شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۱
کد خبر: ۴۲۱۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
با انفجار يک بمب و تيراندازي يک نفر به کمپ جوانان حزب کارگر نروژ، بدترين و وحشتناک ترين حمله به اين کشور پس از جنگ جهاني دوم در تاريخ اين کشور رقم خورد.

تابناک: روز جمعه با انفجار يک بمب در نزديکي دفتر نخست وزيري نروژ و در ادامه با شليک گلوله از سوي فردي که لباس پليس پوشيده بود، 87 نفر کشته و 15نفر زخمي شدند. در اين حادثه نخست وزير نروژ آسيبي نديده است. در همين حال بازپرس پليس شهر «اسلو» گفته است که فردي مشکوک را دستگير کرده اند.

 

 

 

بنابر اين گزارش، شاهدان عيني گفته اند جواني 20 تا 25 ساله با پوشيدن لباس پليس به سمت تجمع جوانان حزب کارگر نروژ آتش گشوده است. اين جوانان در شهر «يوتا» که در نزديکي اسلو قرار دارد، اردوي تابستاني خود را برگزار کرده بودند. اين شاهدان تعداد کشته شده ها را بين 20 تا 30 نفر تخمين زده اند. آنان همچنين به شبکه هاي تلويزيوني گفته اند که جنازه هايي را نيز در درون آب ديده اند. رسانه هاي اين کشور اين حادثه را هولناک ترين حادثه پس از وقايع جنگ جهاني دوم در اين کشور معرفي کرده اند.

 

بر اين اساس، ويراني ها ناشي از انفجار دو بمب بوده است؛ پليس تاکنون توضيح بيشتري در اين زمينه نداده است. اکنون يکي از ميدان هاي شهر اسلو که جايزه صلح نوبل در آنجا اهداء مي شود، مملو از اشيايي است که از انفجار ساختمان بر جاي مانده است.

 

وزارت خارجه آمريکا از شهروندان اين کشور درخواست کرده که تا اطلاع ثانوي در مرکز شهر اسلو تردد نکنند.

 

 

 

اين گزارش مي افزايد: در نخستين گام انگشت اتهام به سمت يک خاورميانه اي نشانه رفته و او کسي نيست جز يک روحاني عراقي به نام «ملا کرکار»، کسي که هفته گذشته سياستمداران نروژي را به مرگ تهديد کرده بود. وي در مصاحبه با شبکه هاي آمريکايي گفته است اگر مقامات سياسي نروژ وي را از کشورهاي اسکانديناوي اخراج کنند، آنان را خواهد کشت. البته اشاره برخي مفسران هم به سمت هواداران القاعده است. اينان معتقدند که آنچه اتفاق افتاده نه کار يک فرد که کار گروهي سازمان يافته است.

 

اگر چه هنوز چند ساعت بيشتر از اين حادثه سپري نشده با اين وجود رسانه هاي اسکانديناوي از جمله رسانه هاي نروژ و دانمارک به نوعي در پي ارائه گزارش هايي هستند که بين اين حرکت تروريستي و تظاهرات مسلمانان در سال 2005 که به دنبال انتشار کاريکاتورهايي از مقدسات مسلمانان در نشريات دانمارک صورت گرفت ارتباط برقرار کنند و اين حادثه را به مسلمانان نسبت دهند، اين در حالي است که تاکنون نه هيچ گزارشي از سوي پليس منتشر شده و نه کسي مسئوليت اين حادثه را به عهده گرفته است.

 

 

 

اين حادثه به عنوان بدترين حادثه و حمله مسلحانه در نروژ پس از جنگ جهاني ارزيابي شده و رسانه هاي غربي به شدت از آن اظهار نگراني مي کنند در حالي که هر روز در عراق، افغانستان، يمن، ليبي، بحرين، پاکستان و... صدها نفر به صورت روزانه کشته مي شوند و همين رسانه ها به صورت عادي آن را مخابره مي نمايند.

 

با اين وجود، بي ترديد انسان هاي آزاده جهان، هر حادثه تروريستي و از جمله حادثه تروريستي نروژ را محکوم خواهند کرد و طبعا مي بايست رسانه ها در همه موارد يکسان عمل کنند؛ چرا که به نظر نمي رسد خون کسي، به دليل زيستن در يک منطقه جغرافيايي، از خون ديگر کسان رنگين تر باشد!

نظر شما