شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۸
کد خبر: ۳۸۸۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
محمدهادي ايازي*
حماسه آزاد‌سازي‌ خرمشهر که امام‌خميني(ره) درباره آن فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، در اين سال‌ها هميشه گرامي داشته شده است.سوم خرداد و آزادي خرمشهر نقطه عطف تاريخ 8‌سال دفاع مقدس به‌شمار مي‌رود.

1- سوم خرداد در تقويم کشور ما روز مهمي است. حماسه آزاد‌سازي‌ خرمشهر که امام‌خميني(ره) درباره آن فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، در اين سال‌ها هميشه گرامي داشته شده است.سوم خرداد و آزادي خرمشهر نقطه عطف تاريخ 8‌سال دفاع مقدس به‌شمار مي‌رود. از اين جهت براي مردم ما يادآور اين مهم است که نتيجه مقاومت قطعا پيروزي است. اين واقعه مهم را به همه رزمندگان، آزادگان، بسيجيان و شهروندان عزيز تبريک مي‌گويم.


2- همچنين سوم خرداد به نام بانوي بزرگ اسلام فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها) و سالروز تولد فرزندش حضرت روح‌الله(ره) مصادف و مزين و متبرک شده است. نقش زنان در طول تاريخ انقلاب اسلامي در همه برهه‌هاي انقلاب نقشي بي‌بديل است. حضرت فاطمه زهرا(س) براي بانوان ما به‌عنوان الگويي کامل از يک زن در طراز انديشه اسلامي مطرح است که پيروي از آن بانوي بزرگوار راه خير و صلاح را به روي خانواده و جامعه ما مي‌گشايد.


بانوان ما امروز به‌طور جدي به رفتارهاي ديني مطابق با الگو و اسوه‌هايي مانند آن حضرت نيازمندند. تبيين سيره حضرت فاطمه زهرا (س) و تبليغ و ترويج آن يک وظيفه ديني است که زمينه دوري از آسيب‌هاي اجتماعي در بين بانوان و دختران و تحکيم بنيان خانواده را تضمين مي‌کند. مديريت فرهنگي شهر بر اين باور است و وظيفه خود مي‌داند که آموزه‌هاي ديني برگرفته از زندگي حضرت فاطمه زهرا(س) را استخراج و تبيين کند و در فرم و شکل‌هاي متنوع براساس روش‌هاي نوين آموزشي و اطلاع‌رساني در اختيار شهروندان قرار دهد.


به همين جهت و براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري در تدوين برنامه‌هاي مديريت فرهنگي شهر در حوزه بانوان استفاده از آموزه‌ها و سيره اين بانوي نمونه اسلام سرلوحه کار قرار گرفته و در اين جهت تا‌کنون برنامه‌هاي گوناگون و متنوعي به اجرا در آمده است.


عمل به روش و منش آن حضرت توسط دختران، بانوان و مادران ما، زمينه امنيت فکري و بهداشت رواني آنان را فراهم مي‌کند و در نتيجه ما در جامعه از ثمره آن رفتارهاي شهروندي با هنجارها و معيارهاي ديني و شهروندمداري برخوردار خواهيم شد.


بانوان علاوه بر آشنايي با اين معارف بايد بتوانند از خدمات مديريت شهري در حوزه‌هاي خدماتي، اجتماعي، فرهنگي و خصوصا ورزشي برخوردار شوند. انجام مسئوليت‌هاي اجتماعي و بهره‌مندي از امکانات رفاهي و تفريحي حق بانوان است که در اين زمينه مديريت فرهنگي شده و اقدامات لازم - هرچند ناکافي- انجام گرفته است اميدواريم در بوستان ولايت سطح و عمق اين فعاليت‌ها را گسترش و ارتقا دهيم.


3- سوم خرداد امسال، تهران شاهد رخداد بزرگ افتتاح بوستان ولايت، در شهر بود. افتتاح بوستان ولايت در جنوب شهر در اين روز نيز به شهروندان عزيز مبارک باد. بوستان ولايت، پادگان قلعه‌مرغي است که چندين دهه، وصله ناجوري بر چهره کلانشهر تهران بود و عزم جدي مديريت شهر بر آن قرار گرفت تا اين فضاي غيرشهري را به مرکز آموزشي، فرهنگي، تفريحي تبديل کند. اين اقدام با حضور و تاييد مقام عظماي ولايت و تشريف فرمايي معظم له در هفدهم اسفند ماه سال گذشته و غرس نهال يادبود باعث دلگرمي و جديت مديريت شهري در تسريع اين اقدام شد.


