جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۹
کد خبر: ۴۱۱۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با بيان اين که کاهش فاصله جنوب و شمال تهران از اولويت‌هاي و محورهاي فعاليت شهرداري تهران بوده است، ابلاغ طرح تفصيلي جديد تهران را گامي در اين راستا دانست.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، هيربد معصومي در جلسه توجيهي طرح تفصيلي تهران که با حضور نمايندگان سازمان بازرسي شهرداري تهران ومرکز نظارت همگاني 1888 در مناطق 22 گانه برگزار شد، با اشاره به اين که شهر تهران از بعد انقلاب بر اساس طرح جامع سال 49 اداره مي شود، گفت: در آن زمان طرح تفصيلي منسجمي براي محدوده 5 و 25 ساله تهيه نشد که بر اساس آن هم اکنون شاهديم که بسياري از اراضي فاقد مشخصه فني هستند.


او افزود: با آنکه بسياري از شهرهاي دورافتاده داراي طرح تفصيلي بودند و حتي تراز مالي فيزيکي آن نيز مشخص بود، تهران اين طرح را نداشت درصورتي که وسعت تهران به اندازه 4 کلانشهر است و 22 منطقه آن هريک به جاي 22شهر محسوب مي شود.


اين گزارش مي افزايد در سال 82 شهرداري تهران نياز به تجديد نظر در طرح جامع و تفصيلي را حس کرد تا الگوي توسعه تهيه و برداشت وضع موجود انجام شود که درهمين راستا برخلاف طرح هاي کالبدي گذشته، طرحي راهبردي ـ ساختاري براي تهران تهيه شد.


عدم گسترش شهر از رويكردهاي طرح تفصيلي است

معاون شهردار تهران با اشاره به رويکردهاي طرح جامع و تفصيلي جديد تهران اظهار کرد: پي ريزي خانه‌هاي شهر و هويت آن همسنگ با ميراث شهر، پي ريزي ساختاري غير متمرکز مبتني بر الگوي شبکه‌اي از محورهاي متعدد خدمت رساني با تاکيد بر ساماندهي پهنه مرکزي شهر و عدم گسترش شهر و محدوديت گسترش آن از رويکردهاي پيش بيني شده است.


او با بيان اين که طرح مذکور اولين طرح جامعي است که علاوه بر جمعيت پذير بودن شهر، سکونت پذيري آن نيز به طور جداگانه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: در افق 1405 جمعيت 9 ميليون و 100 هزار نفر پيش بيني شده درحاليکه بر اساس آخرين سرشماري جمعيت تهران هفت ميليون و 800 هزار نفر است و حتي براي 10 ميليون و نيم ايجاد ظرفيت سکونت شده و اين بدان معناست که يک ميليون و 500 هزار مسکن اضافه بر جمعيت در طرح تفصيلي جديد تهران در نظر گرفته شده است.


طرح تفصيلي موجب گراني مسکن نمي‌شود

معصومي در ادامه با تاکيد بر اين که طرح تفصيلي موجب گراني مسکن نمي شود، گفت: طرح تفصيلي تهران با 406 شيت نقشه تهيه شده است که در محيط جي آي اس است و داراي 14 لايه اطلاعاتي مختلف است که 180 پارامتر اطلاعاتي دارد.


براين اساس تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران از کارهاي ماندگار حوزه شهري است که هر 40 سال يکبار انجام مي شود و با وجود آنکه تهيه طرح تفصيلي 5/3 تا 8 سال زمان مي برد، تهيه طرح تفصيلي بعد تصويب طرح جامع درسال 86 آغاز شد که درآن توجه به ميراث طبيعي شهرمورد اهميت بوده و دامنه جنوبي البرز که تحت فشار بوده مورد اهميت است.


معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در راستاي فرموده مقام معظم رهبري مبني بر جلوگيري از تعرض به دامنه جنوبي البرز تا کنون 15 هزار هکتار از اراضي براي صيانت و درختکاري تحويل گيري شده است و در شمال بزرگراه بابايي نيز 200 هکتار زمين تعاوني قوه قضائيه و شوراي نگهبان وجود دارد که شهرداري تقبل کرده است تا مشکل آن برطرف شود.


او با اشاره به وجود چهار پهنه در طرح تفصيلي تهران اظهار کرد: پهنه R پهنه سکونت است که 38 درصد شهر، پهنه S پهنه کار و فعاليت 28 درصد شهر، پهنه M مختلط 9 درصد و پهنه G پهنه سبز و باز است که ساير مساحت شهر به آن اختصاص يافته است و به ميراث طبيعي توجه دارد که با اين کار نه تنها سرانه فضاي سبز به حد استاندارد مي رسد بلکه از حد سرانه نيز بالاتر مي رود.


ابلاغ طرح تفصيلي تهران موجب افزايش درآمد شهر مي‌شود

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در ادامه اظهار کرد: ابلاغ طرح تفصيلي تهران موجب افزايش درآمد شهر مي شود و کاهشي در درآمد شهرداري ايجاد نمي کند که تاخيري در اجراي آن باشد و زماني که در حال گذر است زماني است که بايد فرآيند قانوني براي ابلاغ اين طرح طي کند.


او با اشاره به وجود 14 هزار هکتار بافت فرسوده در تهران گفت: به همين منظور يک سوم اراضي ذخيره نوسازي که در مجاورت بافت فرسوده است به اين مکان اختصاص مي يابد و امروز شاهد آن هستيم که ميزان صدور پروانه در اين بخش و در سه ماهه ابتداي سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزايش يافته است.


به گفته اين مسئول شهرسازي شهرداري تهران با ابلاغ طرح تفصيلي فاصله شمال و جنوب هرچه بيشتر کاهش مي يابد که اين از اولويت هاي شهرداري تهران بوده است.

نظر شما