جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۷۹۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به تاسيس موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي به وسيله يك گروه‌ از اعضاي هيات علمي و سرمايه صد ميليون توماني عنوان كرد:‌ با اين ميزان سرمايه يك دانشگاه را نمي‌توان درست كرد چه برسد به مهدكودك.

به گزارش "شهر"دكتر كامران دانشجو روز پنجشنبه در همايش روساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي غيردولتي كشور كه در پژوهشگاه رويان برگزار شد، با بيان اينكه آموزش عالي يك خانواده است كه بخشي از ماموريت آن توسط موسسات غير دولتي و بخشي توسط موسسات دولتي انجام مي‌شود، عنوان كرد: يك خانواده بودن آموزش عالي دليلي بر اين نيست كه اگر بخشي از آن مشكلي پيدا كند بايد چشمان را بر روي آن مشكل ببنديم. 

 

وي با بيان اينكه كسي كه دلش براي مشكلات موجود آموزش عالي مي‌سوزد اقدام به طرح آن مي‌كند، افزود: اين گونه نيست كه اگر ايرادي از من گرفتيد دلخور شوم يا بر عكس، بلكه ما بايد به خاطر ارتقاي آموزش عالي به يك تعالي دست يابيم.

  

وزير علوم با طرح اين سوال كه آيا وجود 300 موسسه غير دولتي آموزش عالي يك مشكل است، افزود: مگر استان مازندران تا چه حد داراي ظرفيت است كه داراي 40 موسسه است ، از طرف ديگر تقاضاي ايجاد هر موسسه‌اي ديگر براي اين استان مساوي با مدعيان اضافه است و اين گره به گره كور تبديل شود.

 

وي با بيان اينكه بايد در مورد وضع مطلوب تعريف مناسبي داشته باشيم و براي رسيدن به آن برنامه‌اي ارائه كنيم، افزود: البته افرادي هستند كه از اين برنامه خوششان نمي‌آيد، چرا كه عده‌اي قائل به مارپيچ رفتن و رد كردن چراغ قرمز هستند كه اين مسئله امكان‌پذير نيست.

 

دانشجو با بيان اين كه آموزش عالي انفعالي ما را به منزل نمي‌رساند، گفت: ‌آموزش عالي انفعالي به اين معناست كه آقايي فشار سياسي وارد مي‌كند و مسوولين اجازه ماندن وي را مي‌دهند. در حالي كه ما بايد بدانيم برنامه چيست. 

 

 

وي با اعلام اينكه رتبه‌بندي موسسات غيرانتفاعي در آينده انجام خواهد شد، افزود: امكان ندارد كه يك دانشگاه با زيربناي يكسان با دانشگاه ديگري كه فعاليت بيشتري دارد به يك اندازه شهريه دريافت كند.

 

 

وزير علوم با اشاره به رتبه‌بندي كليه‌ دانشگاه‌هاي كشور اعم از دولتي و غير دولتي اظهار كرد: ‌دانشگاه‌ها رتبه‌بندي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي مي‌شوند و مجموع اين رتبه‌بندي‌ها تبديل به شاخص‌هايي مي‌شود كه برخي از آنان با شاخص‌هاي دنياي غرب متفاوت‌ و برخي يكسان هستند. اما بايد از شاخص‌هاي بومي و ديد جهان‌بيني توحيدي در رتبه‌بندي‌هاي دانشگاهي استفاده شود. 

 

وي با اشاره به درخواست موسسات غيردولتي مبني بر افزايش شهريه، گفت: مشكل شما افزايش شهريه مطلق نيست، بلكه افزايش شهريه يكي از مشكلات موسسات غيرانتفاعي است كه با حل كردن آن ها مسئله پاك نمي‌شود و يك مجهول هم درست مي‌شود.

  

دانشجو با اشاره به نظرات خود مبني بر اين‌كه برخي از موسسات آموزش عالي غير دولتي حتي در حد يك مهدكودك هم نيستند، گفت: ‌افرادي كه درخصوص آموزش عالي زحمت كشيده‌اند وجود اين موسسات را در شان آموزش عالي و خود نمي‌بينند.

  

وزيرعلوم با اشاره به ضعف آموزش الكترونيك در آموزش عالي از كليه كساني كه در اين زمينه ايده دارند خواست كه نظرات و ايده‌هاي خود را به صورت مكتوب به وزارتخانه ارائه دهند.

نظر شما