دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۲
کد خبر: ۴۲۲۶۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
سخنگوي شهرداري تهران با ذكر برنامه‌هاي شهرداري تهران در ماه رمضان و با بيان اين‌كه توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي در همه شهرهاي توسعه يافته به‌عهده دولت است، تصريح كرد: تاكنون كه 4ماه از سال مي‌گذرد هنوز قانون ارائه تسهيلات ارزي به‌مترو تهران محقق نشده است.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، سيد محمدهادي ايازي، سخنگوي شهرداري تهران صبح امروز ـ 2 مرداد ـ در نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به‌برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان شهرداري تهران گفت: اين برنامه‌ها با محوريت قرآن كريم و تشويق مردم به‌تلاوت قرآن با رويكرد گسترش برنامه‌هاي در سطح محلات و مناطق به‌اجرا در مي‌آيد.


او افزود: ترويج روح معنويت در شهر، ايجاد شور و نشاط در ماه نور و مخاطب قرار دادن خانواده‌ها در اين برنامه‌ها از ديگر رويكردهاي شهرداري تهران در اين ماه مبارك است.


سخنگوي شهرداري تهران به‌برگزاري كاروان‌هاي پيشواز ماه مبارك رمضان در سطح شهر خبر دارد و گفت: اين كاروان‌ها به‌منظور نويد آغاز ماه مبارك رمضان به‌شهروندان و به‌خصوص ترغيب جوانان براي بهره‌گيري از اين ماه پربركت در سه روز آخر ماه شعبان برگزار مي‌شود.


«برآستانه جانان» در 23 بوستان تهران

او برگزاري برنامه‌ «بر آستان جانان» در 23 بوستان شهر توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را از برنامه‌هاي شهرداري تهران در اين ماه برشمرد و گفت: در اين برنامه‌ها استيج‌ها و غرفه‌هاي فرهنگي و هنري پيش و پس از افطار برپا مي‌شود.


ايازي ادامه داد: هم‌چنين همانند سال‌هاي گذشته مراسم «سحرخيزان كوچك» نيز به‌منظور تشويق و ترغيب نونهالان براي گرفتن روزه‌هاي كله‌گنجشكي و آيين «عمري با قران» براي تجليل از خادمان و پيشكسوتان قرآني كشور برگزار مي‌شود.


به‌گفته وي، اطعام روزه‌داران در ايستگاه‌هاي مترو، ميادين و بوستان‌هاي شهر، انجام برنامه‌هاي آموزشي مذهبي، توليد محصولات فرهنگي، كتاب اتوبوس و مترو با محوريت ماه رمضان بخش ديگري از برنامه‌هاي شهرداري است.


ويژه‌برنامه «شب‌هاي رمضان» در بوستان ولايت

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه اظهار كرد: ويژه‌برنامه «شب‌هاي رمضان» در بوستان ولايت، برگزاي مسابقه «رازهاي آسماني» و «محله آسماني» در سطح محلات از ديگر اين برنامه‌هاست.


او به‌برنامه‌هاي ورزشي شهرداري تهران در محل سايت 350هزار مترمربعي بوستان ولايت و سطح محلات تهران اشاره كرد و افزود: هم چنين اداره كل فرهنگي محفل انس با قران كريم در 220 محله تهران با عنوان «پنجره‌هاي آسماني» و «تور نيابش» كه به‌تور گردشگري ويژه اماكن و محافل مذهبي تهران اختصاص دارد را برپا مي‌كند.


برگزاري 22 نمايشگاه قرآني در سطح مناطق

به گفته ايازي، برگزاري 22 نمايشگاه قرآني در سطح مناطق با عنوان «بيانات نور»، برپايي سامانه‌هاي نشاط و ويژه‌برنامه‌هاي ولادت امام حسن در محلات با عنوان «حسن بي‌نهايت» و هويت بخشي به‌سيماي شهر در قالب «كوچه‌باغ‌هاي ملكوت» از ديگر اين برنامه‌هاست.


او به برگزاري برنامه «شب‌هاي شيدايي» در محل باغ موزه دفاع مقدس اشاره و اظهار كرد: هم‌چنين آموزش و قرائت قران كريم در مسجد خرم‌شهر، خواندن ادعيه بر سر مزار شهداي گمنام و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در كنار درياچه «هورالعظيم» و برپايي خيابان هنر و برپايي سفره افطار اقوام مختلف ايراني در ضلع جنوبي باغ موزه برپا مي‌شود.


