سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۰
کد خبر: ۳۷۳۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹
با تلاش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با راه‌اندازي دبيرخانه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني پايتخت در فرهنگسراي خاتم برنامه‌هايي را با هدف ترغيب شهروندان و ارتقا فرهنگ مطالعه در نظر گرفته است.

« جعفر رييسيان‌زاده » مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 18 در گفت و گو با خبرنگار "شهر" گفت: دبيرخانه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني شهر تهران در فرهنگسراي خاتم با تصويب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران راه‌اندازي شد.

 

وي تصريح كرد: منطقه18 شامل 9 مجموعه است كه از اين تعداد هفت مركز فعاليت كتابخانه‌اي دارد.

"كتابخانه‌هاي تخصصي "قرآن"، "نابينايان"، "15 خرداد"، "فجر"، "قائم"، "مختار سليماني"، "استاد حكيمي" و "امام علي" (ع) از جمله كتابخانه‌هايي است كه در منطقه 18 فعاليت مي‌كنند.

 

رييس فرهنگسراي خاتم افزود: به همين دليل راه‌اندازي دبيرخانه ترويج فرهنگ مطالعه كتاب و كتابخواني شهر تهران در اين فرهنگسرا به شوراي عالي برنامه‌ريزي سازمان فرهنگي هنري پيشنهاد شد كه با تصويب اين طرح برنامه‌هاي كلاني در سطح شهر در نظر گرفته شده است.

 

رييسيان‌زاده اظهار داشت: المپيك كتاب، قاصدك، گاهي به آسمان نگاه كن، شميم عزيز، كندوي كتاب، مادران قصه‌گو، كتاب در شهر و كتاب شنيداري از جمله پيشنهادات عنوان شده است كه در حال حاضر چهار طرح در فاز اجرايي قرار گرفته و از اوايل تابستان امسال به اجرا گذاشته مي‌شود.

 

وي با اشاره به طرح «كتاب شنيداري» گفت: در اين طرح توليد كتاب‌هاي صوتي با موضوعات اخلاق و رفتار شهروندي به منظور پركردن اوقات فراغت مسافران و رانندگان وسايل نقليه از جمله مترو، اتوبوس و تاكسي با هدف ترويج و ترغيب شهروندان و ارتقا فرهنگ مطالعه در نظر گرفته شده است.

 

رييسيان‌زاده، «كتاب در شهر» را يكي ديگر از طرح‌هاي مصوب عنوان كرد و ادامه داد: در اين برنامه محتوايي، يك سبد كتاب مطابق با اهداف سازمان فرهنگي هنري كه هم براي مخاطب جذاب باشد و هم جنبه‌هاي فرهنگي را تامين كند انتخاب مي‌شود و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد، مخاطبان در اين طرح پس از مطالعه و تنظيم هر يك از كتاب‌ها در 10 سطر با شركت در كارگروه‌هاي ويژه‌اي كه به همين منظور در نظر گرفته شده است به نقد و بررسي كتاب‌ها مي‌پردازند.

 

به گفته وي، انتقال تجربيات و فرهنگ مطالعه و نيز تشويق و ترغيب شهروندان به مطالعه در زمان‌هاي غير فعال و لحظات از دست‌رفتني از جمله اهداف اين طرح است.

 

رييس فرهنگسراي خاتم «مادران قصه‌گو» را از ديگر طرح‌هاي مصوب اعلام كرد و گفت: اين طرح با همكاري اداره آموزش و پرورش شهر تهران و با برپايي دوره‌ها و كارگاه‌هايي در مهدها، پيش‌دبستاني‌ها و مقاطع اول و دوم دبستان و همكاري با والدين با هدف ترويج فرهنگ قصه‌گويي كه يكي از فرهنگ‌هاي كهن و بهينه كشورمان محسوب مي‌شود، اجرا خواهد شد.

 

رييسيان‌زاده با بيان اينكه آشنايي كودكان با فرهنگ مطالع و تعالي گرايش‌هاي هنري و ادبي مانند قصه‌گويي، ميزان درك كودكان از محتواي قصه‌ها و آشنايي با سبك‌هاي قصه‌گويي از اهداف ديگر طرح «مادران قصه‌گو» به شمار مي‌رود، افزود: در بخشي از اين برنامه كه به صورت مسابقه برگزار مي‌شود بهترين قصه‌ها و مادران قصه‌گو در سطح شهر انتخاب و جوايزي اهدا خواهد شد.

 

به گفته مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 18، در طرح «كندوي كتاب» با هدف معرفي مجموعه‌ كتاب‌هاي موثر و مفيد، فراخواني براي علاقه‌مندان به منظور خلاصه‌نويسي و چكيده‌نويسي اعلام و ثبت‌نام مي‌شود.

 

وي ادامه داد: كارهاي مقدماتي برنامه‌هاي ذكر شده آغاز شده است و از ابتداي تابستان به اجرا گذاشته مي‌شود.

نظر شما