جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۹
کد خبر: ۳۶۷۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
به منظور جلوگيري از گسترش شهر:
طبق توافقات صورت گرفته شهرداري تهران با وزارت مسكن و شهرسازي، اداره كل منابع طبيعي و سپاه پاسداران بيش از 16 هزار هكتار از اراضي حريم شهر تهران، درخت‌كاري مي‌شود.

سيدصباح‌الدين متقي، مديركل حريم شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با بيان اين مطلب گفت: بر اين اساس، 7 هزار هكتار از سوي وزارت مسكن و شهرسازي، 5هزار هكتار از سوي منابع طبيعي و 4هزار هكتار از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به شهرداري تهران واگذار ‌مي‌شود، تا از اين اراضي صيانت شده و نسبت به‌درختكاري در آن‌ها اقدام شود.


او با بيان اين‌كه با واگذارشدن درخت‌كاري حريم شهرها به‌شهرداري‌ها باري از دوش حاكميت برداشته شد، تصريح كرد: درخت‌كاري در حريم شهر تهران، علاوه بر اين‌كه از گسترش شهر و ساخت‌وسازهاي غيرمجاز جلوگيري مي‌كند، تلطيف هوا و گسترش فضاي سبز را به‌همراه دارد.


مديركل حريم شهرداري تهران با بيان اين‌كه اجرا و نگهداري هر هكتار از درخت‌كاري هاي صورت گرفته مستلزم هزينه‌هاي ميليون توماني براي هر هكتار است، خاطرنشان كرد: طبق موافقت‌نامه‌هايي كه با دولت امضا شده است، اميدواريم اين هزينه‌ها در زمان مقرر از سوي دولت تامين شود.


او در پاسخ به اين سوال كه براي نگهداري از درخت‌كاري‌هاي صورت گرفته با توجه به شرايط آب‌وهوايي مختلف حريم شهر تهران در اطراف آن، چه اقداماتي صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: به‌منظور انتخاب گونه‌هاي مناسب، كار مطالعاتي و كارشناسي با همكاري سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري و اداره كل منابع طبيعي تهران انجام شده است تا اين درختكاري‌ها به عنوان ميراثي ماندگار براي نسل‌هاي حال و آينده باقي بماند.


او در ادامه اظهار داشت: اين اقدامات با امكان‌سنجي مناسب صورت گرفته و در برخي مناطق كه امكان گسترش فضاي سبز نباشد، امكانات تفريحي ـ ورزشي چون پيست موتورسواري احداث مي شود.


متقي اظهار اميدواري كرد كه با توجه به توافق‌هاي صورت گرفته با نهاد رياست‌جمهوري و وزارت‌خانه‌هاي مسكن و جهادكشاورزي، پهنه‌هاي حريم شهر تهران از فضاي سبز و درخت‌كاري برخوردار شود تا بر طبق منويات مقام معظم رهبري از گسترش شهر تهران جلوگيري شود.


او در ادامه در مورد محدوده حريم تهران نيز گفت: پيش از اين بر طبق تقسيمات كشوري، 1200 كيلومتر مربع جزو حريم تهران منظور مي‌شد، ولي با توفقات صورت گرفته و بعد از تدقيق 6هزار كيلومتر حريم پايتخت مورد تاييد كلي قرار گرفته است.

نظر شما