شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۲
کد خبر: ۴۰۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
رئيس انجمن ژنتيك پزشكي ايران گفت: روشهاي تشخيص بيماري‌هاي ژنتيكي در كشور افزايش يافته‌اند و مشخص شده كه بيش از 50 درصد سقط‌هاي سه ماه اول بارداري به دليل اختلالات ژنتيكي است

به گزارش شهر سعيد رضا غفاري، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به برگزاري دومين كنگره ژنتيك پزشكي ايران طي روزهاي 30 و 31 خرداد در مركز همايش هاي بيمارستان امام خميني(ره) درباره وضع بيماري‌هاي ژنتيكي در كشور گفت: بيماري هاي ژنتيكي در چند دهه اخير به ويژه در چند سال اخير افزايش پيدا نكرده‌اند.

 

وي گفت: طي سال‌هاي اخير روش‌هاي تشخيصي بهبود يافته‌اند بنابراين در حال حاضر بهتر، سريعتر و كم هزينه‌تر مي توان بيماري‌هاي ژنتيكي را تشخيص داد به اين لحاظ پيشرفت در دنيا و به موازات آن در كشور خيلي با سرعت بوده است.

 

رئيس انجمن ژنتيك پزشكي ايران تصريح كرد: به عنوان مثال بيماري تالاسمي در كشور به طرز قابل توجهي كم شده و دليل اين اتفاق هم اين است كه روش‌هاي جديد تشخيصي در اين بيماري به كار گرفته شده است بنابراين در حال حاضر تقريبا چندين هزار تولد تالاسمي در سال در مقايسه با 20 سال گذشته پيشگيري شده است.

 

وي گفت: همچنين سندرم داون كه يك بيماري شناخته شده ژنتيكي محسوب مي‌شود را با ابزار جديد و با دقت بالاتر از 90 درصد مي‌توان با غربالگري در زنان در دوره بارداري تشخيص داد.

 

وي درباره ژنتيك باروري و سقط‌هاي مكرر به عنوان يكي از عناوين كارگاه‌هاي كنگره ژنتيك پزشكي خاطرنشان كرد: در زمان‌هاي مختلف مي‌توان به اين موضوعات توجه كرد به عنوان مثال بيش از 50 درصد سقط‌هايي كه در سه ماه اول بارداري اتفاق مي‌افتد به دليل اختلالات ژنتيكي است اين در حالي است كه با روش‌هاي ژنتيكي قابل تشخيص هستند.

 

وي اضافه كرد: بيش از 10 درصد زوج‌هايي كه با هم ازدواج مي‌كنند در امتداد و معرض ناباروري قرار دارند كه اين مسئله هم علل محيطي دارد و هم علل ژنتيكي دارند و با تشخيص ژنتيكي‌ مي‌توان از بروز آنها پيشگيري كرد.

 

غفاري با بيان اينكه با مداخله ژنتيكي مي‌توان قبل از بارداري از مشكلات باروري پيشگيري كرد،خاطرنشان كرد: برخي از بيماري‌ها در ظاهر علامتي از خود نشان نمي‌دهند يعني ناقل بيماري‌هاي ژنتيكي هستند و زماني كه ازدواج صورت گيرد به دليل اينكه آن ژن نهفته است منجر به ناباروري يا سقط‌هاي مكرر مي شود.

 

وي گفت: در حال حاضر قبل از ازدواج يا قبل از باروري مي‌توان اين بيماري‌ها را تشخيص داد بنابراين بر خلاف گذشته كه خيلي از زوج‌ها كه مشكلات باروري داشتند و محكوم به بچه نداشتن بودند در حال حاضر با تشخيص به موقع درصد بالايي از آنها درمان مي‌شوند.

 

وي با بيان اينكه 400 مقاله به دومين كنگره ژنتيك پزشكي ارسال شده است،گفت: نزديك به 35 مقاله به صورت سخنراني و بيش از 308 مقاله به صورت پوستر ارائه مي شود. همچنين 16 سخنران براي ارائه تحقيقات خود به كنگره دعوت شده‌اند.

نظر شما