جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۱۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
ابوالحسن علوي‌طباطبايي منتقد و پژوهشگر در 66 سالگي دارفاني را وداع گفت.

به گزارش شهر، علوي‌طباطبايي منتقد،‌ پژوهشگر و مترجم سينماي ايران عصر چهارشنبه 22 تير پس از مدت‌ها مبارزه با بيماري سرطان كبد در بيمارستان عرفان تهران درگذشت.

علوي‌طباطبايي در سال 1324 در شهر بروجرد به دنيا آمد. تحصيلات عاليه خود را در رشته زبان و ادبيان انگليسي ادامه داد و موفق به اخذ مدرك كارشناسي شد و همچنين در رشته ارتباطات مدرك كارشناسي ارشد را اخذ كرد. فعاليت مطبوعاتي خود را از سال 1344 با نوشتن نقد فيلم و ترجمه مقالات و مصاحبه براي نشريات آغاز كرد.

اين منتقد فقيد در سومين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران تجليل شد.

از جمله فعاليت‌هاي وي عبارت است از: ترجمه و تأليف كتب سينمايي از سال 1358 (ايدئولوژي سياسي و نيروي مقاومت تبليغاتي در سينما، سينماي جنگي، فرهنگ فيلم نگاري، سينماي ياسومر و اوزو، سينماي داستاني جنگ، از كابوس تا حماسه)، فعاليت به عنوان نويسنده برنامه هاي سينمايي در صداوسيما، همكاري با جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از سال 1362 الي 1375، تدريس تاريخ سينما و تحليل فيلم در جهاد سازندگي، مجتمع دانشگاهي هنر، مركز اسلامي آموزش فيلمسازي، جهاد دانشگاهي از سال 1362 الي 1377، عضو كميته انتخاب و هيأت داوران جشنواره بين المللي فيلم رشد (65،64) عضو شوراي بررسي فيلم مجامع فرهنگي و هنري (66،1363)، مشاور مركز مطالعات و تحقيقات سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (75،1374). وي از نوادگان آيت‌الله العظمي بروجردي بود.

تشييع پيكر علوي‌طباطبايي صبح امروز از مقابل بيمارستان عرفان در سعادت‌آباد به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

نظر شما