سفره افطار كشورهاي اسلامي در برج ميلاد پهن مي‌شود

معاون شهردار تهران به‌‌برگزاري محافل ادبي با موضوع جايگاه شعر، نيايش و ادعيه در ادبيان با حضور ادبا، شعرا و صاحب‌نظران از 3 تا 12 ماه رمضان در خانه هنرمندان اشاره كرد و گفت: در برج ميلاد هم برنامه «شب‌هاي ميهماني خدا» برگزار و سفره افطار كشورهاي اسلامي پهن مي‌شود.


به گفته وي، علاوه بر پخش اذان و قران روي سازه اصلي برج، برنامه علمي رصد حلول ماه‌هاي رمضان و شوال و هم چنين برنامه نورافشاني در اين دو شب بخش ديگري از برنامه‌هاي اين برج به‌شمار مي‌آيد.


شهرداري تهران آمادگي تحقق مديريت واحد مترو دارد

سخنگوي شهرداري تهران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه وضعيت تحقق مديريت واحد مترو در استان تهران چگونه شده است گفت: در صورتي‌كه مجلس و دولت تصويب كنند و اعتبارات لازم اختصاص يابد، در شهرداري تهران اين آمادگي وجود دارد.


او ادامه داد: همان‌طور كه شهردار تهران هم در مراسم افتتاح ايستگاه كهريزك گفت؛ در صورتي‌كه اين موضوع به تصويب برسد شهرداري ظرف مدت 18 ماه مترو را از كهريزك به فرودگاه امام خميني (ره) برساند.


ايازي در خصوص پل‌هاي كابلي در سطح شهر تهران گفت: يكي از اين پل‌هاي كابلي در منطقه جواديه ساخته شده است و مطالعه ساير پل‌ها نيز در دستور كار قرار دارد. دومين پل نيز در بزرگراه همت به سمت برج ميلاد ظرف چند ماه آينده آماده بهره‌برداري مي‌شود و پل شيخ فضل‌الله نوري هم پل ديگري است كه كابلي خواهد بود.


بهشت‌زهرا تا 10 سال آينده مشكل دفن تهران را حل مي‌كند

او در خصوص كمبود جا براي دفن اموات در تهران گفت: در گذشته پيگيري‌هايي صورت گرفت كه در چهار نقطه شهر گورستان ساخته شود اما مخالفت‌هايي انجام شد. شهرداري تهران در ضلع جنوبي بهشت‌زهرا زميني را تملك كرد كه تا 10 سال آينده مشكل دفن را حل مي‌كند.


سخنگوي شهرداري تهران با بيان اينكه در برخي از نقاط شهر در حال مطالعه هستيم تا گورستان ساخته شود گفت: در برخي از مكان‌ها مانند امامزاده 5 تن در لويزان، حرم عبدالعظيم، امامزاده علي‌اكبر در چيذر دفن‌هايي صورت مي‌گيرد كه در پي آن هستيم آرامستان‌هايي را احيا كنيم.


برخي گورستان‌هاي قديم تهران احيا مي‌شود

او تصريح كرد: گورستان‌هاي متروكه تغيير كاربري داده و به بوستان تبديل شده‌اند، اما در برخي اماكن مانند آرامستان‌هاي گذشته و امامزاده‌ها كه امكان دفن وجود داشته باشد، گورستان‌ها احيا مي‌شود. البته در اين زمينه با محيط زيست نيز تعامل خواهيم كرد.


محمدهادي ايازي در خصوص احداث پروژه نينوا در جنوب شهر تهران گفت: به دليل اينكه سقف اعتبارات در سال 90 محدود است شوراي شهر اين پروژه را در اولويت قرار نداده است و اين پروژه در سال‌هاي آينده اجرايي خواهد شد.


3 درصد اعتبارات به‌آموزش شهروندي از سال 88 اختصاص يافته است

او در پاسخ به‌سوال خبرنگار «شهر» در خصوص اختصاص 3 درصد اعتبارات به موضوع فرهنگ‌سازي و آموزش شهروندي گفت: طرحي را در شهرداري به عنوان ماتريس فرهنگي در نظر گرفته‌ايم و شوراي شهر تمام سازمان‌ها را مكلف كرده است كه 3 درصد اعتبارات خود را به موضوعات فرهنگ شهروندي اختصاص دهند.


سخنگوي شهرداري تهران تصريح كرد: اين 3درصد در سال‌هاي 88 و 89 اختصاص يافته و در سال‌جاري نيز همه بخش‌هاي شهرداري آن را اجرا مي‌‌كنند.


