جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۹
کد خبر: ۳۶۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
اول ارديبهشت ماه، سالروز تولد سعدي شيرازي، روز بزرگداشت اين شاعر پارسي است. مظاهر مصفا، شاعر، استاد دانشگاه و مصحح آثار سعدي، اين استاد سخن را مثال صنعت «سهل ممتنع» در غزل‌سرايي و حافظ شيرازي را شاگرد پر استعداد وي مي‌داند.

اين شاعر و مصحح در گفت‌و گو با خبرنگار شهر درباره غزليات سعدي گفت: صنعتي درميان صنايع ادبي به نام «سهل ممتنع» وجود دارد که سعدي مثال اعلاي آن است. وقتي غزل سعدي را مي‌توانيد روان و ساده است و بسيار آسان به نظر مي‌رسد؛ ولي کسي نمي‌تواند نظير آن‌‌را بياورد. وي ادامه داد: حافظ که به عنوان استاد غزل فارسي در ميان مردم شهره است، در غزل‌سرايي پراستعدادترين شاگرد سعدي است و بسيار خوب توانسته از سعدي تقليد کند. اين خود نشان عظمت سعدي است که بزرگ‌ترين غزل‌سراي پارسي شاگرد با استعداد سعدي بوده است.

از ديگر مظاهر عظمت سعدي اين‌که از روزگار او تاکنون، سخن سعدي بين عوام مردم هست و در هر منطقه‌اي از ايران که با مردم و اهالي ادب سخن بگوييد، از سعدي چيزي در ذهن دارند. اين نشان عظمت يک شاعر است که پس از هفتصد سال مردم زبان او را مي‌فهمند و شعرش را به ذهن مي‌سپارند. دکتر مظاهر مصفا متولد 1311 در قم، يکي از قصيده‌سرايان ايراني بعد از ملک الشعراي بهار (محمدتقي بهار) است. وي در کشورهاي افغانستان و هند و ديگر کشورهاي فارسي زبان نيز شهرت دارد. وي همچنين در عرصه تحقيقات و تصحيح آثار ادبي، از جمله در حوزه سعدي‌شناسي فعاليت مي‌کند.

نظر شما