شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۹
کد خبر: ۴۰۸۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کارگاه نقاشي گل محمدي در ايام مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در نگارخانه خاتم مديريت فرهنگي هنري منطقه 18 برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي خاتم، در اين کارگاه‌ها که با موضوع گل محمدي و مباني فکري پيامبر اکرم(ص) در نگارخانه خاتم برگزار شد، هنرمنداني از شهر تهران آثار خود را در قالب بيش از 60 تابلوي نقاشي عرضه کردند.

قاسم زاده مدير هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم افتتاحيه اين ورک شاپ يک روزه نقاشي گفت: ما پيش از برگزاري اين کارگاه‌ها بايد بدانيم که هدف از فعاليتي که مي‌خواهيم انجام دهيم چيست.

وي افزود: به نظر من برگزاري اين کارگاه‌ها مساله بسيار حياتي است که تداعي کننده هزاران تصوير ارزشمند هنري مي‌تواند باشد از سويي ديگر بايد به اين نکته نيز تاکيد کنم اگر ما اين کارگاه‌ها را برگزار نمي‌کرديم تاثيري در فعاليت‌هاي جاري ما نداشت اما ما همواره به دنبال بهانه هستيم که با برگزاري چنين گردهمايي‌هايي، خودمان را به لحاظ مفهومي و هويتي و مباني اعتقادي در کنار هم ببينيم و از تجربيات يکديگر استفاده کنيم.

مدير هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با انتقاد از روند فعاليت‌هاي تعدادي از مراکز آکادميک هنر که داراي نگرش‌هاي عميق فلسفي نيستند، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخي از اين نهادها وحشتي به دل ما انداخته‌اند که پرسش‌هاي اساسي خود در زمينه نگرش‌هاي انساني به هنر در حوزه‌هاي مختلف را هيچ گاه بيان نکنيم و از ياد ببريم که انسان هستيم و همواره براين باور باشيم که هنرمند نبايد به هيچکس پاسخگو باشد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود خطاب به هنرمندان شرکت کننده در اين کارگاه گفت: به تصوير کشيدن گل محمدي و انديشه‌هاي حضرت محمد(ص) براي ما در اين کارگاه‌ها بهانه مهمي است، اما آنچه که در اين کارگاه‌ها براي ما داراي ارزش فراوان است به تصوير کشيدن بنيان‌هاي فکري و انديشه‌هاي گرانقدر ايشان به عنوان پيامبر بزرگ اسلام است.

قاسم زاده ادامه داد: حضرت محمد(ص) همواره در بيان اعتقاداتشان در زمينه هاي زندگي اسلامي و انساني کوشا بودند، اين ديدگاه، ديدگاهي است که از هنر متعهد به عنوان يک ديدگاه فراتر از درونيات انسان هنرمند ياد مي‌شود که داراي يک جهان بيني توحيدي است . هنري که اسلام را تعالي مي‌بخشد و به شکوفا شدن اسلام ناب محمدي مي‌رساند. پس شما هنرمندان هم مي‌توانيد در اين دوره با اين ديدگاه به توليد اثرتان فکر کنيد نه اينکه هنر خود را صرفا محدود به ترسيم «گل محمدي» کنيد.

وي در ادامه صحبت خود تصريح کرد: نوآوري، نوع برخورد، توجه به عناصر هنرهاي تجسمي بايد از پايه‌هاي کار ما در اين کارگاه‌ها باشد و من به شما هنرمندان عزيز توصيه مي‌کنم قبل از اينکه انرژي خود را در بوم نقاشي به کار ببريد، قبل از بوم به کار ذهن ببريد چرا که مهندسي يک اثر قبل از توليد و داشتن يک ذهن آگاه مي‌تواند شما را به سمت توليد يک اثر ارزشمند هنري هدايت کند.

کارگاه نقاشي با موضوع گل محمدي و حضرت محمد(ص) هشتم تيرماه با حضور نقاشاني از سراسر تهران در نگارخانه خاتم برگزار شد و در پايان به نفرات برگزيده و چندتن از جانبازان هنرمند همزمان با روز جهاني مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي جوايزي اهدا شد.
نظر شما