شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۲۱۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کيارستمي که بعد از حافظ و سعدي و نيما يوشيج سراغ غزليات مولانا رفته بود، حالا حاصل نگاهش به غزليات اين شاعر را منتشر کرده‌ است.

خبرآنلاين- کيارستمي پيش از اين با نگاهي خاص به سراغ شعرهاي حافظ و سعدي رفته و تک بيت‌ها يا حتي تک مصراع‌هايي را از بين اثار اين شاعران انتخاب و در کتابي منتشر کرده بود. اين سينماگر اين‌بار هم همان رويکرد را به شعر مولانا و ديوان غزليات شمس او داشته است.


اين پروژه او با چاپ کتاب «حافظ به روايت کيارستمي» آغاز شد و با «سعدي از دست خويشتن فرياد» ادامه يافت. سومين کتابي که در اين مجموعه منتشر شد، حاصل انتخاب او از بين اشعار نيما بود، اين کتاب هم با عنوان «آب» روانه بازار شد.


او حالا چهارمين کتاب از اين مجموعه را روانه بازار کرده است. کتابي که «آتش» نام دارد و حاصل نگاه او به ديوان غزليات شمس تبريزي است.


البته کيارستمي در اين راه و در مواجهه با برخي از شاعران کلاسيک ايران شکست‌هايي را هم تجربه کرده‌ است. يکي از شاعراني که شعرهايش به قرائت کيارستمي تن نداده خاقاني شرواني است.


او در حاشيه مراسم رونمايي کتاب «آتش» که عصر پنجشنبه 30 تير ماه برگزار شد، گفت: «مدت‌ها وقت خود را صرف انتخاب شعرهاي خاقاني کردم، اما اين پروژه با شکست روبرو شد؛چون درشعر خاقاني اين تک بيت‌هاي مستقل آنگونه که انتظار داشتم به چشم نمي‌خورد.»


به گفته کارگردان «طعم گيلاس»: «بخشي ازشعر کلاسيک ما از جمله شعرهاي عطار به دليل روايي بودن چنين قابليتي را ندارند و نمي‌شود تک بيت‌ها يا تک مصرع‌هاي مستقلي را ازبين آن‌ها انتخاب کرد.»


يکي ديگر از شاعراني که شعرش از نگاه اين هنرمند چنين ويژگي دارد، فردوسي است و به عقيده او با اين رويکرد نمي‌شود به سراغ شاهنامه او رفت.


کيارستمي که درميان شاعران معاصرشعرهاي شفيعي کدکني و در ميان شاعران کلاسيک شعرهاي سعدي را بيشتر از همه مي‌پسندد، اين روز‌ها پروژه ديگري را هم در دست دارد: «مشغول گزينشي موضوعي با عنوان شب در ميان شعرهاي کلاسيک و معاصر هستم.»


البته اين تنها کار در دست انجام کيارستمي در حوزه شعر و ادبيات نيست ، او مي‌گويد يک کار ويژه و منحصر به فرد با شعرهاي شفيعي کدکني هم انجام داده‌ است.


البته انتشار اين کتاب‌ها مثل ساير آثار کيارستمي واکنش‌هاي مختلف و متفاوتي را در بين اهالي ادبيات و دوستداران اين سينماگر برانگيخت.


خيلي‌ها به او و نوع نگاهش به اشعار شاعران بزرگ ايراني تاختند و رويکرد او را غلط دانستند، در مقابل هم عده‌اي ازاين رويکرد و نگاه ميني‌ ماليستي اين سينماگر به شعر شاعران بزرگ ايران تعريف کردند. حالا بايد منتظر ماند و ديد که ساير کارهاي او با شعر شاعران معاصر و کلاسيک ايران چه سرنوشتي پيدا مي‌کنند.

نظر شما