چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۱
کد خبر: ۳۵۸۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
فرانسه با داشتن بزرگترين جمعيت مسلمان اروپا، به‌رغم تهديد به برگزاري تظاهرات از سوي گروههاي مختلف، از امروز دوشنبه 22 فروردين‌ماه پوشش صورت در اماکن عمومي را ممنوع کرد.

اين قانون سختگيرانه جديد که در نوع خود نخستين قانوني است که در اروپا اجرا مي‌شود بي‌درنگ از سوي زن جواني نقض شد که از سوي رسانه هاي فرانسه به عنوان نماد اقليت روبنده پوشان تعبير شده است.

 

کنزا دريدر 32 ساله پيش از سوار شدن به قطار پاريس اظهار داشت: امروز براي شرکت در يک برنامه تلويزيوني از من دعوت شده بود که براي رفتن عازم شدم اما متوجه شدم که امروز روز 11 آوريل و نخستين روز اجراي ممنوعيت پوشش روبنده و برقع است.

 

برخي از گروههاي مدافع حقوق شهروندان درنظر دارند امروز در مرکز پاريس تظاهراتي را عليه اين ممنوعيت برگزار کنند و يک تاجر مسلمان اعلام کرده است که صندوقي با بودجه 2 ميليون يورو راه اندازي مي کند تا جريمه هاي صورت گرفته عليه تمام زنان روبنده پوش را پرداخت کند.

 

برخي ديگر کشورهاي اروپايي نيز درنظر دارند روبنده و برقع را ممنوع کنند اما فرانسه نخستين کشوري است که به نظر مي‌رسد با اجرايي کردن اين قانون تنشهاي اجتماعي بيشتري را تجربه خواهد کرد.

 

براساس گزارش مقامات فرانسه تنها حدود 2 هزار نفر از زنان مسلمان فرانسه در ميان جمعيتي که 4 تا 6 ميليون نفر ارزيابي مي‌شوند از روبنده يا برقع استفاده مي‌کنند. براين اساس بسياري از مسلمانان و سازمانها نظارت بر حقوق بشر راستگرايان اين کشور را به هدف گرفتن آسيپ پذيرترين گروه هاي فرانسه متهم کرده تا به رأي دهندگان سياستهاي ضد مهاجرت مخالفت خود را نشان دهند.

نظر شما