شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۵
کد خبر: ۳۷۸۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
رييس سازمان پزشکي قانوني کشور با اشاره به آخرين آمار خبر داد:
رييس سازمان پزشکي قانوني کشور گفت: در اعلام آمار اوليه کشته هاي نوروزي امسال تعداد کشته هاي نوروزي يکهزار و 204 نفر اعلام شده بود اما با اتمام فروردين ماه و افزوده شدن آمار تلفات ناشي از حوادث رانندگي، اين عدد به يکهزار و 322 نفر رسيد.

به گزارش "شهر" به نقل از پزشكي‌قانوني، دکتر احمد شجاعي در حاشيه بيست و سومين همايش مديران سازمان پزشکي قانوني کشور در استان گلستان، با به قطعيت رسيدن آمار تلفات حوادث رانندگي نوروز امسال و متعاقب افزوده شدن تعدادي از مجروحين حوادث رانندگي به آمار کشته شدگان، اعلام کرد: کشته شدگان در اين حوادث نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان مي دهد.

 

وي، جاده‌هاي برون شهري را بيشترين محل وقوع حوادث رانندگي منجر به فوت دانست و افزود: 66.6 درصد كشته هاي حوادث رانندگي مربوط به جاده هاي برون شهري هستند، همچنين 23.8 درصد موارد فوتي در جاده هاي درون شهري ،8.7 درصد در جاده هاي روستايي و محل تصادف0.8درصد موارد نا معلوم بوده است.

 

رييس سازمان پزشکي قانوني کشور بيشترين تعداد فوتي در بين روزهاي 25 اسفند 1389 تا 15 فروردين 1390 را سيزدهمين روز فروردين دانست و گفت: بيشترين فوتي هاي ناشي از حوادث رانندگي در سيزده بدر با100 نفر کشته اتفاق افتاده است.

 

شجاعي با اشاره به استان هايي که بيشترين تعداد فوتي در آنها روي داده گفت: استان خوزستان با 119 کشته در ايام نوروز، بيشترين تلفات را به خود اختصاص داده و پس از خوزستان استان خراسان رضوي با 101 کشته قرار دارد، همچنين استان خراسان جنوبي با 10 و چهارمحال و بختياري با 11 نفر استان هايي بوده اند که کمترين تعداد تلفات حوادث رانندگي نوروزي در آنها ثبت شده است.

 

اين مسوول سازمان پزشکي قانوني بيشترين درصد افزايش در مرگ هاي ناشي از تصادفات نوروزي را با رشد 142.8 درصدي، مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد دانست و گفت: خراسان شمالي با 61.8 درصد پس از استان کهگيلويه قرار دارد، همچنين بيشترين درصد کاهش تلفات حوادث رانندگي نوروزي با منفي 47.8 در استان مرکزي و پس از آن با منفي 43.7 در استان قزوين ثبت شده است.

 

شجاعي اکثريت کشته شدگان در حوادث رانندگي نوروز امسال را مردان اعلام کرد و گفت: 70 درصد کشته هاي ناشي از حوادث رانندگي مرد و30 درصد آنها زن بوده اند.

 

وي سرنشينان خودروها را بيشترين افرادي معرفي کرد که در حوادث رانندگي نوروز امسال جان خود را از دست داده اند و ادامه داد: در زمان وقوع حادثه 43.9 درصد سرنشين يا ترك وسيله نقليه،33.1 درصد از افراد، راننده وسيله نقليه و 21.7 درصد عابر پياده بوده اند.

 

شجاعي با اشاره به سن کشته شدگان حوادث رانندگي نوروزي گفت: از لحاظ سني 10.7 درصد افراد 10 سال و كمتر،6.2 درصد 17-11 سال، 27.7 درصد 29-18 سال، 28.8 درصد 49-30 سال، و 26.6 درصد كشته ها50 سال به بالا داشته اند.

 

رييس سازمان پزشکي قانوني در خصوص نحوه وقوع تصادف گفت: 44.1 درصد از افراد متوفي ناشي از برخورد دو وسيله نقليه،25.2 درصد واژگوني وسيله نقليه و21.7 درصد ناشي از برخورد وسيله نقليه به عابر متوفي بوده است.

 

وي بيشترين خودروهايي که تصادفات منجر به فوت در آن اتفاق افتاده است را خودروهاي سواري دانست و گفت: خودروهايي که در تصادفات بيشتر مورد استفاده قرار گرفته است با 46.3 درصد مربوط به خودروي سواري ،20.6 درصد موتورسيكلت، 4.5 درصد وانت بار ، 2.9 درصد اتوبوس و ميني بوس و 1.9 درصد كاميون، كاميونت و تريلي بوده است.

شجاعي مؤثرترين خودرو درگير با خودرو و يا عابر پياده متوفي را سواري ها دانست و گفت: در 36.2 درصد موارد خودرو سواري، 10.7 درصد كاميون،كاميونت و تريلي، 7.4 درصد وانت بار، 4.8 درصد موتورسيكلت و 4.8 درصد اتوبوس و ميني بوس بوده است.

 

رييس سازمان پزشکي قانوني کشور در معرفي علت اصلي مرگ در تصادفات نوروزي امسال گفت: 52.6 درصد از افراد به دليل ضربه به سر جان خود را از دست داده اند و 24.8 درصد در اثر شكستگي هاي متعدد و 8.9 درصد به دليل خونريزي جان خود را از دست داده اند. همچنين محل فوت 51.9 درصد از افراد در محل حادثه،9.2 درصد حين انتقال به بيمارستان و محل فوت38.1 درصد از افراد در بيمارستان بوده است.

در هيمن ارتباط بخوانيد:

هزينه فوتي‌ها و مصدومان تصادفات سالانه 18ميليارد تومان است

آغاز اتحاد جهاني براي توقف مرگ و مير و جراحت‌هاي جاده‌اي

نظر شما