جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۸۳۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
هر 8 ثانيه يك نفر در اثر دود سيگار مي‌ميرد؛
معاون اداره کل سلامت شهرداري تهران برگزاري مراسم نمادين«دفن سيگار و قليان» و هم‌چنين «اهداي شاخه گل و گرفتن سيگار از افراد سيگاري» را از جمله برنامه‌هاي هفته ملي بدون دخانيات سازمان‌ها و مناطق شهرداري دانست.

رضا قهرماني، معاون پيشگيري اداره کل سلامت شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با اشاره به‌برنامه‌ريزي‌هاي شهرداري تهران براي هفته ملي بدون دخانيات گفت: به‌اين مناسبت برنامه‌هاي متنوع و مفصلي توسط واحدهاي سلامت شهرداري در سطح مناطق 22گانه و سازمان‌هاي وابسته به‌شهرداري تهران انجام خواهد شد.


او با بيان اين‌كه هفته ملي بدون دخانيات از چهارم تا دهم خردادماه با شعار «اجراي کامل قوانين دخانيات، راهي به‌سوي سلامت همگاني» برگزار مي‌شود، افزود: اين برنامه‌ها در 11 سرفصل اصلي در سطح شهر تهران به‌اجرا در مي‌آيد.


معاون اداره کل سلامت شهرداري تهران تصريح كرد: برگزاري 740 دوره و كارگاه آموزشي، همايش و سمينار، هم‌چنين برپايي نمايشگاه و ايستگاه‌هاي سلامت و برگزاري مسابقات مختلف در سطح محلات، نواحي و مناطق تهران بخشي از ويژه‌برنامه‌هاي شهرداري تهران به‌مناسبت هفته ملي بدون دخانيات است.


او ادامه داد: در اين هفته نمايش‌ها و تئاترهاي خياباني با مضمون پيش‌گيري از استعمال دخانيات برپا مي‌شود، ضمن اين‌كه پياده‌روهاي خانوادگي و تورهاي تفريحي و آموزشي نيز در اين راستا صورت مي‌گيرد.


قهرماني برگزاري برنامه‌هاي نمادين براي فرهنگ‌سازي در اين زمينه را از ديگر برنامه‌ها برشمرد و اظهار داشت: در اين هفته مراسم نمادين «دفن سيگار و قليان» و هم‌چنين «اهداي شاخه گل و گرفتن سيگار از افراد سيگاري» انجام مي‌شود.


به‌گفته وي، گشايش مراكز مبارزه با دخانيات در قالب پارك بدون دخانيات، كلينيك‌هاي ترك سيگار و تشكيل كانون‌هاي پيش‌گيري از دخانيات نيز از ديگر برنامه‌هاي شهرداري تهران در هفته ملي دخانيات به شمار مي‌آيد.


اين مسئول سلامت شهرداري تهران تهيه و توزيع اقلام آموزشي در سطح محلات و مدارس براي پيش‌گيري از استعمال دخانيات را نيز از ديگر برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: به‌همين منظور زنگ بدون دخانيات در مدارس منتخب نيز به‌صدا در مي‌آيد و دانش‌آموزان از مراكز فرآموز فعال در اين زمينه نيز بازديد خواهند داشت.


به‌منظور گسترش آگاهي‌رساني در زمينه مضرات استفاده از سيگار و ديگر مواد دخاني، روز جهاني پيش‌گيري از دخانيات هرساله 31 مي (May) مطابق با 10 خردادماه برگزار مي‌شود كه در كشورمان اين برنامه در قالب «هفته ملي بدون دخانيات» صورت مي‌گيرد.


طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر 8 ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند چراكه استنشاق تحميلي دود مواد دخاني براي سلامتي بسيار مضر است و ضرر آن به افراد سيگاري و غيرسيگاري منتقل مي شود.

نظر شما