رهنمود مقام معظم رهبري در مورد اتمام اين پروژه در سوم خرداد نويد بخش تحرک همه مديران و امکانات در جهت بسيج تحقق اين امر شد. از بيست‌وهفتم اسفند ماه عمليات اجرايي بوستان ولايت آغاز شد و بايد سوم خرداد تحويل شهروندان عزيز کلانشهر تهران مي‌شد و در واقع بوستان ولايت هديه مقام معظم رهبري به مردم شهرمان بود که در نتيجه تلاش بي‌وقفه نهال اين مهم ديروز به ثمر نشست و فاز اول آن با حضور گسترده مردم در ميان شور و شوق آنان افتتاح شد.


بوستان ولايت گستره‌اي 300 هکتاري در منطقه جنوبي تهران است که در آن 220 هکتار فضاي سبز پيش‌بيني شده است. اين وسعت از فضاي سبز قطعا در رفع آلودگي اين منطقه مي‌تواند تاثير چشمگيري داشته باشد و شاخصه‌هاي سرانه فضاي سبز را در حد استاندارد‌هاي قابل‌قبول افزايش خواهد داد. در فاز اول آن 60 هکتار فضاي سبز پيش‌بيني شده است که ديروز به انجام رسيد و محيط پيراموني اين بوستان بزرگ به بهره‌برداري رسيد. در زمينه خدمات فرهنگي، ورزشي، اجتماعي و توسعه فضاهاي کالبدي، اقدامات چشمگير و بعضا کم نظيري در اين بوستان در نظر گرفته شده است. ازجمله اين زير ساخت‌ها و مکان‌ها که در بوستان ولايت پيش‌بيني شده و بعضا ديروز افتتاح شد، موارد زير قابل ذکر است.


ايجاد شهر ورزش


شهر ورزش در بوستان ولايت به وسعتي بالغ بر 40‌هکتار پيش‌بيني شده است. ايجاد سايت پاراگلايدر، پيست موتور سواري، ورزش‌هاي همگاني، مرکز تفريحات سالم، دوچرخه سواري و... از جمله امکانات شهر ورزش بوستان ولايت است.


سهم قابل توجه بانوان در بوستان ولايت


ايجاد شهر بانو با اين ويژگي که استفاده از امکانات در آن مختص بانوان است و با ايجاد فضاي امن و حفاظت شده بانوان محترم مي‌تواند در بخش فرهنگ و هنر، ورزش و سبک زندگي آن به وسعت 7 هکتار با آرامش خاطر به فعاليت بپردازند.


سهم کودکان و نوجوانان نيز با پيش‌بيني شهربازي در نظر گرفته شده است و کودکان و نوجوانان مي‌توانند از شهر بازي سر پوشيده بوستان ولايت استفاده کنند. سهم عمومي شهروندان در بوستان ولايت فراموش نشده است. مجتمع فرهنگي ورزشي منطقه 19 شامل يک سينما، زورخانه، سالن ورزش و... نيز در اين مرحله به بهره‌برداري رسيده است.


علاوه بر اين احداث 7 کيلومتر رينگ پياده‌روي، دوچرخه‌سواري و کالسکه‌سواري در فضاي پيراموني آن پيش‌بيني شده است که در فضاي مفرح اين بوستان قطعا با استقبال شهروندان عزيز مواجه خواهد شد.


همچنين يک مسير کندرو با عرض 15 متر به طول 7 کيلومتر براي پياده روي در حلقه خارجي بوستان ولايت احداث شده است که اميدواريم نيازهاي ورزشي همشهريان را برآورده کند. شايان ذکر است که فاز دوم اين بوستان در دست مطالعه و طراحي است و اميد است به‌زودي شروع شود.


سخن آخر تشکر و خسته نباشيد به همه مديران، پيمانکاران و کارگران عزيزي است که به‌صورت شبانه‌روزي در اين مدت تلاش کردند تا وعده رهبر‌معظم انقلابمان در مراسم هفده اسفند مبني بر آماده‌سازي‌ اين بوستان تا سوم خرداد را محقق کنند. چه زيبا که گفته شده کريمان چون وعده کنند وفا کنند.

سخن‌گوي شهرداري تهران*

نظر شما