جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
تهيه کننده فيلم «فرزند صبح» گفت: اخلاق شهروندي يکي از مهمترين موضوع هايي است که در فيلم هاي سينمايي کمتر به آن پرداخته شده است و به نوعي اين مقوله حلقه مفقوده توليدات شهري است.

به گزارش شهر، محمدرضا شرف‌الدين به برگزاري اين جشنواره اشاره کرد و افزود: سينما ابزار مناسبي براي فرهنگ سازي بسياري از مسابل شهري است، بايد از اين هنر در اين جهت استفاده کرد.



رييس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: اخلاق شهروندي حلقه مفقوده سينماي ايران است و بايد به اين موضوع در آثار سينمايي بيشتر پرداخته شود. سينماگران با شناخت کامل و ارتباط منطقي با مديريت شهري مي توانند موضوع‌هاي اساسي را در آثاري با شناسنامه شهر ارايه دهند.



شرف‌الدين تاکيد کرد: سينما و شهر تاثيرات متقابلي بر يکديگر دارند به هر حال بسياري از فيلم هاي سينمايي ما در فضاي شهري روايت مي شوند و درام هاي سينمايي در فضايي بنام شهر شکل مي‌گيرند.

به گفته تهيه کننده فيلم «پرنده باز کوچک»، آنچه موجب مي شود تا سينما بتواند در تغيير فضاي فرهنگي شهر تاثير داشته باشد استفاده از تحقيق و پژوهش است.



تهيه کننده فيلم «سه و نيم» ادامه داد: آثار سينمايي چنانچه بر اساس تحقيق بر فضاي شهري باشند با مردم ارتباط بهتري برقرار مي کنند، زيرا تصويري شفاف از مردم يک شهر را نشان مي‌دهند.



شرف‌الدين يادآور شد: فيلم‌هاي سينمايي علاوه بر تاثير بر مردم مي‌توانند بر مديران شهري نيز تاثير بسزايي داشته باشند. در حقيقت سينماگران به عنوان منتقدان دلسوز شهر به دور از سياه نمايي مي توانند معضلات موجود در يک شهر را گوشزد کرده و مديران شهري نيز براي رفع معضلات راهکار ارايه کنند.



رييس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: بسياري از معضلات شهري دستمايه خوبي براي ساخت فيلم هاي سينمايي هستند و با گسترش روز افزون شهر ها ، افزايش و پيچيده تر شدن معضلات شهري فيلمسازان مي توانند با برداشت هاي صحيح از اجتماع در اطلاع رساني و آگاهي به شهروندان در زمينه مسايل پيش آمده بر اساس گسترش شهر ها نقشي موثر در بهبود تعريف مشخص انسان از شهر و متقابلا مديران شهري از شهروندان داشته باشند.


وي تصريح کرد: بسياري از مسايل شهري ما همچون ترافيک يا موضوع هايي از اين دست در فيلم هاي سينمايي ديده مي شود اما با توجه به فشردگي جمعيت شهر ها و گسترش روز افزون مشکلات شهري اين امر کافي نيست.



تهيه کننده فيلم سينمايي «باد به دستان» يادآور شد: سينما نقشي بي بديل در فرهنگ سازي بسياري از مسايل همچون رعايت حقوق شهروندي و يا ايجاد آگاهي در شهروندان در استفاده از خدمات شهري دارد اما براي استفاده از ظرفيت هاي اين هنر بايد دستاوردهاي مطالعاتي و پژوهشي مديران و نهادها ي شهري در اختيار فيلمسازان قرار گيرد.



به گفته شرف الدين، در حقيقت فيلم هاي سينمايي ما مي توانند نقشي بازدارنده در مسايل شهري و اجتماعي داشته باشند اما اين امر منوط به ساخت فيلم هايي براساس نظر کارشناسان شهري و اجتماعي است.



وي ادامه داد: وقتي فيلمي براساس حقيقت ساخته شد مي تواند به عنوان ابزاري آموزشي در ترويج فرهنگ شهرنشيني از آن استفاده کرد.



اين تهيه کننده سينما يادآور شد: بيش از 90 درصد از کساني که در آپارتمان ها زندگي مي کنند اطلاع دقيقي از فرهنگ آپارتمان نشيني ندارند و از حقوق خود و حقوق ديگران در اين نوع زندگي مطلع نيستند.


شرف الدين گفت: بسياري از مسايل شهري ما برگرفته از عدم آگاهي است و سينما با ظرفيت هايي که دارد مي تواند نقشي موثر در ايجاد آگاهي درباره بسياري از مسايل به شهروندان و حتي مديران شهري داشته باشد. وي برگزاري جشنواره فيلم شهر را فرصتي براي طرح مسايل جدي با موضوع شهر عنوان کرد و ادامه داد: برگزاري جشنواره هاي موضوعي مي تواند در اين جهت به فيلمسازان الگو ارايه کند.

چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر با رويکرد شهري انساني براي انسان شهري از 24 تا 29 ارديبهشت ماه در تهران و گيلان برگزار مي‌شود.



جبلي: شهر انساني مبتني بر روابط انساني و اخلاقي است


ورهرام: من به انسان شهري اعتقاد ندارم


اربابي: جشنواره فيلم شهر در گسترش فرهنگ شهري نقش مهمي دارد


تبريزي: سينما بهترين فرصت ارايه الگوي شهري انساني براي انسان شهري است


هاشمي همزمان با نزديكي جشنواره شهر: تعدد جشنواره‌ها رقابت مناسبي را ميان فيلم‌ها ايجاد مي‌كند

حميديان: جشنواره فيلم شهر فرصتي براي تحقق شهري انساني است

اسعديان: فيلمسازان مي‌توانند الگويي مناسب از انسان شهري در آثارشان ارايه کنند


نظر شما