شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۳
کد خبر: ۳۵۹۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
سازمان بين‌المللي انرژي هسته‌اي
مقامات سازمان بين المللي انرژي هسته‌اي مي گويند وضعيت پيش آمده در نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما هيچ شباهتي به انفجار نيروگاه هسته‌اي چرنوبيل ندارد و قابل مقايسه با اين فاجعه هسته‌اي چرنوبيل نيست.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر» به نقل از يورونيوز، اين موضع گيري آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي در پي افزايش سطح هشدار در نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما از درجه پنج به درجه هفت توسط مسئولان سازمان امنيت انرژي هسته‌اي ژاپن صورت مي گيرد.


مسئول امنيت آژانس بين المللي هسته‌اي با بيان اينکه مکانيسم دو انفجار کاملا با هم تفاوت دارند، گفت: «انفجار چرنوبيل درست وقتي اتفاق افتاد که راکتورها فعال بودند و پس از انفجار، سوخت اين راکتورها در فضا پخش شدند اما در مورد نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما، راکتورها در حالت سکون قرار داشتند و حتي اگر تشعشعات راديواکتيو به بيرون نشت کرده اند، محتويات سوخت اين راکتورها تماما در اين راکتورها قرار دارند.»


وي همچنين تاکيد کرد علت بروز فاجعه هسته‌اي چرنوبيل خطاي انساني بود در حاليکه انفجار راکتورهاي هسته‌اي فوکوشيما به دليل يک حادثه طبيعي واقف شده است.


با وجود اينکه مواد راديو اکتيو اندازه گيري شده در آب و مواد غذايي از جمله شير بيشتر از ميزان مجاز گزارش مي‌شود اما مقامات ژاپني سعي دارند اعتماد دوباره مردم را به مصرف مواد غذايي و بويژه سبزيجات توليد شده در اين کشور جلب کنند.


مسئول امنيت آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي در اين باره مي گويد: «نمونه گيري ها در محصولات دريايي، ميوه‌ها، گوشت و مواد لبني توليد شده در ژاپن در مناطق مختلف نشان مي دهد که ميزان راديو اکتيو و يد موجود در اين مواد کمتر از ميزاني است که بتواند به مصرف کنندگان آسيب برساند.»


به دنبال وقوع فاجعه هسته‌اي نيروگاه فوکوشيما، بسياري از کشورها واردات مواد غذايي و توليدات صنعتي از ژاپن را متوقف کرده و يا کاهش داده بودند.

 


نظر شما