جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۰
کد خبر: ۳۷۸۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵
وزير بهداشت گفت: هزينه‌اي كه هر فوتي تصادفات برجاي مي‌گذارد 200 ميليون تومان و براي هر مصدوم 300 ميليون تومان است و در مجموع هزينه‌اي كه سالانه در رابطه با تصادفات به كشور تحميل مي‌شود حدود 18 ميليارد تومان بوده است و اين ارقام جدا از آثار روحي- رواني و اجتماعي سوانح است.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر مرضيه وحيددستجردي عصر امروز در نشست "حوادث ترافيكي و ايمني جاده‌اي"، اقدامات انجام شده در حوزه اورژانس را مطلوب توصيف كرد و افزود: در حال حاضر متوسط زمان انتقال مصدوم در شهرها 8 دقيقه و در جاده‌ها 14 دقيقه است كه با استانداردهاي جهاني مطابقت دارد، اما باز هم بدنبال كاهش اين آمار هستيم.

 

وي با اشاره به بيش از دو برابر شدن مأموريت‌هاي اورژانس پيش‌بيمارستاني در سال 89 نسبت به سال 84، اعلام كرد: تا كنون يكهزار و 878پايگاه اورژانس شهري و جاده‌اي راه‌اندازي شده و امسال را سال تكميل پايگاه‌هاي اورژانس قرار داديم،بطوري كه تا پايان سال نبايد جايي باشد كه نياز به پايگاه اورژانس داشته باشد و از آن بي‌بهره باشد.

وي با بيان اين كه «پوشش اورژانس در جاده‌هاي اصلي كشور 90 درصد است»، در عين حال خاطرنشان كرد: اين پوشش براي كل راه‌ها اعم از روستايي و اصلي 52 درصد است و به منظور ارتقاء اين رقم درصدد استفاده و توسعه امداد هوايي در كشور هستيم و در اين راستا اولين بالگرد را سال گذشته خريداري كرديم.

 

وحيددستجردي افزود: در زمينه توسعه امداد و اورژانس هوايي، مجلس مصوب كرده كه تا پايان برنامه پنجم حدود 42 بالگرد در كشور بكارگيري و مستقر شوند و تا پايان سال جاري 3 بالگرد را در نقاط حادثه‌خيز كشور مستقر مي‌كنيم.

 

وي همچنين با تأكيد بر امداد ريلي در كشور اظهار كرد: مقرر كرديم امسال به سمت امداد ريلي پيش رويم و برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در اين زمينه شده، اما بايد توجه داشت كه بحث سوانح و حوادث و كاهش مرگ و مير و معلوليت ناشي از آن نيازمند همكاري بين‌بخشي است و 22 سازمان بايد تعامل كنند تا بتوانيم به اهداف مد نظر برسيم.

 

وزير بهداشت با اشاره به اين كه پيشرفت‌هاي خيلي خوبي در زمينه كاهش تلفات تصادفات در كشور اتفاق افتاده است، اذعان كرد: با توجه به رشد بي‌رويه تصادفات و تلفات ناشي از آن، براي نمونه امسال بايد 40هزار كشته مي‌داشتيم اما با 23هزار كشته مواجه شديم، اگرچه كه حتي يك كشته هم براي ما غيرقابل قبول است.

 

وي گفت: هزينه‌اي كه هر فوتي تصادفات برجاي مي‌گذارد 200 ميليون تومان و براي هر مصدوم 300 ميليون تومان است و در مجموع هزينه‌اي كه سالانه در رابطه با تصادفات به كشور تحميل مي‌شود حدود 18 ميليارد تومان بوده و اين ارقام جداي از آثار و تبعات روحي، رواني و اجتماعي سوانح است.

 

وحيددستجردي با بيان اين كه در سال 87، حوادث ترافيكي بيش از 700هزار مصدوم برجاي گذاشت، اظهار كرد: متأسفانه بيش از 60 درصد تخت‌هاي ويژه و ICU به اشغال اين مصدومان درمي‌آيد و بار بزرگي بر دوش بخش‌هاي اقتصادي كشور وارد مي‌شود.

 

وي تأكيد كرد: اگر بخواهيم طي 10 سال آينده ميزان كشته‌هاي تصادفات را از 8/32 به 14 برسانيم، نيازمند عزم ملي و فرهنگسازي و توجه به مسائل آموزشي هستيم.

در همين ارتباط بخوانيد:

آغاز اتحاد جهاني براي توقف مرگ و مير و جراحت‌هاي جاده‌اي

نظر شما