جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۵
کد خبر: ۴۳۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
برنامه هفتگي نگارخانه‌ها/
بيشتر گالري‌هاي تهران از اواسط مردادماه تعطيلات تابستاني خود را آغاز کردند و اکنون با آغاز شهريور فعاليت‌ خود را از سر مي‌گيرند؛ هر چند برخي از آن‌ها اساسا به تعطيلات نرفتند و برخي نيز هنوز خنکاي شهريور را براي بيداري حس نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهر، خانه هنرمندان، موزه هنرهاي معاصر، موسسه صبا، عکسخانه شهر و گالري سيحون و سين در طول گرم‌ترين ماه تابستان فعال بودند و همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. گالري‌هايي چون نار و فروهر تعطيلات تابستاني خود را به پايان رسانده‌‌اند و گالري‌هاي آثار، اثر، آران، آرت‌سنتر، آريا، اعتماد،‌ الهه،‌ آن، حنا، خاک، دي، ساربان، شيرين، والي، هما و هفت ثمر نيز هنوز در انتظار خنک‌شدن هوا هستند.


کارتون و عکس تروريسم جهاني در خانه هنرمندان

نمايشگاه کارتون و عکس تروريسم جهاني شنبه پنجم شهريورماه در خانه هنرمندان ايران گشايش مي‌يابد. در اين نمايشگاه 150 کاريکاتور از کارتونيست‌هاي ايراني و خارجي و 49 عکس از 14 عکاس ايراني به نمايش گذاشته مي‌شود. نمايشگاه کارتون و عکس تروريسم جهاني با حضور هنرمندان و مسئولان ساعت 19 شنبه پنجم شهريور در خانه هنرمندان ايران گشايش مي‌يابد و تا 18 شهريورماه برپا خواهد بود. خانه هنرمندان ايران در خيابان کريم‌خان زند،‌ خيابان ايرانشهر، کوچه برفروشان، باغ هنر واقع است.


پايان امرداد خوش فروهر

گالري فروهر که تا 4 شهريور در تعطيلات تابستاني «امرداد خوش» به سر مي‌برد،‌ جمعه چهارم شهريورماه از ساعت 16 تا 20 مراسم افتتاح نمايشگاه نقاشي‌هاي رويا زنده‌دل را ميزباني مي‌کند. بازديد از اين نمايشگاه از 5 تا 21 شهريور از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12 تا 20،‌پنجشنبه‌ها از 12 تا 18 و جمعه‌ها از از 18 تا 20 براي عموم علاقمندان امکان‌پذير است.

گالري فروهر که در خيابان آفريقا(جردن)، نبش بلوار گلستان، شماره 2 واقع است، هر سه‌شنبه به جز 8 شهريور و همچنين روزهاي 9، 10 و 11 شهريور تعطيل است.




بهار و زمستان خانه هنرمندان

نگارخانه بهار خانه هنرمندان نيز از هفته‌هاي گذشته ميزبان نمايشگاه طراحي‌هاي بهناز نعمتي است. اين نمايشگاه تا سوم شهريور ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌‌ها از ساعت 14 تا 19 از اين آثار بازديد کنند. همچنين در نگارخانه زمستان حانه هنرمندان آثار گرافيک محيطي شهلا کوهستاني به نمايش گذاشته شده است و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از آن تا سوم شهريور همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 14 تا 19 به اين نگارخانه مراجعه کنند. خانه هنرمندان ايران در خيابان کريم‌خان زند،‌ خيابان ايرانشهر، کوچه برفروشان، باغ هنر واقع است.



پايان تعطيلات گالري نار

گالري نار نيز پس از هفته‌‌ها تعطيلي، روز جمعه 11 شهريور ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي شهرزاد هاشمي خواهد بود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه 11 شهريور از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا 23 شهريور همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌‌ها و همچنين جمعه 18 شهريور، از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه ديدن کنند.



موزه هنرهاي معاصر و بزرگان خط نقاشي

نمايشگاه آثار نقاشي‌خط با عنوان «مروري بر نيم قرن نقاشي خط معاصر ايران» به همراه نمايش جديدترين آثار جليل رسولي‌ از روز شنبه 11 تيرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شده است.

در اين نمايشگاه آثاري از هنرمنداني همچون سيد محمد احصايي،‌ فرامرز پيل‌آرام‌، نصرالله افجه‌اي‌، حسين زنده رودي‌، جليل رسولي‌، رضا مافي‌، صادق بريراني‌، صادق تبريزي‌، تاها بهبهاني‌، اسدالله كياني‌، ابراهيم حقيقي‌، ابوالقاسم عتيقه چي‌، صداقت جباري‌، جواد بختياري ‌، علي شيرازي و بسياري ديگر به نمايش گذاشته شده است. علاقمندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 20 شهريور ماه همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 17 به موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي مراجعه كنند.