پيش‌بيني‌ها لازم براي تردد در ماه مبارك رمضان صورت گرفته است

او در پاسخ به ديگر سوال خبرنگار ما در مورد حمل‌ونقل عمومي در ماه رمضان با توجه به مراسم‌هاي مذهبي و اجتماعي شهروندان در اين ماه گفت: شهرداري تهران در مواقع خاص مانند استقبال از بهار و يا بازگشايي مدارس تمهيدات لازم را براي تسهيل تردد شهروندان در سطح شهر در نظر مي‌گيريد و اين پيش‌بيني‌ها براي ماه مبارك رمضان نيز صورت گرفته و در زمان مقتضي اطلاع‌رساني خواهد شد.


او تاكيد كرد: قطعا همه نيازهاي شهروندان براي تردد در شهر در اين ماه مبارك نيز در نظر گرفته مي‌شود.

شهروندان رعايت نمي‌كنند، موش‌ها تكثير مي‌شوند

سخنگوي شهرداري تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه ميزان موش‌ها در تهران بسيار زياد شده است، گفت: اصولا كلانشهرها با اين مشكل روبرو هستند و شهرداري تهران براي رفع اين مشكل اقداماتي انجام داده است اما متأسفانه شهروندان رعايت نمي‌كنند و زباله‌هايي كه در شهر قرار مي‌دهند غذاي حيوانات موذي مي‌شود.


او در خصوص نرخ كرايه تاكسي‌ها، گفت: براساس مصوبه شوراي شهر و با تعامل با دولت نرخ كرايه‌ها 15 درصد افزايش يافته است و اگر راننده‌اي تخلف مي‌كند شهروندان مي‌‌توانند شماره خودرو را به 1888 اطلاع دهند.


تجهيزاتي براي تراموا خريداري نشده است

ايازي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه اعلام شده بحث احداث تراموا در تهران منتفي شده اين در حالي است كه قبلا اعلام شده بود تجهيزاتي براي اين كار از خارج از كشورتهيه شده است گفت: احتمالا براساس طرح جامع ترافيكي اين موضوع منتفي شده است.


او در پاسخ به اين پرسش كه توضيحاتي در مورد قطار سبك شهري ارائه كنيد، گفت: از جزئيات ساخت قطار شهري نيز مطلع نيستم، تا آنجا كه من اطلاع دارم تجهيزاتي براي تراموا خريداري نشده است. اما اگر قطعاتي براي تراموا خريداري شده حتما در نقطه‌اي ديگري استفاده مي‌شود.


اولين بار است موضوع بيماري مرموز در مترو را مي‌شنوم

سخنگوي شهرداري تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه اعلام شده بيماري مرموزي بين كاركنان مترو شيوع پيدا كرده است گفت: من در مورد اين موضوع چيزي نمي‌دانم و اولين بار است اين موضوع را مي‌شنوم.


او تصريح كرد: در حوزه‌هاي تخصصي شهرداري چكاب‌هاي سلامتي به‌طور منظم صورت مي‌گيرد و اگر مشكلي وجود داشت قطعا در جلسات مديران شهر مطرح مي‌شد كه چنين موردي مطرح نشده است. اين موضوع شايعه‌اي بيش نيست.


سخنگوي شهرداري تهران در خصوص آلودگي هواي مترو گفت: شهر تهران در معرض آلودگي‌هايي است و طي سال‌هاي اخير نيز ريزگردي‌هايي در نواحي جنوب و غرب كشور وارد تهران شده است. امكان دارد برخي تونل‌ها به دليل شرايط خاصي كه دارند آلودگي داشته باشند اما اينطور نيست كه آلودگي در داخل تونل‌ها بيش از اندازه باشد.


او خاطرنشان كرد: انتظاري كه از محيط زيست داريم اين است كه اعلام كنند آيا شهر تهران با مشكل آلودگي مواجه نيست؟


قانون تسهيلات ارزي تاكنون محقق نشده است

ايازي در خصوص پرداخت يارانه از سوي دولت گفت: در چهار ماه گذشته يارانه‌اي تحقق پيدا نكرده است ولي نمي‌توان گفت كه دولت كمكي نكرده است چون در ابتداي سال هستيم.


او اضافه كرد: البته مجلس محترم در سال‌هاي 88 و 89 قانون دو ميليارد دلار تسهيلات ارزي را به‌تصويب رساند كه از سوي دولت اجرايي نشده است. با اين‌كه اين تسهيلات در بودجه سال 90 نيز از سوي مجلس لحاظ شده كه تاكنون كه 4 ماه از سال مي گذرد هنوز محقق نشده و اميدوارم دولت كمك كند مترو در تهران توسعه يابد. توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي در همه شهرهاي توسعه يافته به‌عهده دولت ملي است.

نظر شما