شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۵
کد خبر: ۴۰۶۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹
يک کشتي فرانسوي حامل کمک‌هاي بشردوستانه به همراه شش سرنشين، بندر کرس را با هدف پيوستن به کاروان کمک‌رساني غزه موسوم به کاروان آزادي 2 ترک کرده است.

پرس‌تي‌وي: اين کشتي که بر فراز آن پرچم کشور فرانسه برافراشته شده است، روز شنبه (4 تير، 25 ژوئن) به سوي آب‌هاي ساحلي يونان به حرکت درآمد تا به ديگر کشتي‌‌هاي کاروان آزادي 2 بپيوندد.

 

ژولين ريوير، هماهنگ‌کننده فرانسوي اين کاروان به خبرگزاري فرانسه گفت، اين کاروان هفته آينده حرکت خود را از بنادر مختلف درياي مديترانه به سوي نوار غزه آغاز خواهد کرد.

 

وي افزود، کشتي‌هايي از جمله دو کشتي باري که تجهيزات پزشکي با خود حمل مي‌کنند "بايد پايان هفته آينده به بندر غزه برسند."

 

فعالاني از 30 کشور جهان اين کاروان حامل کمک‌هاي بشر دوستانه به مردم تحت محاصره غزه را همراهي خواهند کرد.

 

اين در حالي است که نيروي دريايي اسرائيل همواره اعلام کرده است به هيچ کشتي اجازه شکستن حصر غزه را نخواهد داد.

 

در همين حال، هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا با ابراز مخالفت شديد خود با حرکت کاروان آزادي 2 اين اقدام انسان‌دوستانه را "تحريک‌آميز" و "غيرضروري" خوانده است.

 

وي گفت: "ما باور نداريم که اين کاروان براي کمک به مردم غزه ضروري و سودمند باشد."

 

از سوي ديگر، الايزر ماروم، فرمانده نيروي دريايي رژيم اسرائيل پيشتر از رهبران کشورهاي جهان خواسته بود تا با "همه اقتدار و نفوذ خود مانع از حرکت اين کاروان غيرضروري و تحريک‌آميز شوند."

 

کماندوهاي رژيم اسرائيل 10 خرداد (31 مه) سال گذشته به کشتي ماوي مرمره کاروان آزادي غزه در آب‌هاي بين‌المللي درياي مديترانه حمله کردند که در پي اين حمله 9 فعال حقوق بشر ترک از جمله يک نوجوان با مليت ترکيه‌اي- امريکايي کشته و 50 نفر نيز مجروح شدند.

 

باريکه غزه بيش از 3 سال است که در محاصره نيروهاي رژيم اسرائيل قرار دارد و فلسطينيان ساکن آن به شدت از کمبود امکانات اوليه محروم هستند.

 

سازمان‎هاي بين‎المللي حقوق بشر تا کنون نسبت به بروز بحران انساني در غزه هشدار داده و خواهان پايان محاصره اين منطقه شده‎اند اما رژيم تل‎آويو هيچ‎گاه به درخواست‎هاي بين‎الملل پايخي نداده است.

نظر شما