جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
در راستاي اجراي توافق نامه ميان شهرداري تهران، وزارتخانه‌هاي مسكن و شهرسازي و جهاد كشاورزي، ‌حدود دوهزار هكتار از حريم پايتخت واقع در منطقه يک براي ايجاد درختكاري و به‌منظور صيانت به شهرداري تهران واگذار شد.

به‌گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران،‌ سيد صباح الدين متقي، مديرکل حريم در حاشيه برگزاري مراسم واگذاري بيش از 2 هزارهكتار به شهرداري تهران براي ايجاد فضاي سبز كه با حضور تني چند از نمايندگان مجلس و مسئولان وزارت‌خانه هاي جهاد كشاورزي و مسكن و شهرسازي و همچنين جمعي از مسئولان استان و شهرداري تهران در حريم منطقه 1 تهران برگزار شد، گفت: باتوجه به توافق نامه ميان شهرداري تهران با وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، جهاد كشاورزي،‌ سپاه پاسداران و ساير ارگان‌ها، مقرر شد تا اراضي منابع طبيعي به منظور حفظ محدوده حريم شهر تهران؛ با ايجاد درخت كاري، ‌نگهداري و صيانت از سوي شهرداري اعمال شود.


در همين راستا هفته گذشته،‌7 هزار هكتار درحريم منطقه5 به شهرداري واگذار شد و به دنبال آن و درمرحله بعد حدود دو هزار هكتار توسط وزارت جهاد كشاورزي كه داراي منابع طبيعي است، در حريم منطقه يك تهران براي ايجاد درختكاري و صيانت از آن واگذار شد.


او با اشاره به تاكيد مسئولان بلندپايه نظام مبني بر ايجاد شرايط مناسب براي شهروندان و فراهم كردن فضايي براي گذران اوقات فراغت در اين فضاها، ‌اظهار داشت: ايجاد بوستان‌ها و مكان‌هاي گردشگري با رويكرد غلبه فضاي سبز كه در طرح جامع نيز به آن تاكيد شده در دست انجام است.


مدير كل حريم شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه در طرح جامع شهر تهران نيز غلبه فضاي سبز و ساماندهي حرايم شهر براي استفاده مناسب شهروندان است،‌ گفت:‌ بر اساس قانون،‌ مالكيت انفال با ولي فقيه بوده كه ايشان به حكومت تفويض مي‌كنند و مالك عملا به نيابت از ايشان حاكميت دارد و به همين دليل مالكيت همه عرصه‌هاي حريم بر عهده وزارت مسكن و شهرسازي به نمايندگي از دولت است.


او ادامه داد: ‌شهرداري به عنوان يك نهاد مدني و بر اساس قانون نظارت و كنترل بر اين بخش حاكميت را بر عهده دارد.


متقي با بيان اين كه شهرداري‌ها ناظر و كنترل كننده حريم و همچنين محدوده شهر تهران هستند،‌ تصريح كرد: بر اساس مواد قانون،‌ نظارت كنترل و اجازه هرگونه ساخت و سازو تعيين تكلف ساخت وسازها و غيره بر عهده شهرداري‌هاست.


او با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر گسترش فضاي سبز و جلوگيري از توسعه شهر تهران،اظهار كرد: منويات مقام معظم رهبري که دلسوزانه براي شهروندان مطرح شد، ‌تاكيد بر آن دارد تا بتوان با اين اقدامات هاله تنفس‌گاهي حريم پايتخت را حفظ و علاوه بر جلوگيري از گسترش شهر موجب ايجاد فضاي سبز و همچنين تلطيف هوا شد.


اين مقام مسئول در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه مديريت يكپارچه حريم شهر بر عهده شهرداري‌ها است، ‌افزود: ازاين رو مديريت يكپارچه حريم شهر تهران با وسعتي نزديک به شش هزار كيلومتر مربع نيز بر عهده شهرداري تهران است.

در همين زمينه بخوانيد:

به منظور جلوگيري از گسترش شهر: 16هزار هكتار از حريم تهران درختكاري مي‌شود 

نظر شما