شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۷
کد خبر: ۳۷۳۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
در جنبش‌هاي شمال آفريقا و خاورميانه بيش از 500بار به خبرنگاران حمله شده است/ آمريکاي لاتين و آسيا با 65 كشته خطرناکترين منطقه براي خبرنگاران هستند/ در سال جاري ميلادي 26روزنامه‌نگار در جهان جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه اتريشي «استاندارد» به مناسبت سوم ماه مي روز جهاني آزادي مطبوعات نوشت كه آمارهاي مختلف در سطح جهان نشان‌ مي‌دهد كه شرايط خبرنگاران به‌طور قابل توجهي در مقايسه با سال‌هاي پيش بدتر شده است. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبري دويچه وله، انستيتوي تحقيقاتي «خانه آزاد» که مرکز آن در واشنگتن قرار دارد، اعلام کرد که از هر شش ساکن کره‌زمين فقط يک تن مي‌تواند ادعا کند در کشوري زندگي مي‌کند که در آنجا مطبوعات آزاد هستند. بنا بر اين گزارش، به نظر مي‌رسد که آزادي مطبوعات در شمال آفريقا و خاورميانه به شديدترين وجهي نقض مي‌شود. «کميته حمايت از خبرنگاران» اعلام کرده است که در جريان جنبش‌هاي آزادي‌خواهانه در کشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه بيش از 500بار به خبرنگاران حمله شده است. اين کميته اما در ادامه تاكيد كرده كه جابجايي قدرت در مصر و تونس به آزادي بيشتر مطبوعات در اين دو کشور منجر شده است. در اين گزارش آمده است كه در برخي کشورهاي اروپايي نيز آزادي مطبوعات نقض مي‌شود كه يکي از مهم‌ترين نمونه‌هاي نقض آزادي مطبوعات کشور بلاروس است. «دنيا مياتوويچ»، نماينده امور آزادي مطبوعات در سازمان امنيت و همکاري اروپا درباره بلاروس گفت: «دولت نه تنها آزادي بيان و آزادي خبرنگاران را محدود کرده، بلکه روزنامه‌ها را نيز توقيف مي‌کند.»
طبق اين گزارش، ترکيه نيز يکي ديگر از کشورهاي اروپايي است كه در آن آزادي مطبوعات نقض مي‌شود. خانه آزادي، بلاروس، ميانمار، گينه، اريتره، ليبي، کره‌شمالي، ترکمنستان، ازبکستان و ليبي را 10کشور ناامن جهان براي روزنامه‌نگاران اعلام کرده است. همچنين «انجمن جهاني روزنامه‌نگاران» نيز اعلام كرده كه در سال 2010ميلادي، قاره آمريکا يکي از خطرناکترين مناطق جهان براي خبرنگاران بوده است. اين انجمن با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرده كه مکزيک و هندوراس دو کشوري هستند که يک چهارم کل روزنامه‌نگاران کشته شده در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. گفته شده كه در مکزيک که دولت اين کشور در حال نبرد با کارتل‌هاي موادمخدر است، 12گزارشگر کشته شده‌اند. اين گزارش مي‌افزايد از زماني که «فيليپ کالدرون»، رئيس‌جمهوري مکزيک در سال 2006قدرت را در دست گرفته و نبرد عليه کارتل موادمخدر را آغاز کرد، بيش از 35هزار شهروند اين کشور نيز در جريان نبرد بر سر موادمخدر کشته شده‌اند. اين گزارش همچنين مي‌افزايد 10تن از گزارشگران رسانه‌ها نيز در هندوراس به هنگام ترک خانه يا پياده شدن از خودرو هدف گلوله قرار گرفتند. انجمن جهاني روزنامه‌نگاران اعلام كرده كه در سال 2010ميلادي در مجموع 32روزنامه‌نگار در آمريکاي لاتين کشته شده‌اند از اين رو، آمريکاي لاتين پس از آسيا با 40کشته در جايگاه دوم خطرناکترين منطقه براي خبرنگاران ايستاده است. انجمن جهاني روزنامه‌نگاران همچنين مي‌گويد در سال جاري ميلادي تاکنون 26روزنامه‌نگار در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما