جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۲۶۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴
«مسئوليت مسلمين در گسترش و تعميق بيداري اسلامي در جهان» در دوازدهمين اجلاس روحانيون و ائمه جماعات و مبلغين مراکز اسلامي و مساجد بريتانيا در مرکز اسلامي انگلستان مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش «شهر» به نقل از پايگاه اطلاع رساني مرکز اسلامي انگلستان در آستانه حلول ماه مبارک رمضان به دعوت مرکز اسلامي انگليس درلندن، روحانيون و ائمه جماعات و مبلغين مراکز اسلامي و مساجد بريتانيا، دوازدهمين اجلاس ساليانه خود را با عنوان: «مسئوليت سنگين مسلمانان در گسترش و تعميق بيداري اسلامي در جهان» و به منظور هماهنگي تبليغي و دستيابي به راهکارهاي مناسب تبليغ در ماه مبارک رمضان امروز يکشنبه 9 مرداد(31 جولاي 2011) برگزار کردند.


اين نشست که با حضور جمع کثيري از روحانيون و ائمه جماعات و مبلغين مقيم بريتانيا و روساي مراکز اسلامي از شهرها و مليت‌هاي گوناگون و در محل مرکز اسلامي انگليس در لندن برگزار شد، با توجه به تحولات چشمگير در منطقه خاورميانه و خيزش‌هاي مردمي در برخي کشور‌هاي اسلامي عليه نظام‌هاي استبدادي وابسته و پيچيدگي اوضاع در برخي کشورها به ويژه بحرين و همچنين اعلام حمايت از مبارزات آزادي خواهانه ملت‌هاي مسلمان، به بررسي راهبردها و راهکارهاي تبليغي در ماه مبارک رمضان پرداخته شد.

 

سخنان حجت الاسلام والمسلمين معزي نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي و رييس مرکز اسلامي انگليس

حجت الاسلام والمسلمين معزي نماينده آيت الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و رييس مرکز اسلامي انگليس هدف از برگزاري اينگونه گردهم آيي‌ها را بررسي و تحليل مسائل جهان اسلام و تشخيص درست راهکارهاي مناسب تبليغي به ويژه در ماه مبارک رمضان و نهادينه کردن فرهنگ قرآني و اسلامي در ميان خانواده‌هاي مسلمان دانست.

 

رييس مرکز اسلامي انگليس با تبريک ماه مبارک رمضان، اين ماه را يکي از بهترين و با عظمت ترين و با فضيلت ترين ماه‌هاي اسلامي که مومنين مي‌توانند در آن بهره‌هاي فراواني ببرند خواند وگفت: «اين ماه بهترين فرصت براي عبادات فردي و حرکت‌ها وفعاليت‌هاي جمعي و بهترين زمان براي تزکيه نفس خود و ديگران است.»


حجت الاسلام والمسلمين معزي با اشاره به حرکت‌هاي فرخنده در جهان اسلام و بيداري و هوشياري مسلمانان، اظهار داشت: «امروز مردم جهان شاهد پيروزي ملت مصر و تونس و يمن و خلاصي آنان از سلطه طواغيت ظالم حاکم بر اين کشورها و همچنين بپا خواستن مردم ليبي و بحرين براي احقاق حقوق از دست رفته خود در اثر برقراري سلطه حکومت‌هاي غلط در اين کشورها هستند. اين حرکت‌هاي مردمي يک شبه پديد نيامده، بلکه تحت تاثير پيروزي اميد بخش و شکوهمند انقلاب اسلامي در ايران در 32 سال گذشته و به رهبري امام خميني که به حق يکي از بي نظيرترين مراجع تاريخ اسلام در معرفي اسلام ناب محمدي و بيداري اسلامي مردم بوده است، ايجاد گشته و امروز به مناطق مختلف جهان از جمله افريقا نيز رسيده است.»


رييس مرکز اسلامي با تاکيد بر اينکه امروز مسلمانان جهان در صددند تا آزادي‌هاي از دست رفته خود را بازيابند، اظهار داشت: مسلمانان مي‌خواهند دنيا شاهد باشد که اسلام ديني جامع و دين زندگي است. اسلام تنها دين احکام و فروع و آخرت گرايي نيست بلکه ديني است که همه ابعاد زندگي بشري را دربر مي‌گيرد و در همه امور حرف و طرح جامع دارد. آن جرياني که دين اسلام را فقط دين آخرت گرايي مي‌داند و مي‌گويد اسلام به زندگي انسان‌ها کاري ندارد، جريان اسراييلي و آمريکايي است.


حجت الاسلام والمسلمين معزي با طرح اين موضوع که دين اسلام تنها دين درون خانه‌ها نيست و مبلغين موظف به روشنگري جوانان و فرزندان مسلمان هستند، افزود: بيداري اسلامي ملت‌ها امروز مي‌طلبد که دين اسلام به درستي به بشريت معرفي شود و جامع بودن آن به آنان اثبات گردد و اعلام شود که اگر به واقع همگان مومن به آن باشند مي‌توانند خليفه خدا بر روي زمين گردند. مسلماناني که در اعصار گذشته تحت تاثير سلطه طلبي استکبار و امپرياليسم غربي تحقير شده بودند، امروز با بيداري دوباره خود مي‌خواهند عزّت طلبي مسلمانان را مطرح کنند و کرامت از دست رفته خود را بازيابند.


رييس مرکز اسلامي انگليس با اشاره به تاثير گذار بودن ملت‌هاي مسلمان در جهان امروز، تاکيد کرد که همه مسلمانان بايد عظمت و بزرگي خود را حفظ کنند و توجه داشته باشند و هوشيار باشند که اختلافاتي را که دشمنان اسلام درصدد پراکندن آن در ميان جوامع اسلامي هستند و به آن دامن مي‌زنند، موجب از بين رفتن آبرو و عزّت و عظمت آنان خواهد شد. و بدانند که تنها در پرتو وحدت اسلامي است که مي‌توانند به پيروزي نهايي دست يابند و موفق شوند.


حجت الاسلام والمسلمين معزي با تاکيد بر اينکه يکي از اولين آسيب‌هاي بيداري اسلامي در ميان ملل مسلمان، ظهور اختلاف بدست بيگانگان است، گفت: «شيعه افتخار دارد که پيرو مکتب عقل و انديشه و رهرو ائمه معصومين و آل محمد (ص) است و همه مسلمانان بايد غرور و تعصّب بي جا را کنار بگذارند و با معرفي درست اسلام راستين، حرکت‌هاي گروهي سلفي و تند رو را که موجب بد معرفي شدن دين اسلام شده است را خنثي نمايند و به جهانيان اسلام واقعي را معرفي کنند.


رييس مرکز اسلامي انگليس در پايان سخنان خود اظهار داشت: در عصر غيبت حضرت مهدي (عج)، منتظران واقعي دعوتگر به حقيقت و اسلام ناب و جامع هستند و از اينرو بايد با عمل و رفتار خود جامعه و محيط را براي ظهور آن حضرت آماده سازند. و در چنين شرايطي روحانيون مسئوليت سنگين تبيين مکتب اهل بيت و معارف وارزش‌هاي اسلامي و تفسير آيات مبارک قرآن کريم به خانواده‌هاي مسلمان بويژه فرزندان و جوانان را برعهده دارند.


سخنان دکتر شهابي رييس موسسه ابرار در لندن و يکي از فعالان سياسي درمبارزات مردم بحرين

سخنران ديگر اين نشست دکتر شهابي رييس موسسه ابرار در لندن و يکي از فعالان سياسي در مبارزات مردم بحرين بود که به تشريح اوضاع کنوني جنبش مردم بحرين پرداخت و گفت: گفت و گوهاي ميان دولت و مردم بحرين که به منظور احقاق حقوق شهروندي خود و با شيوه‌هاي مسالمت آميز بپا خواسته بودند، زماني بحراني شد که نيروهاي نظامي سعودي با تجاوز خود به کشور بحرين، اقدام به دستگيري روحانيون و روشنفکران و مردم پرداختند. با وجود گذشت 6 ماه از قيام اسلامي مردم بحرين، نيروهاي مداخله گر هنوز نتوانسته‌اند مردم بحرين را مجبور به عقب نشيني کنند و بلکه اين دستگيري‌ها و شکنجه‌هاي مردم بحرين و روحيه مقاومت آنان باعث شد تا افکار عمومي مردم جهان بيشتر متوجه اين جنايت‌ها و جرايم ضد انساني حکومت آل خليفه شده و سازمان‌هاي حقوقي وبين‌المللي را مجبور کنند تا دولت بحرين را تحت فشارهاي سياسي قرار دهند و گزارش‌هاي مختلفي از ظلم‌هاي دولت و حکام بحرين نسبت به مردم بي دفاع اين کشور در محافل بين المللي منتشر شود.


دکتر شهابي با تاکيد بر اينکه عليرغم فشارهاي بين المللي آزاديخواهان جهان، ولي دولت بحرين هنوز بصورت مخفيانه مردم و به ويژه جوانان را با انحاء مختلف به دست کشيدن از روحيه مقاومت مجبور مي‌سازد، اظهار داشت: با وجود همه اين فشارها روزي نيست که مردم برخواست‌هاي مشروع و به حق خود براي تغيير ريشه‌اي حکومت و سياست‌هاي دولت اقدامي نداشته باشند. در چنين شرايطي حکومت بحرين براي تغيير ساختار اجتماعي کشور بحرين و به منظور تحقق اهداف نامشروعي که دنبال مي‌کند، به سرعت اقدام به صدور شناسنامه‌هاي سياسي براي بيگانگان کرده و همزمان به طرد و اذيت و آزار شهروندان مسلمان به ويژه شيعيان پرداخته است.


فعال سياسي بحرين با تاکيد بر اينکه حاکمين ظالم بحرين عليرغم پشتيباني هم پيمانانش آمريکا و انگليس و اسراييل با استفاده از روش‌هاي زورمدارانه در به زانو درآوردن ملت بحرين براي تسليم کردن آنان با شکست مواجه شده، درخواست گفتگو با مردم را کرده‌اند، اظهار داشت: ظلم حکومت بحرين نسبت به مردم اين کشور موجب سخت تر شدن تفاهم و سازش ميان مردم و دولت حاکم بر بحرين شده و لذا مردم بحرين دست رد بر سينه حکام اين کشور زده‌اند و هرگونه گفتگو را مشروط به خروج نيروهاي متجاوز سعودي دانسته‌اند.


وي با اشاره به اينکه با وجود تشکيل گروه رسمي براي تحقيق جنايت‌هاي آل خليفه، امّا دولت بحرين بصورت مخفي به قلع و قمع و شکنجه مردم ادامه مي‌دهد، گفت: دولت بحرين به تازگي به نماينده سازمان حقوق بشر نيز اجازه تحقيق در اين امور را نداده است.


رييس موسسه ابرار در لندن تاثيرگذاري انديشمندان و روحانيون و روشنفکران را در حمايت از مردم بحرين و اين بيداري اسلامي بسيار با اهميت دانست و از آنان درخواست کرد تا با پشتيباني معنوي خود به تحقق مطالبات مردم بحرين و خروج نيروهاي نظامي تجاوزگر و بيگانه از اين کشور کمک كنند و با مواضع روشنگرانه خود افکار عمومي جهان و محافل بين المللي را نسبت به دخالت‌هاي کشورهاي بيگانه بويژه با حمايت آمريکا در همراهي وپشتيباني از دولت بحرين را آشکار سازند.


سخنان دکتر علي الاوسي جامعه شناس و استاد دانشگاه از کشور عراق


سخنران بعدي اين جلسه دکتر علي الاوسي جامعه شناس و استاد دانشگاه از کشور عراق بود که سخنان خود را با عنوان: «بيداري جديد جنبش جهاني اسلامي» آغاز کرد و با اشاره به جنبش‌هاي جديد مردمي بر عليه حکام ديکتاتور کشورهاي عربي منطقه خاور ميانه اين قيام مردمي را موجب تغييرات اساسي در نقشه منطقه خاورميانه و ايجاد نظم جديد دانست و به تحليل عوامل و انگيزه‌هاي اين حرکت خالصانه و اسلامي مردمي پرداخت و اظهار داشت: استبداد و جلوگيري از آزادي عقيده وبيان و فاصله ميان مردم ودولتها، انگيزه اصلي مردم براي رشد بيداري اسلامي و حرکت‌هاي اصلاح طلبانه نه تنها در منطقه بلکه در جهان بوده است و هيچ کجاي عالم بويژه جوامع اسلامي از اين تغيير مصون نمانده است.


دکتر اوسي با تاکيد بر اينکه مداخله و فشار زورمدارانه قدرت‌هاي خارجي در کشورهاي خاورميانه بمنظور تضعيف قيام خودجوش مردمي است، افزود: غرب با اعتقاد براينکه با وجود بيداري اسلامي مردم و بلوغ فکري و درک سياسي آنان ديگر جايي براي حمايت از ديکتاتورها باقي نمانده، با انجام توطئه‌هاي گوناگون درصدد است تا حکومت‌هاي وابسته و دست نشانده ديگري را با شيوه جديد و به منظور حفظ منافع خود و بدون دخالت مردم بر مسند حکومت بنشاند . امّا مردمي که به خاطر برقراري عدالت و تحقق آرمان‌هاي اسلامي و انساني بپا خواسته‌اند، به ابرقدرت‌ها اجازه نخواهند داد تا با دخالت خود استبداد و ظلم جديدي را در منطقه ايجاد كنند.


چون هويت اين قيام؛ درگيري حق و باطل است وجرقه‌هاي بيداري اسلامي از کشورهاي مصر و تونس و يمن آغاز شده ولي نتايج اين بيداري در سطح وسيعتري همه کشورهاي عربي خاورميانه را فراگرفته است.


اين استاد دانشگاه حضور نظامي قدرت‌هاي بزرگ در منطقه را به منظور نابود ساختن منافع ملت‌ها و تضعيف قدرت آنان دانست و افزود: نابودي زيرساخت‌هاي کشورهاي خاورميانه براي ايجاد توازن نظامي و سياسي به نفع متحدان و هم پيمانان غربي است. و در چنين شرايطي روحانيون وانديشمندان و نخبگان جوامع اسلامي که در خط مقدم دفاع از حقوق و منافع ملت‌هاي مظلوم هستند بايد فرصت ماه مبارک رمضان را غنيمت بشمارند و از تاثير کلام خود ضمن تبيين مباني ديني، براي تشريح و تبيين خواسته‌هاي نامشروع قدرت‌ها وسياست‌هاي مداخله گرانه آنان به‌ منظور روشنگري بيشتر مردم استفاده کنند و با تقويت روحيه مقاومت مردم و بيداري اسلامي و وحدت اسلامي آنان، حقايق حاکم براين جنبش‌هاي مردمي و خواسته‌هاي به حق مردم را آشکارتر نمايند. چرا که اين روشنگري‌ها موجب نهادينه شدن آرمان‌هاي اسلامي براي اتحاد امت اسلامي در مقابله با تفرقه و اختلافات خواهد بود.


وي با تاکيد بر اينکه اگر هرمسلماني متمسک به ريسمان الهي شود، همگان را بر محور اسلاميت جمع خواهد نمود و تحت تاثير خواسته‌ها و سياست‌هاي وابسته به غرب قرار نخواهد گرفت، افزود: «در شرايطي که رسانه‌هاي جهاني و سازمان‌هاي حقوق بشر جهاني و حتي سازمان کنفرانس اسلامي در برابر ظلم وستم حکومت بحرين و سرکوب مردم مظلوم بحرين که با شيوه‌هاي مسالمت آميز تنها براي احقاق حقوق شهروندي و آزادي عقيده خود بپاخواسته‌اند، سکوت اختيار کرده‌اند و حتي حاضر به انتقاد شفاهي نيستند، فريضه هر مسلمان غيوري پافشاري برخواست اسلامي و ملي و مطالبه حقوق اسلامي است و بايد از همه توان خود براي اعلام حمايت از مردم تحت ستم و مقابله با حيله‌ها و توطئه‌هاي قدرت‌ها استفاده نمايد.


وي افزود: تمامي کشورهاي غربي که داعيه دموکراسي و آزادي دارند در برابر اين ظلم ساکت نشسته‌اند و حتي با ظالمين همراهي کرده‌اند و اين نشان دهنده اين است که نظم جهاني براساس دموکراسي غربي، شعاري جز در مسير منافع غرب نيست و با فشارهاي بي حد وحصر خود در صدد تضعيف روحيه مقاومت مردم و تضعيف حرکت بيداري اسلامي هستند. ولي عليرغم اينکه شاهد اين جنبش عظيم مردم هستند، نفهميده‌اند که مردمي که تحت تاثير بيداري اسلامي حرکت خود را آغاز کرده‌اند هيچگاه در برابر خواست قدرت‌ها تسليم نخواهند شد.


سخنان حجت الاسلام سيد عليرضا رضوي رييس مجلس علماي شيعه اروپا


سخنران بعدي اين نشست حجت الاسلام سيد عليرضا رضوي رييس مجلس علماي شيعه اروپا بود که در سخنان خود به اهميت مساله تبليغ دين در غرب و درميان خانواده‌ها و به ويژه جوانان و لزوم تعليم و آموزش معارف و ارزش‌هاي اسلامي به آنان اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان کنوني که همه مسلمانان بيدار گشته‌اند و همه جهانيان چشم به آنان دوخته‌اند، بهترين فرصت براي طرح مباني کلي و نظريه‌هاي اساسي اسلام براي زندگي بهتر بشر درجهان است. چرا که اسلام در همه زمينه‌ها طرح‌هاي اساسي دارد و طرح آن‌ها مي‌تواند راهگشاي زندگي بشري باشد. به ويژه در چنين شرايطي که اقتصاد جهاني بخصوص اقتصاد غربي در حال اضمحلال است طرح نظام اقتصادي اسلامي توسط انديشمندان و متفکران اسلامي مي‌تواند نجات بخش انسان‌ها باشد.


وي با اشاره به شروع نهضت اسلامي به رهبري حضرت امام خميني در عصر حاضر و پس از آن گسترش آثار اين نهضت در سطح ديگر مسلمانان کشورهاي جهان همچون مصر، تونس، ليبي، يمن و بحرين که منجر به بيداري اسلامي ملت‌هاي مسلمان گرديده، تاکيد کرد مبلغين و روحانيون بايد اين فرصت‌ها را مغتنم بشمارند و ارزش‌ها و معارف اسلامي را تبليغ و تبيين کنند.


حجت الاسلام رضوي در پايان سخنان خود از مرکز اسلامي انگليس براي تشکيل چنين اجتماعاتي براي تبيين مسائل جهان اسلام به ويژه در موقعيت کنوني که شاهد بيداري اسلامي ملت‌هاي مسلمان هستيم، تشکر و قدرداني کرد.


