهايي شدن اعلام مي‌شود.

نظر شما