ترس‌هاي حنضلي‌زاده در سيحون

نمايشگاه نقاشي‌هاي حنا حنضلي‌زاده از 28 مرداد در گالري سيحون برپاست. اين نمايشگاه تا هشتم شهريور ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه به‌جز جمعه چهارم شهريور، از ساعت 10 تا 18 به گالري سيحون واقع در خيابان وزرا، خيابان چهارم، شماره 11 مراجعه کنند.



کاريکاتور چهره در سين

گالري سين از روز جمعه 28 مرداد ميزبان نمايشگاهي گروهي با موضوع کاريکاتور چهره است. اين نمايشگاه تا 6 شهريورماه ادامه دارد و همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 ميزبان علاقمندان است. گالري سين در در شهرک غرب خيابان هرمزان خيابان پيروزان جنوبي خيابان دوازدهم پلاک 16 واقع است.



عکس‌هاي خانوادگي آنتوان خان سوريوگين

يکصد و پنجاه و هفتمين نمايشگاه موزه عکسخانه شهر با عنوان «عکس‌هاي خانوادگي» از روز 19 مرداد در موزه عکسخانه شهر برپاست. نمايشگاه شامل 31 قطعه از عکس‌هاي آنتوان خان سوريوگين، از عکاسان معروف، هنرمند و با ذوق در تهران و تبريز بوده که اصالت گرجي داشته است. وي در حدود آخر دهه سيزدهم هجري از قفقاز به تبريز آمده و عکاسخانه خود را در آن شهر داير کرد. سپس بر اثر معروفيتي که به دست آورده بود به دربخانه مظفر‌الدين ميرزا راه يافته و جز عکاسان سرکاري شد. در زمان عزيمت مظفرالدين شاه به تهران، رهسپار تهران شد و در اين شهر در خيابان علاالدوله (فردوسي کنوني) جنب در شرقي ميدان مشق عکاسخانه خود را داير ساخت و در اندک زماني شهرت و معروفيتي در ميان مردم به دست آورد.


بازديد از نمايشگاه اين عکاس تا 15 شهريور همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت 9 تا 13:30 در موزه عکسخانه شهر واقع در ميدان هفت تير، ‌خيابان بهار شيراز، ميدان بهار شيراز براي علاقمندان امکان‌پذير است.




چاپ سنگي و نقاشي در موسسه صبا

موسسه صبا به مناسبت ماه مبارک رمضان، نمايشگاه آثار چاپ سنگي برگزار مي‌کند. در اين نمايشگاه 40 اثر چاپ سنگي از مجموعه جهانگير کازروني و فريال سلحشور، از امروز چهارشنبه دوم شهريور به نمايش درخواهد آمد.

کازروني درباره اين آثار مي‌گويد: اولين چاپ «طوفان‌‌البكاء» به احتمال زياد، مثل كتاب‌هاي ديگر چاپ سنگي توسط «علي قلي خوئي» در اواسط دهه 1260 هجري قمري نقاشي شد. مجموعه حاضر كه اينك به نمايش گذاشته شده در سال 1276 هجري قمري به وسيله نقاشان ناشناس، درست بر اساس آثار خوئي، با همان قدرت و تخيل صورت گرفته است. اين مجموعه بدون شك يكي از شاهكارهاي نقاشي‌هاي چاپ سنگي است كه متأسفانه تا امروز ناشناس مانده و اين براي اولين بار است كه ديده مي‌شود.


علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 30 شهريور، همه روزه به‌جز روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 18، به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان صبا (شهيد برادران مظفر)، شماره 125، نگارخانه خيال مراجعه كنند.


موسسه صبا همچنين از هفته‌‌هاي گذشته ميزبان يک نمايشگاه گروهي نقاشي است که تا 30 شهريور ادامه خواهد داشت.





تعطيلات نگارخانه‌ها

گالري آثار تا 27 شهريور، گالري اثر تا 31 شهريور، گالري آران تا 18 شهريور، آرت‌سنتر تا 15 شهريور، گالري آريا تا 15 شهريور، گالري اعتماد تا 20 شهريور،‌ گالري الهه تا اول مهرماه، گالري «آن» تا پايان ماه مبارک رمضان، گالري حنا تا اول مهر، گالري خاک تا اول مهر، گالري دي تا اول مهر، گالري ساربان تا پايان ماه مبارک رمضان، گالري شيرين تا اول مهر، گالري والي تا اول مهر،‌گالري هفت ثمر تا 25 شهريور و گالري هما تا 5 شهريور تعطيل خواهند بود.

گالري ساربان نخستين نمايشگاه تازه خود پس از تعطيلات را در اول مهرماه افتتاح خواهد کرد.

نظر شما