جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۵
کد خبر: ۴۰۸۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
در آستانه گشايش رسمي «شهربانو» در بوستان ولايت؛
در شهربانوي بوستان ولايت سه محور فرهنگ و هنر، ورزش و سبك زندگي مدنظر قرار گرفته كه نيازها و ملازمات زندگي روزمره خانم‌ها در اين محورها تامين مي‌كند. ضمن اين كه آموزش و پرورش بانواني تهراني نيز از رويكردهاي اصلي آن به‌شمار مي‌آيد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، در مجموعه بوستان ولايت 6 هكتار فضاي ورزشي، هنري، تفريحي و خدماتي براي بانوان ساخته شده تا در آن، تمامي آنچه موردنياز يك خانم ايراني است، به‌طور كامل ارائه شود. در اين مجموعه حدود 11 هزار متر مربع ابنيه بهسازي و نوسازي شده كه كاربري‌هاي موردنياز بانوان را ساماندهي كرده است.

زهرا مشير، مشاور شهردار تهران در اين باره مي‌گويد: اين مجموعه در جنوب تهران و به‌منظور افزايش نشاط و شادماني در ميان بانوان و خانواده‌ها احداث و تكميل شده. چنان چه آمارها نشان مي‌دهد زنان در جامعه ما اغلب از مشكلات ناشي از افسردگي رنج مي‌برند و يكي از دلايل اصلي آن فقدان فضاهاي تفريحي لازم است.

در شهربانوي بزرگ‌ترين بوستان شهري كشور، سه محور فرهنگ و هنر، ورزش و سبك زندگي مدنظر قرار گرفته كه نيازها و ملازمات زندگي روزمره خانم‌ها در اين محورها تامين مي‌كند. ضمن اين كه آموزش بانواني تهراني نيز از رويكردهاي اصلي آن به‌شمار مي‌آيد.



«شهربانو» ورزشكاران را دوست دارد


در شهربانوي بوستان ولايت سالن ورزشي سرپوشيده با مساحت 1200 مترمربع در ضلع غربي واقع شده است. اين مجموعه ورزشي دو بخش مجزا براي ورزشي‌ها توپي و رزمي دارد.

علاوه بر اين 3500 مترمربعي زمين چمن فوتبال، يك‌هزار و 200 مترمربع زمين روباز ورزشي، 5 هزار متر كارتينگ اتومبيلراني به همراه پيست دوچرخه‌سواري 8هزار متري از جمله امكانات ورزشي ويژه بانوان در بوستان ولايت است.

اطراف مجموعه شهربانوان به مساحت 8 هزارمتر پيست دوچرخه‌سواري احداث شده است. هم‌چنين بانوان مي‌توانند در مجموعه شهربانوان به ورزش پرهيجان كارتينگ اتوموبيلراني بپردازند.

زمين روباز ورزشي در مركز شهربانو به مساحت هزار و 200 متر براي انجام ورزش‌هايي مانند تنيس و بدمينتون ويژه بانوان قرار دارد. در ضلع شمالي شهربانوي بوستان ولايت نيز استخري در ميان درختان سربه‌آسمان ساييده كاج با 950 مترمربع احداث شده است.



عشق‌خريدها به‌شهربانو مي‌آيند، شما چطور؟



بخش ديگر شهربانو را فروشگاه‌هاي آن تشكيل مي‌دهد كه به‌عرضه كالاهاي موردنياز خانم‌ها مي‌پردازد. در اين فروشگاه‌ها كالاهاي موردنياز خانم‌ها در يك محل ارائه مي‌شود كه تهيه آن‌ها از سطح شهر مستلزم صرف وقت و انرژي و بعضا با مشكلاتي همراه است. اين فروشگاه‌ها محصولات فرهنگي و ورزشي و محصولات ويژه بانوان را عرضه مي‌كنند.


هنر نزد شهربانو‌هاي ايراني است و بس!



گالري هنري با 400 متر زيربنا از ديگر بخش‌هاي اين شهر بانوان است كه خانم‌ها مي‌توانند آثار هنري و خلاقيت و ابتكارات خود را به‌نمايش بگذراند. هم چنين در كارگاه هنري اين مجموعه بانوان علاقه‌مند مي‌توانند به‌فعاليت‌هاي هنري بپردازند و با ديگر هنرمندان نيز آشنا شوند. در واقع اين مراكز مي‌تواند قلب تپنده فعاليت‌هاي هنري بانوان تهراني باشد.


تقويت ابعاد رسانه‌اي بانوان


يكي از امكانات ويژه اين مجموعه «مركز مديا تك» با بيش از 500مترمربع زيربناست كه از مجهزترين امكانات ديجيتالي برخوردار است و در ضلع جنوبي شهربانوان قرار دارد. مديا تك (مركز اطلاع رساني) مجهز به امكانات پيشرفته و ديجيتالي است كه با مراكز خبررساني محلي، ملي و بين‌المللي توسط سيستم‌هاي پيشرفته براي بهره‌‌گيري استفاده‌كنندگان در ارتباط خواهد بود.

