نشست تخصصي «تلويزيون و چالشهاي پيش رو در فضاي نوين رسانهاي ايران» روز سهشنبه با حضور مدير گروه مطالعات سينما و تلويزيون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
عبدالله بيچرانلو عوامل درون سازماني و برون سازماني را چالشساز دانست و گفت: «در دورههاي اخير شاهد تاسيس شبکههاي جديد ماهوارهاي از جمله آيفيلم و ... هستيم که همچنان نيز ادامه دارد؛ اما زياد محسوس نيستند و اگر درباره تاسيس شبکههاي جديد سياستگذاري ميشود بايد اثربخش باشد.»
او افزود: «هر شبکهاي که تاسيس ميشود بايد کارکرد ويژه و مشخصي داشته باشد. بيچرانلو رويکرد مناسبتي به توليد و حرفهاي نبودن در زمينه توليد را از ديگر چالشهاي نوين رسانهاي عنوان کرد.»
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبکه نمايش خانگي و اينترنت را از رقيبان چالشساز براي تلويزيون دانست و ادامه داد: «براساس نظرسنجيهاي به دست آمده مردم کشور هنوز به تلويزيون و فيلم ديدن گرايش دارند، در عين حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سالهاي اخير به سمت اين رسانه کشيده شدهاند. در دهههاي 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد شد و در بسياري موارد نيز باعث نارضايتي مردم شده و اکنون در دورهاي هستيم که نسبت به ماهواره بيتفاوتي حاکم است و به همين دليل با افزايش مخاطبان ماهواره روبرو هستيم.»
او عنوان کرد: «سال 87 آغاز تحولات مهم در زمينه شبکههاي فارسي زبان ماهواره بوده که برخي از آنها از داخل تاسيس و حمايت شدهاند. از جمله اينکه شبکههاي «ام.بي.سي»، «بي بي سي فارسي»، در سال 87، «فارسي وان» در سال 88، «پي ام سي خانواده»، «جم کلاسيک» و «من و تو» در سال 89 تاسيس شدند که پرمخاطبترين شبکههاي ماهوارهاي فارسي زبان بودند.»
عبدالله بيرچانلو در اين نشست اظهار کرد: «عمدهترين مسئلهاي که باعث شد مردم از تلويزيون روي گردانند و به سمت ماهواره بروند سريالهاي عامهپسند و خانوادگي شبکههاي فارسي زبان بوده است؛ آمريکا، انگليس، استراليا، آلمان، فرانسه، برزيل، کلمبيا و کره جنوبي کشورهاي موفق در زمينه ساخت اينگونه سريالها بودهاند.»
او خاطرنشان کرد: «تلويزيون ما بزرگترين فرصتساز براي رقباي خودش از جمله شبکه نمايش خانگي است. طبق نظرسنجيهاي بدست آمده 58.8 دهم درصد مردم سريالهاي شبکه نمايش خانگي را از نظر کيفيت بهتر از سريالهاي تلويزيون دانستهاند.»
بيرچانلو درباره رقيب ديگر تلويزيون، اينترنت گفت: «آخرين آمار (تير 89) به دست آمده نشان ميدهد که در کشور 43.2 دهم درصد ضريب نفوذ در اينترنت وجود دارد که بعد از بحرين در خاورميانه رتبه دوم را کسب کرديم؛ اولين کارکرد اينترنت در ايران براي سرگرمي است و اطلاع گرفتن و آموزش در رتبههاي بعدي قرار دارند، بنابراين تهديد اينترنت در راه است و اين اعتبار منبع تلويزيون را کاهش ميدهد.»
او فراگيري و گستردگي در سراسر کشور، توان مالي گسترده تلويزيون براي ساخت سريالهاي الف ويژه، امکان بهرهگيري از توان بخشي دولتي و خصوصي و برخورداري از بازوان پژوهشي را از جمله فرصتهاي پيش روي تلويزيون عنوان کرد.
عبدالله بيرچانلو در پايان اين نشست نيز راهکارهاي پيشنهادي براي تلويزيون و حل چالشهاي آن را برشمرد که شامل پذيرش واقعيات موجود رسانهاي، اعتماد به ديدبانان رسانه، رو آوردن به ژانرهاي نو، تمرکز و برخواستههاي مخاطبان، تغيير ساختار صدا و سيما و فعاليت شبکههاي موازي به طور نظارت شده و رسميتر هستند.