شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۲
کد خبر: ۳۶۵۱۱
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
گالري‌هاي تهران در نخستين هفته ارديبهشت‌ماه ميزبان آثار هنرمندان شناخته شده‌اي چون فرشيد ملکي، شادي قديريان و آرمان استپانيان هستند. همچنين آثاري از هنرمندان کمتر شناخته شده از جمله اميد حلاج، آذين اوسطي و قاسم محمدي در گالري‌ها به نمايش گذاشته مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايشگاه آثار فرشيد ملکي، نقاش و مدرس دانشگاه، با عنوان «تعليق» عصر جمعه دوم ارديبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري طراحان آزاد گشايش خواهد يافت. در اين نمايشگاه 19 اثر ميکس مديا در اندازه 100 در 70 سانتيمتر ارائه مي‌شوند.


اين آثار همگي فيگوراتيو بوده و با تکنيک ميکس مديا روي مقوا خلق شده‌اند. ملکي در ارايه اين آثار از مرکب خوشنويسي، ماژيک‌هاي رنگي، اکرليک و نمدهايي که به صورت دسته‌اي به هم متصل هستند، بهره گرفته است.


فرشيد ملکي متولد 1322 در تهران و داراي مدرک کارشناسي ارشد از دانشگاه ردينگ انگلستان است. آثار ملکي تا تاريخ 14 ارديبهشت در نگارخانه طراحان آزاد واقع در ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره 5 ارائه مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.


همچنين نمايشگاه عکس‌هاي شادي قديريان با عنوان «شاپرک خانوم» از روز جمعه دوم ارديبهشت‌ماه در گالري راه ابريشم افتتاح مي‌شود. «شاپرک خانوم» مجموعه‌‌اي از تازه‌ترين عکس‌هاي قديريان است که 15 عکس از وي را در دو اندازه 100 در 70 سانتيمتر و 100 در 150 سانتيمتر براي نمايش و فروش عرضه خواهد کرد.

اين مجموعه، شامل عکس‌هايي سياه و سفيد با محوريت و موضوعيت زن هستند که با تکنيک ديجيتال عکاسي شده‌اند. اين نمايشگاه در روز جمعه دوم ارديبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري راه ابريشم واقع در خيابان فرمانيه (بلوار لواساني)، شماره 103 افتتاح خواهد شد.


متاخرترين آثار آرمان استپانيان نيز از جمعه دوم ارديبهشت در گالري هما به نمايش درمي‌آيد. اين مجموعه شامل 12 قطعه از عکس‌هايي است که اين هنرمند در دو سال گذشته خلق کرده و عموما مضامين آئيني فرهنگي از گذشته و حال از سنت و تجدد را در بر مي‌گيرد.


استپانيان از جمله عکاسان ايراني است که در سال‌هاي اخير نمايش‌هاي برون مرزي وي بيش از نمايشگاه‌هاي داخلي بوده است و در سال 2010 و 2011 بيش از هفت نمايش بين‌المللي را در بريتانيا و خاورميانه تجربه کرده و هفته آينده همزمان با اين نمايش در تهران، آثاري از او در شهر کازابلانکا رونمايي مي‌شود.


آندرافيتزپاتريک از کلکتورهاي آثار خاورميانه‌ايي و استاد دانشگاه اوتاوا در مقدمه لايت باکس‌هاي حاضر در گالري هما مي‌نويسد : «کارهاي استپانيان مي‌بايست همچون معمايي رمزگشايي شوند. اين آثار دربردارنده قطعات تصويري رمزآلودي هستند که به راحتي به نوشتار درنمي‌آيند. اينگونه است که امضاي استپانيان را مي‌توان در وراي زيبايي‌شناسي ظريف، در تجليل دائمي زيبايي کلاسيک زنانه و حس طنز ذاتي و درونگرايانه او شناخت.»

برخي آثار مجموعه حاضر در گالري هما پس از اين براي نمايش به کانادا منتقل خواهد شد. اين نمايشگاه از 2 تا 13 ارديبهشت 1390 در گالري هما رودرروي مخاطبان قرار خواهد گرفت.

همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي شهرزاد غفاري از روز جمعه دوم ارديبهشت‌ماه در گالري گلستان گشايش مي‌يابد. در اين نمايشگاه 14 اثر از آثار يک سال اخير اين هنرمند 38 ساله ارايه خواهد شد که با تکنيک اکرليک و ترکيب مواد خلق شده‌اند. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز دوم ارديبهشت از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا روز پنج‌شنبه هشتم ارديبهشت‌ماه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه ساعت 16 تا 18 از آثار شهرزاد غفاري در گالري گلستان واقع در خيابان دروس، خيابان کماسايي، پلاک 34 بازديد کنند.


نمايشگاه نقاشي‌هاي اميد حلاج نيز با عنوان «درگاه» در ساختمان اصلي نگارستان «آن» روز جمعه دوم ارديبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح خواهد شد. اين نمايشگاه که تا 23 ارديبهشت ادامه خواهد داشت، 12 نقاشي از اميد حلاج را که با تکنيک رنگ و روغن روي بوم‌هايي با ابعاد غالب 200 در 150 سانتيمتر به شيوه فيگوراتيو خلق شده‌اند، ارائه مي‌کند. همچنين نشستي با هنرمند در روز جمعه 16 ارديبهشت‌ماه از ساعت 18 تا 20 در محل گالري برگزار خواهد شد. گالري «آن» در ونک، خيابان سئول جنوبي، پلاک 40 واقع است.


همچنين نمايشگاه ديگري از روز جمعه دوم ارديبهشت‌ماه در محل دفتر موسسه «آن هنر ايراني» واقع در ونک، خيابان سئول جنوبي، پلاک 44، برپا خواهد بود. اين نمايشگاه که عنوان آن «زندگي در کوف‌جان» است،‌ مجموعه‌اي از آثار نقاشي آذين اوسطي را به نمايش خواهد گذاشت. در اين نمايشگاه 10 اثر نقاشي نيمه انتزاعي در ابعاد 100 در 120 و 100 در 150 سانتيمتر که با تکنيک اکريليک روي بوم خلق شده‌اند، به بازديدکنندگان ارائه مي‌شود.

نقاشي‌هاي قاسم محمدي نيز از سوم ارديبهشت در گالري ماه به نمايش درمي‌آيد. در آخرين روزهاي سال 89 يكي از آثار اين هنرمند جوان از سوي گالري ماه در كنار 15 نقاش ديگر در آرت دوبي به نمايش گذاشته شد و با گذشت چند هفته و در روزهاي آغاز سال ‌90 نمايشگاه انفرادي او قرار است در گالري ماه برپا ‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند روزانه از ساعت 16 تا 20 و روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن كنند. گالري ماه روزهاي يك‌شنبه تعطيل است.

همچنين نمايشگاهي از آثار نقاشي اعظم ابريشم، روز دوم ارديبهشت ماه در نگارخانه گنجينه افتتاح مي‌شود. اين هنرمند، 25 اثر آبستره و فيگوراتيو خود را جهت عرضه در اين نمايشگاه ارائه مي‌كند. اين نمايشگاه تا هشتم ارديبهشت ماه ادامه دارد و از ساعت 19 تا 20 پذيراي علاقه‌مندان به اين هنر است.

آثار شش عضو خانه عکاسان ايران نيز، که مورد پذيرش گروه داوري بيستمين جشنواره دوسالانه بين‌المللي طنز GABROVO 2011 در کشور بلغارستان قرار گرفته است. در اين جشنواره که در شش شاخه هنري برگزار مي‌شود، در بخش عکس آثاري از عليرضا عطارياني، سيد جليل حسيني زهرايي، رضا جلالي، کلثوم رياحي، معصومه کريمي و نرگس حسيني زهرايي حضور دارد. اين نمايشگاه اروپايي 27 ارديبهشت ماه 90 در خانه طنز و هزليات شهر گابروو برگزار خواهد شد.