علاوه‌برآن در اين مراكز، بانك اطلاعاتي مختلف به‌صورت نشريات، مجلات، كتاب، نوار ويدئو و لوح فشرده در اختيار بازديدكنندگان قرار مي‌گيرد.


بفرماييد شام در رستوران شهربانو


براي آن‌كه خانم‌ها و دخترخانم‌هاي تهراني بتوانند بعد از تفريح و ورزش و آموزش غذايي ميل كنند يك رستوران نيز در مجموعه شهربانو پيش‌بيني شده است. اين رستوران بيش از 400 متر مربع مساحت دارد. البته برج ديده‌باني سابق فرودگاه قلعه‌مرغي هم به يك بوفه بدل شده تا ميزبان بانوان تهراني باشد.

هم‌چنين اين مجموعه از يك سالن همايش و سينما نيز برخوردار خواهد بود كه در 2500 متر مربع احداث مي‌شود.


آموزش و پرورش بانوان در جنوب تهران



مركز آموزش يكي ديگر از امكانات شهربانوي بوستان ولايت است كه در 3 طبقه شامل 20 فضاي آموزشي پيش‌بيني شده است. هم چنين اين شهربانو از يك مركز مشاوره نيز بهره‌مند مي‌شود تا خانم‌هاي تهراني بتوانند از نظرات كارشناسي مشاوران مجرب براي زندگي بهتر استفاده كنند. مهدكودك شهربانو هم فرصتي براي نگهداري فرزندان بانوان مراجعه‌كننده به‌اين مجموعه است. اين مهدكودك 355 مترمربع مساحت دارد.


ترويج سبك زندگي ايراني و اسلامي  


هم‌چنين تالار مدولباس و يك مركز زيبايي هم در اين مجموعه شهربانو در نظر گرفته شده كه در مجموع يك‌هزار و 200 متر مربع وسعت دارد. در اين بخش كه در اصل ارائه دهنده سبك زندگي ايراني و اسلامي خواهد بود، بيش از 24 كرسي مشاوره مانند مشاوره سلامت روحي و رواني، بهداشت، همسرداري، خانواده، نشاط و شادابي و محورهاي ديگر پيش‌بيني شده است.

محوطه شهربانو هم منطبق با نگاه معماري سنتي ايراني و متناسب با باغ‌ايراني با يك نگاه مدرن طراحي شده و با تمهيدات صورت گرفته، بانوان با فراغ‌بال مي‌توانند از فضاي سبز و ديگر امكانات آن استفاده كنند. با توجه به فرهنگ اسلامي كشورمان، وجود چنين مراكزي در كشورهاي ديگر به صورت منفك وجود ندارد كه ساخت اين مجموعه، در نوع خود بي‌نظير است.


طراحي شهري ويژه بانوان معلول


با توجه به اين‌كه بانوان معلول و جانباز كشور با محدوديت‌هاي بسياري در استفاده از مراكز فرهنگي و ورزشي برخوردارند، براي تسهيل استفاده آنها از اين شهربانو، توجه به‌ضوابط طراحي شهري براي معلولان و جانبازان، در شهر بانوان به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي مدنظر قرار گرفته است. در اطراف شهر بانوان بوستان ولايت ديواري به‌طول 1500 متر كشيده شده است.

شهربانوي بوستان ولايت زير نظر يك هيات امناي 5 نفره راهبري مي‌شود. اعضاي اين هيات امنا معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، شهردار منطقه 19، مشاور امور بانوان شهرداري تهران و مدير امور بانوان منطقه 19 تشكيل مي‌دهند. اين هيات امنا نقش سياست‌گذاري، تدوين خط مشي، تظارت و هدايت ين مجموعه را برعهده دارد.


شهربانو ، شهر اميد 


اما اداره و مديريت شهربانو بر عهده خود شهروندان بانوي تهراني است. تمام پرسنل اين شهربانو را هم اعم از نيروهاي خدماتي، انتظامي و اجرايي نيز خانم‌ها هستند.

با توجه به اين امكانات مي‌توان گفت شهربانوي بوستان ولايت هم چون نگيني سبز در جنوب و يكي از كم‌برخوردارترين مناطق تهران مي‌درخشد كه مي‌تواند يك گام ديگر در جهت كاهش فاصله جنوب و شمال بوده و بخشي از بي‌عدالتي را كه نسبت به‌زنان جنوب تهران روا داشته شده، جبران كند. مردماني كه هم‌چنان به‌آينده اميدوارند.

نظر شما