شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۲
کد خبر: ۳۷۱۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
يک استاد ارتباطات، روزنامه نگاري شهروندي را به معناي توانمندي هر شهروند براي به اشتراک گذاشتن اطلاعات به ديگران به شيوه اي مستقل خواند و گفت: با توسعه اين روزنامه نگاري شهروندان هم مي توانند نيازهاي خود را پاسخ دهند و هم در چرخه تبادل اطلاعات موثر عمل کنند.

به گزارش شهر به نقل از دبيرخانه سمينار رسانه و آموزش شهروندي، محمد مهدي فرقاني، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اين مطلب گفت: روزنامه نگاري شهروندي تعريف جامعي ندارد، به گونه اي که هر شخصي جنبه اي خاص از آن را در نظر گرفته و بر آن متمرکز مي شود اما اختصاص اين نوع از روزنامه نگاري به محيط هاي مجازي و اينترنتي وجه تمايز آن به شمار مي رود.

وي افزود: بدين معنا که در اين نوع خاص از روزنامه نگاري شهروندان در جايگاه روزنامه نگاران حرفه اي قرار گرفته و به عنوان منابع اطلاعاتي تحليل مشاهدات و يافته هاي خود را در محيط وب به اشتراک مي گذارند.

فرقاني در ادامه تصريح کرد: روزنامه نگاري شهروندي شبکه اطلاع رساني ميان سازمان و شهروندان نيست بلکه به معناي توانمندي هر شهروند براي به اشتراک گذاشتن اطلاعات با ديگران به شيوه اي مستقل است تا هم بتواند نيازهاي خود را پاسخ دهد و هم در چرخه تبادل اطلاعات موثر عمل کند و البته بيشتر در حوزه هاي سياسي و اجتماعي کاربرد دارد.

وي روزنامه نگاري شهروندي را داراي دستاوردهاي بسياري براي روزنامه نگاري حرفه اي است خواند و متذکر شد: يکي از دستاوردها اين است که محدوديت ها را کاسته و از منابع تغذيه اطلاعاتي براي آنها محسوب مي شود در اين نوع خاص ازروزنامه نگاري اشتراک اطلاعات امري بديهي است و در حقيقت مي توان گفت در منظومه اطلاعاتي اين نوع خاص نيز در کنار ساير رسانه ها مشغول به گردش است.

وي با اشاره به برخي از آسيب هاي روزنامه نگاري شهروندي، اظهار داشت: بخشي از اين نگراني به سوء استفاده از امکانات بالقوه اين تکنولوژي ها باز مي گردد اگر در نهاد رسانه محدوديت هايي با کارکردهاي مثبت و منفي همچون پايبندي به اخلاق و پاسخگويي به مخاطب وجود دارد در مقابل امکانات براي کشف حقايق موجود است.

فرقاني ادامه داد: درروزنامه نگاري شهروندي علي رغم کارکردهاي مثبت تاثيرات سوء همچون تجاوز به حريم خصوصي افراد، برچسب زني، تهمت زدن و انتشار اطلاعات جعلي و سطحي انکارناپذير است از اين رو وجود شهروندان آگاه و نقاد که بتوانند با بينش صحيح و توام با سواد رسانه اي اين خلاء ها را پر کنند ضروري است خوشبختانه آموزش تا حد زيادي مي تواند اين خلاء ها را برطرف کند.

اين استاد روزنامه نگاري در پايان تصريح کرد: البته بايد توجه داشت هر دستاورد تمدني در کنار آثار مثبت، نتايج سوئي را نيز درپي دارد و روزنامه نگاري شهروندي نيز از اين قاعده مستثني نيست، بسياري بر اين باورند که به دليل ايجاد بسترهاي سوء استفاده در اين نوع از روزنامه نگاري نقش روزنامه نگاران حرفه اي در جامعه پررنگ تر مي شود و مردم ارزش گذاري مطالب، رعايت اخلاق و قانون و تشخيص سره و ناسره را از آنها توقع دارند.

نظر شما