جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۶
کد خبر: ۳۶۹۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
دولت ايتاليا كه پيش از اين تاكيد مي كرد بخاطر گذشته استعماري خود در ليبي، قصد ندارد در عمليات بمباران اين كشور دخالت كند، دوشنبه شب و در تماس تلفني برلوسكوني با اوباما با تغيير موضع ناگهاني اعلام كرد كه با هواپيماهاي پيشرفته خود در عمليات بمباران ليبي شركت مي كند.

سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا، پس از يك تماس تلفني طولاني با بارك اوباما رييس جمهوري آمريكا، موضع كشورش را در قبال ليبي تغيير داد.

دفتر نخست وزيري ايتاليا پس از تماس برلوسكوني با اوباما، در بيانيه اي با اشاره به موضع جديد ايتاليا در قبال ليبي، اعلام كرد: نخست وزير ايتاليا در تماسي تلفني با رييس جمهور آمريكا، از آمادگي كشورش جهت دادن پاسخي مثبت به درخواست متحدين كه از سوي دبيركل ناتو در اجلاس شوراي ناتو در روز 14 آوريل گذشته در برلين مطرح شده بود، خبر داد.

در ادامه اين بيانيه آماده است: ايتاليا كه پس از صدور قطعنامه 1970 و 1973 سازمان ملل، به پشتيباني از ماموريت هاي ناتو و متحدين با در اختيار قرار دادن پايگاه هاي نظامي و پشتيباني هوايي و دريايي پرداخت، هم اكنون تصميم گرفته است تا انعطاف عملياتي هوايي خود در ليبي را با هدف ضربه به اهداف نظامي در خاك ليبي براي كمك به حفظ جان شهروندان اين كشور افزايش دهد.

دولت در خصوص اين تحولات، پارلمان را مطلع مي كند و برلوسكوني نيز با ديويد كامرون نخست وزير انگليس و اندرس فوگ راسموسن دبيركل ناتو تماس مي گيرد و آنها را از اين تصميم مطلع مي سازد و روز سه شنبه در ديدار با نيكلا ساركوزي رييس جمهور فرانسه كه براي شركت در اجلاسي ميان فرانسه و ايتاليا به رم سفر مي كند صحبت خواهد كرد.

هيات دولت ايتاليا اخيرا اعلام كرده بود كه اين كشور خط مشي خود را در قبال ليبي حفظ مي كند و در عمليات بمباران مشاركت نخواهد كرد.

برلوسكوني نيز اخيرا اظهار داشت: ايتاليا به اندازه كافي در ليبي فعاليت مي كند و آنچه ما در اين كشور انجام مي دهيم، هم خط با قطعنامه سازمان ملل است؛ ما با توجه به موقعيت جغرافيايي و گذشته استعماري نمي توانيم بيش از فعاليت فعلي در عمليات ناتو مشاركت كنيم.

اينياتسيو لاروسا وزير دفاع ايتاليا نيز اخيرا در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: ما به آنچه تاكنون انجام داده ايم، ادامه مي دهيم؛ دولت ايتاليا در اينكه خط مشي فعلي در قبال ليبي صحيح است به توافق رسيده و ما به فكر تغيير در آن نيستيم. البته ناتو به عمليات نظامي در ليبي تا زمان پايان يافتن تمام خشونت هاي معمر قذافي عليه مردم ادامه مي دهد.

پيمان آتلانتيك شمالي هفته گذشته از ايتاليا خواسته بود تا با ناوگان هوايي خود در عمليات بمباران ليبي به طور مستقيم شركت كند تا ضعف عمليات هوايي نيروهاي ناتو در اين كشور جبران شود.

درخواست ناتو از ايتاليا پس از آن صورت گرفت كه نيروي هوايي آمريكا يكصد هواپيماي نظامي خود را از آسمان ليبي عقب كشيد و اين اقدام تا 80 درصد ظرفيت عمليات هوايي نيروهاي ناتو و متحدان آن را در ليبي كاهش داد.

نظر شما