جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۶
کد خبر: ۴۱۱۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
با تقدير از فرهاد قائميان، عليرضا شجاع‌ نوري و همسر رسول ملاقلي‌پور؛
آيين افتتاحيه نخستين دوره جشنواره سراسري «ميلاد سرخ» شب گذشته با حضور جواد شمقدري، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، منصور شرفي، مدير کل فرهنگ و ارشاد استان اردبيل، شفيع آقامحمديان، مدير مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي، فرماندار و جمعي از هنرمندان، اهالي در سالن همايش مجتمع فرهنگي فدک اردبيل برگزار شد.
به گزارش شهر، در ابتداي مراسم، منصورشرفي، مدير کل اداره ارشاد استان اردبيل و دبير نخستين جشنواره ميلاد سرخ با تبريک اعياد شعبانيه گفت: اين جشنواره در جهت تحقق منويات مقام معظم رهبري و تاکيدات ايشان بر افزايش بصيرت ديني با هدف ترويج فرهنگ عاشورايي گام برداشته است و در اين راه، از مکتب فکري و سياسي معمار بزرگ انقلاب، حضرت امام خميني(ره) بهره برده است.

دبير نخستين دوره جشنواره سينمايي «ميلاد سرخ» با بيان اين که استان اردبيل از ديرباز مهد شخصيت‌هاي بزرگ اسلامي بوده است، عنوان کرد: تلاش و اميدمان اين است با کمک هنرمندان، مسئولان دلسوز و اهالي قلم، راهي را آغاز کنيم که طي آن جشنواره «ميلاد سرخ» بتواند جايگاه واقعي خود را پيدا کند و آرزو مي‌کنم اين رويداد سينمايي و مذهبي بتواند در اين ديار تا هميشه به حيات خود ادامه دهد.

شرفي در پايان، برگزاري اين جشنواره را کمترين اداي دين به ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: همگي ما بايد سعي کنيم تا رويدادي را رقم بزنيم که متناسب با شأن اين بزرگواران باشد.

در بخشي از اين مراسم «شفيع آقامحمديان» مديرعامل مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و مدير جشنواره در سخناني کوتاه، از هنرمنداني که دست ياري در برگزاري اين جشنواره دادند، تشکر کرد که اگر حضور آنها و 22 داور بي ادعا نبود، اين جشنواره امروز برگزار نمي‌شد.

وي همچنين از مسئولان استان اردبيل که به اهداف بلند پروازانه معاونت سينمايي لبيک گفتند، تشکر کرد و گفت: از برخي مسئولان استاني گلايه‌هايي هم دارم که در صورت مرتفع نشدن مشکلات، در مراسم اختتاميه گلايه خود را مطرح خواهم کرد.

در ادامه مراسم، جواد شمقدري، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:سنگ بناي برگزاري اين جشنواره متناسب با اهداف انقلاب اسلامي و اهل بيت(ع) بنا نهاده شده است.

شمقدري با اشاره به پيام‌هاي مهم عاشورا، مهمترين آن را آموزش عزت‌مندي و ظلم‌ستيزي به مخاطبان اين واقعه دانست و يادآور شد: در متن اين پيام آمده بود که براي زيستن بي‌ذلت، انسان مسلمان بايد اين آمادگي را داشته باشد که براي احقاق حق خود حتي اگر لازم بود، ترسي از ريختن و گذشتن از خون خود و خانواده‌اش نداشته باشد.

معاون امور سينمايي انتقال پيام عاشورا به تمام نسل‌هاي بشر را رسالتي عظيم و خطير دانست و تصريح کرد: اگر پيام عاشورا منتقل نمي‌شد، عظمت آن نيز به چشم نمي‌آمد، اما انتقال اين پيام توسط حضرت زينب(س) توانست جريان بزرگي را در دنيا به وجود آورد. ما امروز در جمهوري اسلامي پيام‌ها و آرمان‌هاي بلندي را شاهد هستيم. نسلي که در انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته و تا به امروز نيز جريان داشته‌اند، نتيجه اين پيام‌ها را به خوبي درک کرده بودند.

