شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۷
کد خبر: ۴۰۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
فرمانده پليس راه کشور گفت: رانندگاني که اقدام به تخلفات غير حادثه ساز در جاده هاي کشور کنند خودرو آنها به صورت ساعتي در کنار جاده توقيف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر سرهنگ محمدرضا مهماندار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در اين طرح 300 تيم گشتي كنترل نامحسوس، دو هزار و 500 دستگاه تيم هاي گشتي آشكار و 10 هزار و 500 نفر از ماموران پليس به كار گرفته مي‌شوند.

وي شعار اين طرح را سفرهاي ايمن تابستاني عنوان كرد و افزود: اين طرح با همكاري و هماهنگي دستگاه هاي ذيربط مانند امداد خودرو و راهداري و شهرداري ها اجرا مي شود كه شمار نيروي انساني در طرح امسال نسبت به سال گذشته با 10 درصد افزايش روبرو است.

مهماندار همچنين به كارگيري بيش از هزار و 600 دوربين ثبت تخلف سرعت در جاده ها، استقرار خودروهاي مجهز به تست مواد مخدر، روانگردان و مشروبات الكلي و نصب بنرهاي آموزشي و علائم هشداردهنده در نقاط پرتردد را از ديگر اقدامات پليس راه در طرح تابستاني امسال اعلام كرد.

وي اظهار داشت: در اين طرح رانندگاني كه مشكوك به مصرف مواد مخدر، روانگردان و يا مشروبات الكلي باشند با استقرار خودروهايي كه مجهز به تمامي ادوات مورد نياز براي تست اين گونه مواد است مورد بررسي قرار مي گيرند.

به گفته مهماندار، رانندگان متخلف در اين رابطه دو ميليون ريال جريمه و گواهينامه آنان به مدت 6 ماه ضبط خواهد شد.

رييس پليس راه كشور همچنين با اشاره به تعبيه سيستم ثبت نمرات منفي در سوابق رانندگان گفت: در صورتي كه راننده اي داراي 30 نمره منفي باشد و در جاده اي اقدام به تردد كند، ماموران، گواهينامه وي را ضبط و اجازه تردد به او نخواهند داد.

وي همچنين از توقيف ساعتي خودروهاي متخلف به تناسب تخلفي كه انجام مي‌دهند خبر داد و گفت: در صورتي كه راننده‌اي تخلفي انجام دهد ماموران خودروي وي را توقيف خواهند كرد.

مهماندار كاهش سرعت را نخستين گام در كاهش تلفات اعلام كرد و گفت: اقدامات بازدارنده از قبيل توقيف خودروهايي كه دو تخلف همزمان (سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز) را انجام دهند در اولويت پليس راه در زمان اجراي طرح تابستاني است.

رييس پليس راه كشور همچنين از استقرار ايستگاه هاي موقت براي استراحت رانندگان در محورهاي مواصلاتي طولاني مدت خبر داد و گفت: تعبيه اين ايستگاه هاي موقت به منظور استراحت رانندگاني كه در مسيرهاي طولاني رانندگي مي‌كنند، انجام خواهد شد.

وي همچنين از استقرار تيم هاي امدادي در نقاط پر تصادف خبر داد و گفت: تيم هاي امدادي در نزديكي نقاط پرتصادف و پرمخاطره به صورت فعال و پررنگ حضور خواهند داشت.

مهماندار به توجه ويژه پليس در حوزه حمل و نقل عمومي اشاره كرد و گفت: در اين حوزه با رانندگاني كه مصرف مواد مخدر داشته باشند برخورد صورت خواهد گرفت.

مهماندار با اشاره به وجود 2 هزار نقطه حادثه خيز در كشور و همچنين تعدادي از محورهاي پرتصادف گفت: لازم است در اين محورها اصلاح هندسي، جداكننده و علايم هشدار دهنده نصب شود كه با توجه به رويكرد مثبت سازمان راهداري در آينده نزديك اجرايي خواهد شد.

وي افزود: استان هاي مركزي، خراسان رضوي، لرستان، فارس، تهران و خراسان شمالي بيشترين تصادفات را در چند ماه گذشته داشته اند.

مهماندار بيشترين زمان وقوع تصادفات را بين ساعت هاي 12 ظهر تا 20 اعلام كرد و گفت: 46 درصد از تصادفات در اين ساعت‌ها رخ داده است.

رييس پليس راه كشور، 32 درصد از كل تصادفات را مربوط به واژگوني خودروها اعلام كرد و افزود: بيشترين شكل تصادفات در چند ماه گذشته، واژگون شدن خودروها بوده است كه اين امر ناشي از خستگي و خواب آلودگي و عدم توجه به جلو در نزد رانندگان است.

به گفته مهماندار، ارديبهشت سال جاري هزار و 525 نفر جان خود را بر اثر حوادث ترافيكي از دست دادند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 16 درصد كاهش داشته است.

رييس پليس راه كشور 166 نفر از كشته هاي ياد شده را ناشي از تصادفات در جاده هاي كشور اعلام كرد و گفت: در اين مدت 8/16 درصد كاهش در تعداد كشته ها در جاده هاي كشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته ايم.

وي با اشاره به تاثير قانون جديد راهنمايي و رانندگي گفت: در ارديبهشت ماه و به واسطه اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي 434 نفر كمتر از فروردين ماه امسال كشته هاي ناشي از تصادفات جاده اي داشته ايم كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته كاهش 5/11 درصدي را نشان مي‌دهد.

وي خاطر نشان كرد: با اجراي قانون جديد در ارديبهشت سال جاري كشته هاي ناشي از تصادفات نسبت به فروردين ماه سال جاري كاهش دو برابري داشته است كه اين امر ناشي از بازدارندگي قانون جديد، همكاري مردم و اقدامات پليس بوده است.

مهماندار مهمترين علل تصادفات در تابستان سال 89 را عدم توجه به جلو با 26 درصد، انحراف و تجاوز به چپ با 22 درصد، سرعت زياد 21 درصد، خستگي و خواب آلودگي 7 درصد اعلام كرد و خاطر نشان كرد: در اجراي طرح تابستاني سال 89، 6 هزار و 139 نفر جان خود را بر اثر حوادث ترافيكي از دست دادند كه البته بسياري از اين افراد خود متخلف نبودند و بر اثر تخلف ديگران دچار حادثه شدند.  

نظر شما