جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۷
کد خبر: ۴۱۳۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸
مديريت شهري در چارچوب تعهد و رسالتش در مديريت فرهنگي شهر، تلاش کرده‌است تا در زمينه آماده‌سازي‌ امکانات لازم براي معلولان عموما و جانبازان دفاع مقدس خصوصا در کلانشهر تهران اقدامي هرچند کوچک انجام دهيم.

- سيدمحمدهادي ايازي *

ماه شعبان المعظم در تقويم اسلامي ما بسيار خاص است و ولادت بزرگان دين در اين ماه جلوه باشکوهي به آن داده است.

ولادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، حضرت امام سجاد(ع)، حضرت عباس(ع) و ولادت عصاره خلقت و موعود آخرت حضرت بقيه‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) از آن جمله است که بر همه شما عزيزان پيرو آن ستاره‌هاي آسمان ولايت مبارک‌باد.

در تاريخ بشريت جنگ‌هاي بسياري رخ داده است، در اين نبردها که با هرانگيزه و دليلي شعله‌ور مي‌شد، عده‌اي کشته و البته به تعداد بيشتر معلول و ناقص‌العضو مي‌شدند. به هر نسبت که جوامع به لحاظ نهادهاي مدني پيشرفت کرده به همان نسبت براي طبقات و اقشار مختلف مخصوصاً گروه‌ها و طبقات اجتماعي و انساني معلول جسمي، در جهت تأمين زندگي و مايحتاج آنان چاره‌انديشي شده است.

نگاه انساني به اين بندگان خدا وقتي که با آموزه‌هاي رأفت‌آميز دين آميخته شود، مسئوليت مديران اجتماعي و فرهنگي را در اين زمينه دوچندان مي‌کند.

 

2-در کشور ما علاوه بر معلولان مادرزادي و يا دچار نقص ناشي از حوادث، گروهي از جانبازان 8 سال دفاع مقدس را داريم که چشم‌و‌چراغ کشور بوده و همه ما و انقلاب اسلامي مديون آنان هستيم.

تأکيدات مقام‌معظم‌رهبري بر رسيدگي به نيازهاي ورزشي، فرهنگي و اجتماعي اين عزيزان وظيفه مديران مربوطه را دو چندان کرده است. البته بعضي از نهادهاي مسئول در زمينه رسيدگي به امور جانبازان خدمات ارزنده‌اي به اين عزيزان ارائه مي‌کنند و بايد هم به بهترين وجه ممکن به امور درماني و خدماتي آنان رسيدگي کنند.

اما همه نيازهاي اين عزيزان به خدمات درماني محدود نمي‌شود و نيازهاي حرکتي و ورزشي براي آنان بعضاً از درمان‌هاي شيميايي و دارويي ضروري‌تر است.

مديريت فرهنگي شهر تهران که معتقد به مديريت کارآمد ديني است به همه اقشار و گروه‌هاي اجتماعي به‌عنوان شهروند محق، به‌گونه‌اي يکسان مي‌نگرد و در چارچوب وظايف و ماموريت‌ها بايد بسته به نيازهاي آنان برنامه‌ريزي و طراحي راهبردي داشته باشد. در چارچوب اين تعهد و رسالت در مديريت فرهنگي شهر، تلاش کرده‌ايم تا در زمينه آماده‌سازي‌ امکانات لازم براي معلولان عموما و جانبازان دفاع مقدس خصوصا در کلانشهر تهران اقدامي هرچند کوچک انجام دهيم.

 

3-روز گذشته آرزوي سه ساله مديريت شهري در افتتاح مجموعه فرهنگي و ورزشي ويژه معلولان و جانبازان محقق شد. اين مجموعه به نام بلند و بي‌همتاي بزرگ‌ترين جانباز، ايثارگر و به بيان زيباي سيد مهدي شجاعي، سقّاي ‌آب ‌و ‌ادب حضرت باب الحوائج ابوالفضل العباس(ع) قمربني‌هاشم در آستانه ولادت باسعادتش متبرک شد و به دست پيروان و دوستدارانش افتتاح شد.

اغراق نيست اگر گفته شود که مجموعه ورزشي و فرهنگي قمربني‌هاشم (جانبازان) در منطقه 20 شهرري در نوع خود در ايران بي‌نظير است.

اين مجموعه ورزشي ظرفيت و امکانات لازم براي برگزاري مسابقات در حد بين‌المللي را خواهد داشت و اين يعني ايجاد يک فرصت مناسب براي جذب ورزشکاران حداقل معلول در کشورهاي پيراموني و ايجاد فضاي کار و اشتغال براي معلولان عزيز که مي‌توانند نقش راهبري و هدايت اين مجموعه ورزشي را بر عهده داشته باشند.

 

4-فردا ولادت با سعادت زيباترين روح پرستنده، لطيف‌ترين آفريننده دعا، حضرت سيدالساجدين امام سجاد(ع) است. اين روز نيز مبارک‌باد.

شايد اين ويژگي در هيچ‌يک از ديگر اديان نباشد که در اسلام عموماً و تشيع خصوصاً وجود دارد که براي ابعاد گوناگون زندگي انسان‌ها، موضوعاتي براي گراميداشت‌ها دارد که اين روز به‌عنوان روز بيمار نامگذاري و متبرک شده‌است.

رسيدگي به سلامت عمومي شهري در کشورهاي توسعه‌يافته، از ماموريت‌ها و وظايف شهرداري‌ها و مديريت‌هاي شهري محسوب مي‌شود ولي در کشور ما که هنوز مديريت واحد شهري تحقق نيافته، مديريت فرهنگي با احداث سراهاي محلات نسبت به توسعه خانه‌هاي سلامت اقدام کرده است. ما در تهران در حال حاضر 374 خانه سلامت در محلات تهران داريم که فرصت مناسبي است تا ساکنان محلات از اين امکانات استفاده کنند.

 

5-جشن‌هاي شعبانيه و برگزاري مراسم به همين مناسبت‌ها در مساجد و بوستان‌ها به چهره شهر نشاط بخشيده است. امسال نيز حدود 4 هزار سامانه نشاط در سطح شهر تهران پيش‌بيني شده است. بزرگ‌ترين جشنواره امسال با عنوان «قنوت انتظار» در بوستان آزادگان در جنوب شهر در حال اجراست. استقبال مردم با صفاي مناطق جنوبي شهر از اين جشنواره، خستگي را از تن مديران و عوامل اجرايي به‌در کرد.

 

* معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران

نظر شما