شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۹۴۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
به مناسبت روز جهاني صنايع دستي
نمايشگاهي از منتخب آثار سوزن‌دوزي و چاپ سنتي هنرمندان معاصر ايران، به مناسبت روز جهاني صنايع دستي مصادف با 20 خرداد، در طبقه اول موزه صنايع دستي سعدآباد برپا خواهد شد .

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مجموعه سعدآباد، مسئول موزه صنايع دستي سعدآباد ضمن اعلام اين خبر گفت: اين آثار شامل رودوزي‌ها و چاپ روي پارچه‌سنتي از مناطق مختلف جغرافيايي ايران است که بخشي از آن به دوره 100 ساله ايران از اواخر قاجار تا پس از انقلاب اسلامي را شامل مي‌شود.

مريم فدايي ضمن اشاره به نقش زنان در توليد دوخت‌هاي سنتي، افزود: اين آثار توسط زنان هنرمند ايراني تهيه شده است. مانند دوخت سنتي بلوچي دوزي و خامه دوزي استان سيستان و بلوچستان که نمونه‌اي از آن، يک عدد کت سوزن دوزي بلوچي به رنگ قرمز است که با مهارت تمام در دهه 40 دوخته شده است و نمونه ديگر آن در اختيار فرح پهلوي است.

وي همچنين درباره دوخت سنتي به نام رشتي دوزي يا قلابدوزي حاصل دست هنرمند استان گيلان اضافه کرد: دوخت سنتي رشتي دوزي اثر استاد حسين رشتي است که به سال 1297 در عصر رضا خان تهيه شده و به نام «باغ بهشت» معروف است. نمونه‌اي از اين نوع دوخت در حال حاضر در موزه مترو پوليتن نگهداري مي‌شود.

مسئول موزه صنايع دستي به معرفي انواع پته دوزي‌هاي کرمان از آثار هنرمندان زن دوره معاصر ايران به نام استاد نصرت عبدالرحماني و استاد نصرت ايرانمنش پرداخت و گفت: اين آثار که در اشکال و طرح‌هاي متنوع تهيه شده، نوعي پته سوزي متعلق به دوره قاجار و به شيوه استاد کرماني است که در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

فدايي به قديمي ترين نمونه پته اين نمايشگاه دوخت ملا آخوندزاده کرماني متعلق به قرن 12 ه.ق که به صورت پته سوزني با ظرافت تمام تهيه شده اشاره کرد و در مورد دوخت ممقان دوزي ادامه داد: ممقان دوزي با نخ ابريشم از شاخصه‌هاي دوخت سنتي ايران است که در کنار نمونه رودوزي‌هاي سنتي در اين نمايشگاه به نمايش درآمده و همچنين آثاري از چاپ‌هاي سنتي مانند هنر قلمکاري روي پارچه حاصل کار هنرمندان دوره قاجار که در شهر اصفهان و توسط استاد عبدالخالق در قرن 13 ه.ق تهيه شده در اين اين نمايشگاه به چشم مي‌خورد.

از نمونه آثار دوخت‌هاي سنتي اين نمايشگاه پته دوزي و بلوچي دوزي دوخت‌هاي مراکز استان‌هاي هرمزگان، اصفهان، آذربايجان و ترکمن صحرا است.

علاقمندان به بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند از 20 خرداد تا 2 تير ماه همه روزه از ساعت 9 تا 18 به موزه صنايع دستي معاصر واقع در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد مراجعه کنند .
نظر شما