جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
سفير ايران در عراق با بيان اينکه ليستي شامل اسامي حدود 200 نفر از ايرانيان زنداني در عراق به مقامات اين کشور براي موافقت با عفو ارائه شده است گفت: رئيس جمهور عراق نيز نسبت به عفو آنان بعد از ارسال اطلاعات از طرف قوه قضائيه عراق قول مساعد داده است.

حسن دانايي فرد سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با اشاره به توافقات اخير ايران و عراق براي همکاري هاي قضايي تصريح کرد: لايحه همکاري هاي قضايي دو کشور به زودي از طرف ايران به مجلس مي رود و اميدواريم به زودي در مجلس به تصويب برسد و همچنين اميدواريم در پارلمان عراق نيز اين لايحه به صورت متقابل در اسرع وقت تصويب شود.

 

وي با اشاره به اينکه اين همکاري ها شامل 4 قرار داد در خصوص استرداد مجرمين، انتقال محکومان و معاضدت قضايي در حوزه کيفري و احوال سنجي مدني است، گفت: اين بسته اقدامات زير ساختي دو کشور براي همکاري هاي قضايي است.

 

دانايي فر اعلام کرد که درخواست عفو تعداد ديگري از محکومان ايراني در زندانهاي عراق را ارائه داده و به نخست وزير نامه زده ايم و رئيس جمهور عراق نيز نسبت به عفو آنان بعد از ارسال اطلاعات از طرف قوه قضائيه عراق قول مساعد داده است.

 

وي ابراز اميدواري کرد که با موافقت مقامات عراقي تعداد قابل توجهي از ايرانيان زنداني در عراق آزاد شوند و در عين حال گفت: البته به شرطي که اين افراد دوباره بدون ويزا و پاسپورت وارد عراق نشوند و توصيه هاي مسئولان را جدي بگيرند چرا که با ورود غير قانوني به عراق مشکلات فراواني براي آنان ايجاد مي شود و تا 6 سال زندان در انتظار آنان خواهد بود که مدت کمي نيست.

 

سفير ايران در عراق اظهار داشت: ليستي شامل اسامي حدود 200 نفر از ايرانيان زنداني در عراق به مقامات اين کشور براي موافقت با عفو ارائه شده است.

 

دانايي فر در رابطه با ساير همکاري هاي دو کشور نيز گفت: هفته گذشته نيز آقاي ضيغمي معاون وزير نفت سفري به عراق داشت که در رابطه با بهره برداري از ميادين مشترک نفتي يادداشت تفاهمي بين دو کشور امضا شد.

 

وي افزود: همچنين دو کشور براي فروش روزانه 3 هزارتن فرآورده هاي نفتي به عراق توافق کردند و علاوه بر اين به زودي هيئت نفت و گاز ايران به عراق مي رود تا در رابطه با خط گاز ايران، عراق، سوريه تبادل نظر صورت بگيرد.

 

وي از سفر هيئتي از آموزش و پرورش ايران به عراق براي بررسي همکاري ها در اين حوزه خبر داد و گفت: در اين سفر زمينه امضاي يادداشت تفاهم دو کشور فراهم خواهد شد تا با حضور وزير آموزش و پرورش ايران امضا شود.

 

دانايي فر از سفر وزيرگردشگري عراق در آينده نزديک به ايران خبر داد و گفت: در اين سفر نيز مسائل مربوط به زائران عتبات عاليات مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

 

دانايي فر در پايان در خصوص اخراج منافقين از عراق گفت: دولت عراق اعلاميه اي داشته و هيئت دولت اين کشور نيز مصوبه اي گذرانده علاوه بر اين گروه هاي سياسي عراق همچون ائتلاف ملي درخواست اخراج منافقين را داشته اند و نخست وزير و رئيس جمهور اين کشور نيز بر اين مسئله تاکيد داشته اند فکر مي کنيم امسالل اين اتفاق بيفتد چون اخراج منافقين از عراق خواست ملت و دولت عراق است.

نظر شما