شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۷
کد خبر: ۳۷۵۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
اولين دهه‌ «تلاش جهاني براي امنيت جاده‌اي 2011-2020» در حالي بيست و دوم ارديبهشت ماه جاري آغاز مي‌شود که در فهرست عوامل مرگ و مير، حوادث جاده‌اي رتبه‌ي نهم عوامل مرگ و مير در بين مردم جهان از هر سني را برخودار است. در حال حاضر مهمترين عامل مرگ جوانان 15 تا 29 ساله در سراسر جهان تصادفات جاده‌اي است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، سازمان بهداشت جهاني دهه‌ جاري را دهه‌ «تلاش جهاني براي امنيت جاده‌اي» نامگذاري کرده‌است.


قرار است در 10 سال آينده کشورهاي جهان با برداشتن قدم‌هايي براي بهبود امنيت جاده‌هاي جهان تعهد خود را به امنيت جاده‌اي نشان دهند. در حالي که کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند آمار جان‌باختگان تصادفات جاده‌اي در 10سال آينده سالانه 1/9 ميليون نفر در سراسر جهان برسد، سازمان بهداشت جهاني قصد دارد با جلب توجه ويژه‌ دولت‌ها به اين امر، آمار مرگ و مير و مجروحان تصادفات جاده‌اي را در 10 سال آينده کاهش دهد.


تقريبا سالانه 1/3 ميليون نفر در سراسر جهان بر اثر حوادث جاده‌اي کشته‌مي‌شوند. در فهرست عوامل مرگ و مير، حوادث جاده‌اي رتبه‌ي نهم عوامل مرگ و مير در بين مردم جهان از هر سني را برخودار است. در حال حاضر مهمترين عامل مرگ جوانان 15 تا 29 ساله در سراسر جهان تصادفات جاده‌اي است.


در عين حال حوادث جاده‌اي هر ساله بين 20 تا 50 ميليون مجروح بر جاي مي‌گذراد. تقريبا نيمي از کشته‌شدگان حوادث راه‌ها و جاده‌ها در جهان عابران پياده، دوچرخه‌سواران و موتورسيکلت‌رانان هستند.


در حال حاضر تنها 15% از کشورهاي جهان از قوانين جامع راهنمايي و رانندگي برخوردارند که موضوعاتي را چون بستن کمربند ايمني، استفاده از کلاه ايمني، استفاده از صندلي‌هاي مخصوص نگهداري کودک و مبارزه با رانندگي با سرعت بالا و در حين مستي پوشش دهد.


در صورتي که برنامه‌ي جهاني پيشنهاد شده توسط سازمان بهداشت جهاني در 10 سال آينده موفق باشد، پيش‌بيني مي‌شود که بيش از 5 ميليون نفر از مرگ بر اثر تصادفات جاده‌اي در طول دهه‌ي آينده نجات يابند و تعداد مصدومان جدي تصادفات در همين بازه‌ي زماني 50 ميليون نفر کاهش پيدا کند.


همزمان با آغاز اين دهه در کشورهايي چون استراليا، کامبوج، کلمبيا، اتويوپي، اندونزي، کويت، مالزي، مکزيک، نيجر، نيجريه، فيليپين، اسلوني، سري‌لانکا، ازبکستان و ويتنام همايش‌هايي با حضور مقامات بلند پايه از سراسر جهان براي بررسي برنامه‌هاي ملي براي بهبود امنيت جاده‌ها و راه‌ها و بهبودخدمات رساني به قربانيان تصادف‌هاي جاده‌اي برگزار مي‌شود.

نظر شما