جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۹
کد خبر: ۴۰۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
زنده باد ريوا محصول جديد صنعت سينماي جمهوري دموكراتيك كنگو در جدول گيشه نمايش سينماهاي اين كشور آفريقايي با موفقيت بسيار بالايي روبه‌رو شده و توزيع كنندگان بين‌المللي شتاب زيادي براي خريد امتياز بخش آن در كشورهاي مختلف جهان دارند.

فارس-‌ اين درام اجتماعي و سياسي و سر و صدايي كه پيرامون آن به پا شده است يك بار ديگر نام اين كشور جنگ زده را مطرح كرده است.

 

منتقدان سينمايي مي‌گويند: زنده باد ريوا اولين فيلم بلند سينمايي و داستاني است كه در 25 سال اخير اين كشور آفريقاي شمالي فيلمبرداري و ساخته شده است.

اين فيلم اولين ساخته سينمايي سازنده‌اش ديجو توندا وامونگا است و آن را در شرايط سخت مالي و اجتماعي كارگرداني كرده است.

قصه فيلم درباره جواني كشتي‌گير است كه با فروش مواد گازوئيلي در بازار سياه پايتخت كنگو مي‌تواند پول خوبي به دست بياورد. فيلم با روايت زندگي اين جوان ظهور، سقوط او را به نمايش مي‌گذارد.

زنده باد ريوا قبل از آن كه جوايز آكادمي فيلم آفريقا را در كشور نيجريه از آن خود كند. نمايش موفقيت آميزي در دو جشنواره بين‌المللي برلين و تورنتو داشت.

در كار توليد فيلم، سرمايه‌گذاراني از دو كشور بلژيك و فرانسه هم به طرف كنگويي كمك مالي كرده‌اند.

مونگا كارگردان فيلم اظهار اميدواري مي‌كند موفقيت مالي و انتقادي زنده‌باد ريوا در داخل و خارج كنگو به احياي دوباره صنعت فيلمسازي در كشورش كمك كند.

او كه رشته سينما را در كشور فرانسه و بلژيك خوانده مدتي قبل به كنگو برگشت تا به فيلمسازان جوان آن كمك كند تا فيلم‌هاي خود را بسازند.

به گفته مونگا: همان طور كه كاراكتر اصلي فيلم من تلاش دارد راه خودش را در دل يك جامعته شلوغ پيدا كند، فيلمسازان كنگويي هم سعي دارند با غلبه بر مشكلات دست به دوربين برده و حرف‌هاي خود را در دل فيلم‌هاي سينمايي بيان كنند. با اين حال مطمئن هستم هنرمندان مي‌توانند بر تمام سختي‌ها و مشكلات غلبه كنند و اين موفقيت كمي به حساب نمي‌آيد.

نظر شما