شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۲
کد خبر: ۳۷۶۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
رئيس پليس راهنمائي و رانندگي كشور از آغاز فاز جديد اجرا قانون جديد راهنمائي و رانندگي خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، سردار اسكندر مومني روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي از دهم ارديبهشت ماه، گفت : در هفته اول اجرا قانون جديد راهنمائي و رانندگي تنها به تذكر دادن و اطلاع رساني در خصوص قانون جديد راهنمائي و رانندگي بسنده شد.

وي با اشاره به اينكه از روز گذشته اعمال قانون آن آغاز شده است ادامه داد: در اين مدت بيش از 2 و نيم ميليون بار به شهروندان در اين رابطه تذکر داده شد.

 

سردار مومني  با بيان اينکه طي اين مدت 9 کيلو متر سرعت در جاده ها کاهش پيدا کرده است اظهار داشت از زمان اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي با کاهش 14 درصدي تخلفات همراه بوده ايم.

 

وي با اشاره به اينكه بستن كمربند ايمني براي تمامي سرنشينان خودرو در جاده ها طبق قانون الزامي است گفت: اين قانون در دو مرحله اجرا خواهد شد و در مرحله اول تمامي خودرو هايي كه مجهز به كمربند ايمني براي سرنشينان صندلي عقب هستند بايد در جاده ها از كمربند ايمني استفاده كنند و مرحله بعد تمامي خودرو هاي فاقد اين تجهيزات بايد تا اول مهر ماه اقدام به نصب اين تجهيزات كنند.

اين مقام مسئول در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا پليس با خودرو هايي كه اقدام به سوار كردن سه سرنشين در صندلي عقب كنند برخورد مي كن گفت: چنين برنامه اي در دستور كار پليس نيست اما طبق قانون بايد تمام سرنشينان خودرو در جاده ها از كمربند ايمني استفاده كنند.

 

رئيس پليس راهور از اولين راننده متخلف كه 30 امتياز منفي كسب كرد خبر داد و گفت: روز شنبه راننده يك دستگاه خودروي سواري ويتارا كه چند تخلف حادثه ساز همزمان مرتكب شده بود ضمن توقيف خودرو به مدت 3 روز و كسب 30 امتياز منفي گواهينامه‌اش مدت 3 ماه توقيف شد.

 

وي اظهار داشت: قانون جديد ظرفيت‌هاي مناسبي دارد و براي رانندگاني كه نمرات منفي كسب مي‌كنند مشوق‌هايي را در نظر گرفته است.

 

سردار مؤمني گفت: براي اطلاع رانندگان از وضعيت تخلفات و نمرات منفي خود سامانه اينترنتي راه‌اندازي خواهد شد تا رانندگان بتوانند با مراجعه به اين سامانه از آخرين وضعيت تخلفات خود آگاه شوند.

 

وي اظهار داشت: در حال حاضر سامانه پيامكي 30005151 رانندگان را از آخرين وضعيت تخلفاتشان آگاه مي‌كنند. به همين منظور رانندگان مي‌توانند شماره VIN خودروي خود را به اين شماره پيامك كنند.

 

 

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: براي اجراي قانون جديد به زيرساخت‌ها و بسترهايي نياز بود كه از يك سال گذشته اين زيرساخت‌ها را فراهم كرده‌ايم. يكي از اين زيرساخت‌ها گواهينامه هوشمند بود كه در حال حاضر تمام گواهينامه‌هاي صادره هوشمند هستند.

 

سردار مؤمني گفت: جريمه الكترونيك نيز يكي ديگر از زيرساخت‌هاي قانون جديد است كه سال گذشته به صورت پايلوت در تهران به اجرا درآمد و مشكلات آن شناسايي و برطرف شد.

 

وي اظهار داشت: تا نيمه اول امسال در تمام مراكز استان‌ها جريمه‌هاي الكترونيك به كار گرفته مي‌شوند و پس از آن اين جريمه‌ها را در سراسر كشور مورد استفاده قرار مي‌دهيم.

 

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: تا پايان امسال مسيرهاي هراز، فيروزكوه و كندوان با نصب دوربين‌ هوشمند مي‌شوند و در حال حاضر جاده‌هاي تهران - مشهد و اصفهان - شيراز تحت پوشش دوربين‌ها قرار دارند.

 

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: در قانون جديد رانندگان براي رسيدگي به اعتراضاتشان در مرحله اول مي‌توانند به مراكز پليس راهور مراجعه و اعتراض كنند اگر اعتراضشان نتيجه‌اي نداد در مرحله دوم به شعبه قضايي كه متشكل يك قاضي و كارشناس راهنمايي و رانندگي مراجعه و اين شعبه رأي نهايي را كه لازم‌الاجرا و قطعي است، صادر مي‌كند.

 

سردار مؤمني از افزايش مهلت پرداخت جريمه‌ها به 2 ماه خبر داد و افزود: خودروهاي صفر كيلومتر تا 5 سال نيازي به مجوز معاينه فني ندارند.

سردار مؤمني درباره نصب كيسه هوا بر روي خودروها گفت: از ابتداي برنامه پنجم نصب كيسه هوا بر روي خودروها اجباري است و پليس چيزي تحت عنوان مهلت براي خودروسازان در نظر نمي‌گيرد.

 

وي اظهار داشت: براي برخي خودروهاي پرتيراژ زمان‌بندي در نظر گرفته شده كه در مرحله اول كه تا نيمه تاريخ يك كيسه هوا براي راننده و تا پايان سال يك كيسه هوا نيز براي سرنشين جلو نصب خواهد شد. زمان‌بندي براي نصب كيسه هوا در حال تدوين است.

 

اين مقام نيروي انتظامي با انتقاد از وزارت صنايع گفت: مي‌بايست از دو سال پيش زمان بندي براي نصب كيسه هوا بر روي خودروها آغاز مي‌شد اما وزارت صنايع در اين زمينه كوتاهي كرده است.

 

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: خودروهاي پر خطر و داراي ضريب ريسك بالا كه امكان نصب كيسه هوا و ترمز ضد قفل را ندارند از چرخه توليد خارج خواهند شد.

 

وي اظهار داشت: روآ، وانت پيكان و وانت نيسان از خودروهايي هستند كه به زودي از چرخه توليد خارج مي‌شوند.

 

سردار مؤمني گفت: انتقال جنازه‌ها و مجروحان حوادث رانندگي طبق قانون جديد بر عهده پزشكي قانوني، اورژانس و سازمان هلال احمر است. متأسفانه بسياري از مجروحان توسط مردم و خودروهاي عبوري انتقال داده مي‌شوند كه در نتيجه آن 50 درصد كشته‌هاي رانندگي حين انتقال به بيمارستان اتفاق مي‌افتد.

در همين ارتباط بخوانيد:

اجراي قانون جديد اخذ تخلفات راهنمايي و رانندگي از 10 ارديبهشت/ رانندگان متخلف نمره منفي مي‌گيرند

بستن كمربند ايمني براي سرنشينان صندلي عقب در جاده الزامي شد/ آخرين مهلت نصب کمربند ايمني اول مهر

نظر شما