سخنان حجت الاسلام سيد شمشاد حسين مسئول مرکز اسلامي اسلو از کشور نروژ


سخنران ديگر اين مجلس حجت الاسلام سيد شمشاد حسين مسئول مرکز اسلامي اسلو از کشور نروژ بود که ضمن تشکر از مرکز اسلامي انگليس براي تشکيل چنين اجتماعاتي به منظور هماهنگي بيشتر امور تبليغي در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: روحانيون در کشورهاي اتحاديه اروپا نيز براي دستيابي به راهکارهاي مناسب و نوين تبليغ بخصوص در شرايط کنوني جهان اسلام که منجر به بيداري ملت‌ها گرديده، اقدام به تشکيل کميته‌اي از روحانيون و ائمه جماعات از سراسر اتحاديه اروپا کرده‌اند که اميدواريم اين کميته بتواند با پيوستن به اين اجتماع مبارک روحانيون در کشور انگليس بيش از پيش به رسالت تبليغي خود براي تبيين مباني ديني و روشنگري ملت مسلمان مقيم در کشورهاي اروپايي عمل نمايد.


حجت الاسلام سيدشمشاد حسين تاکيد کرد اگر همه کساني که در زمينه تبليغ اسلام فعاليت دارند با پشتيباني همه جانبه به يکديگر، دست ياري به هم دهند و با خدمتگزاران مجاهد و صديق اسلام همکاري کنند، جوامع اسلامي روزبه‌روز شاهد پيروزي‌هاي بيشتري خواهند بود و اين بيداري اسلامي هرچه بيشتر گسترش خواهد يافت.


سخنان حجت الاسلام والمسلمين سيد مرتضي کشميري نماينده آيت الله العظمي سيستاني


حجت الاسلام والمسلمين سيد مرتضي کشميري نماينده آيت الله العظمي سيستاني به عنوان سخنران بعدي اين مجلس به طرح مشکلات خانواده‌هاي مسلمان در غرب اشاره کرد و با تاکيد بر نقش بسيار مهم زنان مسلمان در تبليغ دين و معرفي ارزش‌هاي اسلامي و آشنايي با احکام اسلامي و همچنين اهتمام مراکز اسلامي به مشکلات خانودگي مسلمانان اظهار داشت: حضور مبلغين زن در مراکز اسلامي براي تبيين احکام اسلامي به ويژه براي بانوان از اهميت بالايي برخوردار است.


حجت الاسلام والمسلمين سيد مرتضي کشميري در بخش ديگري از سخنان خود به تحليل وضعيت کنوني جهان اسلام پرداخت و با برشمردن نقش و اهميت روحانيون و مبلغين دين در وقوع بيداري اسلامي در بين ملت‌هاي مسلمان درجهان افزود: دشمنان اسلام از تبعيت و پيروي مردم مسلمان از روحانيون و معتمدين آنان شگفت زده اند و نمي‌توانند اين مساله را با هيچ معياري تحليل کنند از اين رو همه روحانيون و مبلغان اسلامي به ويژه در شرايط کنوني که جوامع اسلامي بيشتر به رهبري و هدايت آنان در تعميق بيداري اسلامي خود نيازمندند، بايد به مسئوليت سنگين خود عمل نمايند و با تشريح وضعيت جهان و توطئه هاي دشمنان اسلام بيش از پيش بر روشنگري آنان بيافزايند.


در پايان ...

بنابر همين گزارش قبل از شروع اين همايش روحانيون و ائمه جماعات مراکز اسلامي بريتانيا نماز ظهر و عصر خود را به امامت حجت الاسلام والمسلمين معزي اقامه کردند و همايش روحانيون با تلاوت آياتي از قرآن کريم با قرائت زيبا و دلنشين استاد مصطفي مرجان يکي از قاريان بين المللي قران کريم آغاز شد.


در بين برنامه همايش نيزحجج اسلام سيدتقي رضوي و هيثم سهلاني دو تن از روحانيون حاضر در مجلس با طرح نظرات خود به اهميت مساله تبليغ و رساندن پيام اسلام به زبان انگليسي در اين کشور و همچنين حمايت از مردم مظلوم بحرين براي رهايي از سلطه حاکمين ظالم اين کشور و لزوم تبيين جنايات رژيم بحرين براي مردم و آزاد انديشان تاکيد کردند.


نظر شما