شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۴
کد خبر: ۳۷۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
وزير بهداشت اعلام كرد: در سايه اقدامات گسترده صورت گرفته، ميزان مصرف دخانيات در ايران از 14 درصد در سال 83 به 11 درصد در سال گذشته كاهش يافته است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در همايش بين‌المللي، زندگي سالم و مبارزه با بيماري‌هاي غيرواگير در مسكو گفت: تلاش براي كنترل استعمال دخانيات همواره از جمله اولويت‌هاي جمهوري اسلامي در سياست‌هاي مربوط به حوزه بهداشت و سلامت بوده است.

 

وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران پيشگيري از استعمال دخانيات را حتي قبل از ابتكار عمل سازمان بهداشت جهاني در تدوين و تصويب كنوانسيون كنترل استعمال دخانيات، در محور سياستگذاري‌هاي خود در زمينه بهداشت قرار داده است.

 

وي ادامه داد: ما اقدامات نظام‌مندي را در زمينه جلوگيري از تامين و استعمال دخانيات در كشورمان انجام داده‌ايم.

 

وحيددستجردي اضافه كرد: با اين وجود كشور ما نيز با چالش‌هايي در زمينه مبارزه با استعمال دخانيات مواجه است كه قاچاق سيگار به كشور از جمله آنها است.

 

وي با بيان اين كه از اين منظر، ايران يكي از بازارهاي هدف اصلي قاچاق دخانيات در منطقه شرق مديترانه سازمان بهداشت جهاني است، گفت: ايران براي مقابله با اين پديده دفتر ملي مبارزه با كالاي قاچاق را زير نظر مستقيم نهاد رياست جمهوري و دفتر ملي پيشگيري از استعمال دخانيات را تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايجاد كرده است.

 

وزير بهداشت كشورمان با بيان اين كه خوشبختانه نتايج چشمگيري در دو سال اخير در زمينه كنترل و مبارزه با استعمال دخانيات كسب كرده‌ايم ، اضافه كرد: كاهش 40 درصدي قاچاق سيگار از جمله اين دستاوردها بوده است.

 

وي تشريح كرد: چالش‌هاي مربوط به دخانيات، دليل بر ضرورت همكاري‌هاي گسترده‌تر در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي بوده و نشان مي‌دهد ما مجبور هستيم اقدامات صورت گرفته در زمينه تنظيم پيش‌نويس پروتكل مبارزه با تجارت قاچاق در توليد دخانيات را نهايي كنيم.

 

وحيددستجردي، تصويب نهايي اين پروتكل را گامي ارزشمند در راستاي كمك به كشورهاي داراي مشكل در زمينه مبارزه با استعمال دخانيات دانست و گفت: مطمئن هستم كه همكاري بيشتر با سازمان بهداشت جهاني در اين عرصه به نفع تمامي كشورهاي عضو خواهد بود.

 

وي گفت: روس‌ها در زمينه‌هاي مختلف پزشكي و توليد دارو فعال هستند و همكاري با آنها در اين زمينه‌ها براي كشورمان مفيد و موثر خواهد بود.

 

وحيددستجردي ابراز اميدواري كرد: در شرايط مناسب روابط ايران و روسيه، همكاري‌هاي ميان دو كشور در عرصه‌هاي دارو و درمان و پزشكي توسعه و گسترش يابد.

 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشورمان از روز چهارشنبه براي انجام سفر كاري - علمي چهار روزه در مسكو بسر مي برد.

نظر شما