شمقدري سينما را مهمترين ابزار براي انتقال پيام نهضت حسيني معرفي کرد و افزود: بايد بتوانيم از اين ابزار به بهترين وجه براي انتقال پيام‌هاي‌مان استفاده کنيم و معتقدم اگر تا به امروز از اين بستر به درستي استفاده نشده، نبايد از هنرمندان خرده گرفت و حصول اين رويداد را بيشتر بايد متوجه مسئولان دانست. بايد به سينما بهاي بيشتري داده شود، اما متاسفانه تا به امروز در اين زمينه دچار ضعف‌هايي بوده‌ايم.

وي با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي بالا در کشور اظهار کرد: با وجود چنين پتانسل‌ها و نيروهاي بالقوه موجود در کشور متاسفانه شاهد ضعف‌هاي زيادي هستيم و اين ضعف‌ها در شهرستان‌ها نمايان‌تر و مشخص‌تر است.

شمقدري در پايان صحبت‌هايش گفت: نبايد از تزريق سرمايه‌هاي بيشتر در سينما نگران بود، چرا که پيام انقلاب که امروز تبلور انتقال آن را در خيزش‌هاي منطقه خاورميانه شاهد هستيم، نمونه بارزي است از انتقال جريان‌ساز باورهاي ديني ملتي که خود را عاشق اهل بيت(ع) مي‌داند و اميدوارم اين رويداد سينمايي و مذهبي آغازي باشد براي شروع يک تحول بزرگ در عرصه سينماي ديني کشورمان.

در ادامه مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره سينمايي «ميلاد سرخ» پس از پخش نماهنگ‌‌هاي بخش بزرگداشت‌ها، از زنده‌ياد «رسول ملاقلي‌پور» و «فرهاد قائميان» هنرمندان اردبيلي فعال در عرصه سينماي ديني و دفاع مقدس، فريبرز صالح، سازنده فيلم «سفير» به عنوان نخستين کارگردان آثار مذهبي در سينماي پس از انقلاب و «عليرضا شجاع‌نوري» بازيگر فيلم «روز واقعه» به عنوان تلاشگران عرصه سينما در زمينه انتقال مفاهيم والاي مذهبي و معنوي، با حضور مسئولان استاني و سينمايي با اهداي لوح يادبود و تنديس جشنواره تجليل به عمل آمد.

در اين بخش همسر زنده‌ياد ملاقلي‌پور هديه و لوح بزرگداشت وي را دريافت کرد و پشت تريبون از اين که جشنواره ميلاد سرخ ياد اين سينماگر را زنده نگاه داشته، سپاس خود را ابراز کرد.

«فرهاد قائميان» نيز که با تشويق گسترده حاضران در سالن، پس از دريافت تنديس اين بخش با ذکر جملاتي خطاب به روح «رسول ملاقلي‌پور» که با وي در چند فيلم همکاري داشته است، از مسئولان جشنواره و همشهريانش تشکر کرد.

«عليرضا شجاع‌نوري» نيز با ابراز اين نکته که بابت اولين حضورش در اردبيل خوشحال است و شيفته اين شهر و مردمانش شده، گفت: از اين که جشنواره «ميلاد سرخ» موجب حضور من در شهر مقدس اردبيلي شده، سپاسگذارم.

در اين بخش «شفيع آقامحمديان» نيز با اشاره به ريشه‌هاي خانوادگي «شجاع‌نوري» او را از خاندان مقدس اردبيلي دانست.

«فريبرز صالح» کارگردان فيلم «سفير» هم در بخش پاياني بزرگداشت‌ها گفت: عادت به سخنراني ندارم، اما از حضور اين همه جوان سينماگر که به هنر مذهبي عشق مي‌ورزند، شگفت زده شدم.

در اين مراسم همچنين مداحي توسط «شهروز حبيبي» برنده پنج دوره چاووشي خواني جشنواره رضوي برگزار شد و گروه «شيدا» به سرپرستي سيد حسين مرتضوي به اجراي برنامه پرداختند.

نظر شما