شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۴۱۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹
رونمايي «جشن‌نامه ابوالحسن نجفي»/1
محمدعلي موحد،‌ مولف،‌ محقق و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي در مراسم رونمايي «جشن‌نامه ابوالحسن نجفي»،‌ کساني چون نجفي را نيروي انتظامي حوزه زبان و محافظ زبان فارسي از چپاول چپاولگران اين زبان دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، موحد در مراسم رونمايي کتاب «جشن‌نامه ابوالحسن نجفي» که عصر سه‌شنبه 15 شهريور در مرکز فرهنگي شهر کتاب برگزار شد، گفت: من هنوز اين کتاب را نخوانده‌ام ولي درباره کسي حرف مي‌زنم که کتاب درباره اوست. من او را دورا دور مي‌شناختم و چند سال بيشتر نيست که فيض مصاحبت ايشان را از نزديک دريافته‌ام.


وي ادامه داد: از شگفتي‌هاي روزگار ما، رگبار شديد کتاب و مقاله‌ است که مدام از بام تا شام بر سر اهل دفتر و قلم مي‌بارد و در اين ميان کار براي کساني مثل من که نشاط و شادابي جواني را از دست داده‌ام، مشکل‌تر است و من لاجرم کتاب‌‌هايي را که فکر مي‌کنم بايد بخوانم، کناري مي‌گذارم تا در فرصتي که مي‌يابم آن‌‌ها را مطالعه کنم.


موحد افزود: نوروز امسال را در مصاحبت معنوي ابوالحسن نجفي به سر بردم و چند مقاله‌اي را که درباره عروض از ايشان داشت، مطالعه کردم و بار ديگر از دقت نظر و جودت ذهن و روشني بيان ايشان حظ بردم. دلمشغولي اصلي استاد، قلم و زبان است و اگر بر عروض يا غلط ننوشتن دست مي‌گذارد،‌ به دليل همين دلمشغولي است.


اين مولف و محقق تاکيد کرد: فرهنگ اسلام با تکيه بر اعجاز کلام شکل مي‌گيرد،‌ سنايي مقام سخن و سخنور را در حد کلام مقدس و پيامبران مي‌داند و نظامي پس از ستايش خداوند و نعت رسول بخشي را به ستايش سخن اختصاص مي‌دهد. عطار در مصيبت‌نامه مي‌گويد جهان خود شاعر است و شاعر از جهان بالا است و آسمان به نور ستارگاني چون خاقاني و انوري و فردوسي و ديگر بزرگان شعر و ادب منور است.


موحد گفت: تار و پود سخن از واژگان است و در عالم واژگان دو جريان به‌روشني ديده مي‌شود. از يک سو جرياني که واژه‌ةاي فاخر و محترم را مي‌گيرد و آن‌ها را به خاک و حل مي‌کشد و از سويي جرياني هويت‌بخش به واژه‌هاي معمولي،‌ مانند آثار مولانا که کلمات عاميانه را به سطوح متعالي مي‌رساند. در واقع از سوي جرياني هويت‌بخش به واژه داريم و از سويي جريان بي‌سيرت و بي‌مصرف کردن واژه‌ها.


وي در انتهاي سخنانش تاکيد کرد:‌در اين ميان و با وجود اين جريان‌ها که تهديدي براي زبان فارسي هستند،‌ کساني چون ابوالحسن نجفي نيروي انتظامي حوزه زبان هستند و سعي مي‌کنند زبان را از چپاول چپاولگران محفوظ نگاه دارند.


مراسم رونمايي کتاب «جشن‌نامه ابوالحسن نجفي» که به تازگي به کوشش اميد طبيب‌زاده و توسط انتشارات نيلوفر منتشر شده، عصر سه شنبه 15 شهريور با حضور ابوالحسن نجفي، محمدعلي موحد، فتح‌الله مجتبايي، ضياء موحد، حسين معصومي همداني، اميد طبيب‌زاده،‌ نصراله پورجوادي و جمعي از اهالي ادب در مرکز فرهنگي شهر کتاب برگزار شد.

نظر شما