نمايشگاه‌هاي ديگري نيز از هفته‌هاي گذشته برپا شده‌اند که در هفته اول ارديبهشت‌ماه ادامه خواهند داشت. از آن جمله نمايشگاه هنرمندان ايراني با عنوان «زندگي» است که از 26 فروردين ماه در بيروت برپاست. اين مجموعه با نمايشگاه‌گرداني رز عيسي، دربرگيرنده آثاري از 12 هنرمند معاصر ايراني است كه از 15 آپريل تا 30 مي (برابر با 26 فروردين تا 9 خرداد) در مركز نمايشگاه‌هاي بيروت برگزار مي‌شود.

در اين نمايشگاه آثاري از مليحه افنان، فرهاد اهرار نيا، محمد احصايي، منير فرمانفرمايان، پرستو فروهر، شادي قديريان، بيتا قزل اياق، ترانه همامي، عباس کيارستمي، فرهاد مشيري، نجف شکري و ميترا تبريزيان ارائه خواهد شد.

آثار استادان نوگراي معاصر نقاشي ايران، جوادي‌پور، دبيري، جعفري، عمامه‌پيچ، کلانتري، الخاص و ايرج كريمخان‌زند نيز در نمايشگاه «طبيعت» موسسه فرهنگي هنري صبا به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه متشكل از آثار حدود 50 هنرمند و استاد نقاشي است كه در گنجينه موسسه صبا نگهداري مي‌شود .


نمايشگاه «طبيعت در نگاه نقاشان نوگراي ايران» روز 28 فروردين ماه در نگارخانه خيال موسسه صبا گشايش يافته و تا 29 ارديبهشت در موسسه صبا واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان صبا (مظفر)، شماره 125 پذيراي علاقمندان خواهد بود.


همچنين نمايشگاه عكس و چيدمان «چه در كو با كي گذشت» نيز با آثاري از مينا بزرگمهر، از يکشنبه 28 فروردين در گالري ميرميران خانه هنرمندان ايران افتتاح شده است. عنوان اين نمايشگاه «چه در كو با كي گذشت» ماحصل سفر چهار سال گذشته‌ هنرمند به كشور كوباست. اين نمايشگاه در برگيرنده 20 عكس‌ در اندازه‌هاي متفاوت 50 در 70 و 100 در 70 سانتيمتر است.


نمايشگاه «آشيان ويران شده است» در گالري طراحان آزاد نيز تا 31 ارديبهشت‌ماه در اين گالري به نشاني ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاک 5 ادامه خواهد داشت.


همچنين سومين نمايشگاه گروهي چاپ معاصر با عنوان «رويكرد» شامل آلبومي از آثار هنرمندان بين‌المللي گروه چاپ سن و همچنين 14 كار چاپ از هنرمندان ايراني است. در اين مجموعه آثاري از طرلان رفيعي، سعيد روانبخش، همايون سليمي، سينا سيفي، يوسف شريف كاظمي، ياشار صميمي مفخم، محمدباقر ضيايي، فواد فراهاني، الميرا ميرميران، ليندا ولفز گروبر و گروه چاپ سن به نمايش درمي‌آيد. همچنين همزمان با مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، كتاب «ليتوگرافي -چاپ سنگي» تاليف همايون سليمي رونمايي خواهد شد.

اين نمايشگاه كه با حمايت مركز فرهنگي هنري چهارسو برگزار شده است تا پنجم ارديبهشت در گالري فروهر به نشاني بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2 ادامه دارد. نشست تخصصي هنرمندان اين نمايشگاه نيز با موضوع چاپ معاصر، امروز چهارشنبه 31 فروردين از ساعت 16 در گالري فروهر برگزار مي‌شود. نمايشگاهي از آثار نقاشي بهرنگ صمدزادگان نيز از سه‌شنبه 12 آپريل 2011 مطابق با 23 فروردين‌ماه 90 ساعت 18 در گالري XVA دوبي افتتاح شد. عنوان اين نمايشگاه که تا 14 ماه مي مطابق با 24 ارديبهشت‌ماه ادامه دارد، «عشق در زمان ناآرامي» است و بر روزنه‌هاي اميد در بن‌بست‌هاي نااميدي تاکيد مي‌کند.



نظر شما