شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۶
کد خبر: ۳۹۹۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
معاون مبارزه با جرائم پليس جنايي كشور با بيان اينکه نرخ قتل در كشور 3 نفر در هر يكصد هزار نفر است گفت: نرخ قتل در تهران نسبت به پايتخت‌ كشورهاي ديگر بسيار پايين بوده و 2 نفر در هر يكصد هزار نفر است همچنين نرخ قتل در تهران نسبت به 21 استان كشور پايين‌تر است

به گزارش خبرنگار شهر، سرهنگ هادي مصطفايي معاون مبارزه با جرائم پليس جنايي كشور امروز سه‌شنبه در نشست خبري با خبرنگاران افزود: نرخ قتل در كشور به 3 نفر در هر يكصد هزار نفر است.

 

وي با اشاره به پرونده‌هاي قتل منجر به كشف پليس آگاهي گفت: 81 درصد قتل‌هاي به وقوع پيوسته منجر به كشف شده است و اين آمار در مقايسه با سال 88 ، 7.5 درصد افزايش داشته است. همچنين 318 فقره از قتل‌هاي مربوط به سال‌هاي گذشته در سال 89 كشف شده است.

 

وي ادامه داد: بطور مثال قتلي مربوط به سال 72 بوده است كه بعد از 18 سال قاتل آن در تهران دستگير شد. و يا پرونده قتل ديگر كه يك زن در آذربايجان غربي در سال 62 به قتل رسيده بود كه بعد از 27 سال قاتل آن شناسايي و دستگير شد.

سال 89 تنها ي پرونده قتل سريالي داشتيم

 

سرهنگ مصطفايي با اشاره به قتل‌هاي سريالي در كشور گفت: در سال 89 تنها يك فقره قتل سريالي داشتيم كه آن هم مربوط به قزوين بود و در اين پرونده 5 نفر به قتل رسيدند كه قاتل آن شناسايي و به سزاي اعمالش رسيد.

 

وي با اشاره به اينكه جرائم تكراري در كشور درصد بسيار ناچيزي به خود اختصاص داده است، گفت: روند رسيدگي به اين پرونده‌ها بسيار خوب بوده و با سرعت رسيدگي مي‌شود و همين امر موجب شده است تا دايره زماني اعمال مجرمان كوتاه بوده و اين افراد بيشتر از دو يا سه ماه نتوانسته‌اند فعاليت كنند.

نرخ قتل در تهران

 

معاون مبارزه با جرائم پليس آگاهي كشور در رابطه با نرخ قتل در تهران گفت: خوشبختانه نرخ قتل در پايتخت نسبت به پايتخت‌ كشورهاي ديگر بسيار پايين بوده و در تهران 2 نفر در هر يكصد هزار نفر است بطوري كه نرخ قتل در تهران نسبت به 21 استان كشور پايين‌تر بوده است.

 

وي اظهار داشت:‌ براساس آمارها 69.3 درصد قتل‌هاي به وقوع پيوسته بدون برنامه‌ريزي قبلي بوده است و نحوه ارتكاب به قتل با سلاح سرد 44.4 درصد و با سلاح گرم 26.5 درصد بوده است و همچنين 22 درصد از مفقودان را افراد مونث تشكيل مي‌دهند.

 

سرهنگ مصطفايي در رابطه با آمار تهران و افرادي كه با سلاح سرد در پايتخت به قتل رسيده‌اند، گفت: 59.6 درصد افراد به قتل رسيده در تهران به وسيله سلاح سرد كشته شده‌اند و براساس اطلاعات و آمار كل كشور انگيزه 3.6 درصد قتل‌ها اختلافات بوده است.

 

وي گفت: آمارها نشان مي‌دهد قتل توسط بستگان 29.5 درصد كاهش يافته است و اين در حالي است كه در سال 88 تنها 30.8 درصد قتل‌ها توسط بستگان انجام شده بود. همچنين در سال 89 بيشترين قتل‌هاي زنان توسط شوهران صورت گرفته است.

 

معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي كشور با اشاره به آدم‌ربايي در كشور، گفت: 11 درصد جرائم جنايي را به خود اختصاص داده است و نرخ آدم‌ربايي در كشور هفت دهم درصد بوده كه عمده انگيزه آدم‌ربايي در كشور به علت معاملات مواد مخدر است چرا كه افراد براي بازپس‌گيري پول خود نمي‌توانند به مراجع رسمي و قانوني مراجعه كنند و از طريق گروگانگيري اقدام به بازپس‌گيري پول خود مي‌كنند. كه 40 درصد وقايع آدم‌ربايي براساس معاملات مواد مخدر و مالي بوده است.

 

سرهنگ مصطفايي در خصوص جرائم مربوط به تجاوز و متعرضان گفت: تمام اهداف پليس آگاهي در اين زمينه بر مبناي كشف صددرصدي اين نوع جرم است و گفت، مبناي تمام اين اقدامات براساس اغفال بوده است و پليس آگاهي در اين زمينه توصيه مي‌كند اگر فردي قرباني شده‌ و از آنها فيلم يا عكس تهيه شده است و از اين طريق از آنها اخاذي مي‌شود تنها راه رهايي از اين موضوع مراجعه به پليس است و بدانند كه پليس با محفوظ نگه داشتن تمام اطلاعات به جديت اين موارد را پيگيري مي‌كند.

 

وي همچنين درباره جرائم مربوط به سرقت مسلحانه گفت: از سال 81 تا سال 88 اين نوع جرم سير نزولي داشته است اما در سال 89 با افزايش روبه‌رو بوده‌ايم و اين نوع سرقت‌ها به صورت باندي و يا سريالي انجام مي‌شود كه براساس آمار، سرقت مسلحانه از بانك 36 درصد كاهش داشته و در سرقت از طلافروشي نيز با كاهش روبرو بوده‌ايم و از سال 86 تاكنون 40 باند سرقت مسلحانه شناسايي و 176 نفر در اين خصوص دستگير شده‌اند. همچنين 141 فقره از پرونده‌هاي مربوط به سرقت مسلحانه كه مربوط به سال‌هاي قبل از سال 86 است طي سال‌هاي اخير كشف شده است.

 

سرهنگ مصطفايي درباره نحوه كشف جرائم گفت: پليس آگاهي تاكيد دارد از تمام روش‌هاي علمي و آزمايشگاهي و رسيدگي سريع و صحيح پرونده‌ها استفاده كند.

 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اقدامات اخير پليس آگاهي درباره پرونده خميني‌شهر گفت: تمامي عوامل آن شناسايي شده‌اند و تعدادي دستگير شده‌اند و تعدادي ديگر به زودي دستگير خواهند شد اما از اين موضوع بيشتر از همه براي پليس ناراحت كننده بود و وظيفه پليس در اين خصوص پي‌جويي جرم است اما بايد به اين نكته توجه داشت كه شرايط موجود در آن مكان باعث تسهيل اين جرم شده بود.

نظر شما